یکی از محصولات کشاورزی معروف مشهد خربزه است که به کشورهای همسایه صادر می‌شود محصولی شیرین و اورگانیک که باعث شده خراسان رضوی رتبه اول را به دست آورد.

به گزارش قدس آنلاین، تابستان که به پایان می‌رسد خربزه اصل مشهدی هم به بازار می‌آید محصولی جالیزی که در سبد خرید خانوارها جایی برای خود داردو خراسان رضوی باتولید بیش از ۵۴۰ هزار تن خربزه رتبه اول کشور را دارد.
 
خربزه میوه‌ای جالیزی است که بذر آن را در بهار می‌کارند و پس از یک دوره‌ی صد روزه آن را بر برداشت می کنند.
 
خربزه مشهدی را در جاهای مختلف خراسان، مانند سرخس و تربت جام و تایباد کشت می‌کنند، اما معروف‌ترین خربزه مربوط به منطقه عباس آباد جیم آباد است.

 جیم آباد روستایی در بیست و پنج کیلومتری شرق مشهد است که آب چاه هایش اندکی شوراست و خاکش برای کشت خربزه مستعد است.
 
افتخاریان یکی از کشاورزان این منطقه می‌گوید: بالغ بر ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی در دشت عباس آباد جیم آباد داریم که زیر کشت خربزه است، با توجه به اینکه آب این منطقه  شور است، اما شیرین‌ترین خربزه را در سطح کشور داریم.
 
وی می‌افزاید: در این منطقه  ۱۵ هزار زمین زیر کشت خربزه است، که توانسته ایم  به صورت آبیاری قطره‌ای زمین های کشاورزی را آبیاری کنیم وجایگاه خربزه عباس آباد وجیم آباد مشهد در کشور بی نظیر است.
نیک پور مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم  با بیان اینکه سطح کشت خربزه ما در کل استان ۳۴ هزار و پانصد هکتار است می‌گوید: تولید خربزه در استان ما به نحوی است که در کل کشورباتولید  بهینه رتبه اول را کسب کردیم.
 
وی افزوده: محدودیت‌های آبی کشت محصولات جالیزی را در استان ما کمی کاهش داده، اما کشاورزان با مدیریت منابع آب محصولات پر آب و شیرینی را تولید می‌کنند.
 
 
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:خربزه را سر جالیز هر کیلو هزار و هفتصد تومان می‌خرند از هر هکتار حدود ۱۷ تا ۲۰ تن خربزه برداشت می‌شود.
 
*دو هزار و ۲۰۰۰ تن خربزه در منطقه عباس آباد جیم آباد تولید می شود

جوانبخت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد هم در گفتگوبا خبرنگار ما در باره خربزه جیم آباد گفت: در حال حاضر در روستای جیم آباد کشت خربزه قابل توجهی وجود ندارد و خربزه ای که در بازار به عنوان خربزه جیم آباد عرضه می شود مربوط به منطقه عباس آباد (عباس آباد –جیم آباد) است که روستای جیم آباد یکی از روستاهای این منطقه  است.

وی افزود: کل سطح زیرکشت خربزه در شهرستان ۲۸۰۰ هکتار می باشد، که ۱۵۰ هکتار مربوط به عباس آباد-جیم آباد می باشد و متوسط عملکرد در این منطقه حدود ۱۵ تن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: کل محصول خربزه شهرستان ۴۲۰۰۰ تن بوده است که بیش از ۲۲۰۰ تن از این تولید مربوط به منطقه عباس آباد و روستای جیم آباد می شود.

جوانبخت درپاسخ به این سوال که چه مقدار از این محصول ارگانیک است، افزود : تولید محصول ارگانیک بسیار سخت و دشوار است و صرفه اقتصادی ندارد، برای تولید محصولات ارگانیک باید کشت در زمینی انجام شود که حداقل سه سال در آن کشت نشده باشد و در پروسه تولید آن نباید از هیچگونه سم و یا کود شیمیایی استفاده شود.

وی در ادامه گفت: محصول سالم محصولی است که در روند تولید آن از سموم کشاورزی یا استفاده نشده و یا به میزان بسیار کم از سموم کم خطر استفاده شود و برای مبارزه با آفات از سیستم های به زراعی و یا بیولوزیک استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: تولید خربزه در سطح کل شهرستان حدود ۱۲۰۰ تن از محصول تولیدی به عنوان محصول سالم تولید و روانه بازار می شود.

جوانبخت گفت: حدود ۲۰ درصد از این تولید به شهرستان ها و استان های همجوار ارسال می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.