محرم که می‌رسد، دورترین نقاط دنیا رنگ ماتم و عزا به خود می‌گیرد، اما در این بین حال و هوای کربلا از همه جا دلگیرتر است، در و دیوار حرم که به رنگ سیاه در آمده است، چراغ‌های قرمزی که در حرم روشن است و بیرق سیاه گنبد اباعبدالله(ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) بیشتر تو را به سوگ می‌نشاند.

کربلایی‌ها محرم را چگونه برگزار می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین، عزاداران حسینی از کشورهای مختلف دنیا در قالب دسته‌های عزاداری و هیئت‌های بزرگ و کوچک وارد کربلا می‌شوند؛ به گفته مقام‌های محلی عراق در ایام عاشورای حسینی و دهه اول محرم بیش از ۶ میلیون زائر از حدود ۳۰ کشور دنیا برای عرض تسلیت خود را به کربلا می‌رسانند. همزمان با این ایام در کربلای معلی آیین‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود که در ادامه برخی از آیین‌ها و مراسم‌ ویژه این ایام از نظرتان می‌گذرد.

بیرق عزا روی گنبدها


همزمان با آغاز ماه محرم در مراسمی رسمی با حضور صدها هزار نفر از زائران، بیرق سرخ از فراز دو گنبد حرمین مطهر حسینی و عباسی به پایین آورده و بیرق سیاه به نشانه آغاز ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان بر فراز این دو گنبد برافراشته شد.

در این مراسم حرمین مطهر و محوطه بین‌الحرمین مملو از صدها هزار زائری است که شاهد اجرای این مراسم با شکوه هستند.

در حالی که ندای لبیک یا حسین زائران بلند است، پرچم گنبد مطهر حسینی توسط یکی از خدام سادات حرم مطهر پایین آورده و بیرق سیاه بر فراز آن برافراشته می‌شود؛ سپس حاضران در قالب هیئتی بزرگ به سمت مرقد سقای لب تشنگان کربلا به حرکت درآمده تا مراسم تعویض بیرق گنبد آن مرقد شریف را به جای آورند.

به همین مناسبت هم گنبدهای اعتاب مقدس عراق و بقعه‌های متبرک شاهد برافراشته شدن بیرق سیاه هستند.

 کاروان نمادین عمر بن سعد در کربلا


اهالی عراق و کربلا مراسمی را در ایام محرم در کربلای معلی اجرا می‌کنند که خاص همین سرزمین است و در هیچ جای دیگری برگزار نمی‌شود. مراسم نمادین ورود کاروان «عمر سعد» در روز سوم محرم برگزار می‌شود.

در روز سوم محرم دسته‌های عزاداری از قسمت‌های مختلف عراق وارد شهر کربلا می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند، اما مهم‌ترین مراسم این روز مراسم تعزیه و برنامه ورود نمادین کاروان عمر سعد به شهر کربلای معلی است.

این مراسم شبیه خوانی، به یاد سوم محرم سال ۶۱ هجری برگزار می‌شود که در آن روز کاروان عمر سعد وارد کربلا شد و راه را بر کاروان حضرت امام حسین(ع) بست. این کاروان هر ساله در عصر روز سوم محرم، با لباس‌‎های سرخ و زرد وارد کربلا می‌شوند و با عنوان کاروان عمرسعد به دور حرمین می‌چرخند و خاطرات مظلومیت سیدالشهدا(ع) را یادآوری می‌کنند.

 پذیرایی با طعم چای سادات


یکی از این سنت‌های کهن که توسط سادات خادم حرم حضرت عباس(ع) در ماه محرم و ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، پذیرایی از زائران با چای معروف کربلایی است. این سنت در زمان رژیم بعث تعطیل شده بود و حالا ۱۵ سالی می‌شود که مجدد اجرا می‌شود.

بیشتر کارکنان و خادمان حرم مطهر حضرت عباس(ع) از بخش خدام سید، کسانی هستند که ریشه‌ای عمیق در تاریخ کربلا و خدمت به مرقد مطهر حضرت عباس(ع) دارند و این توفیق را در طول سال‌ها از پدران خود به ارث برده‌اند و البته تنها توفیق آن‌ها خدمت به حرم مطهر و زائران نیست، بلکه در این میان سنت‌هایی کهن وجود دارد که در مناسبت‌های مختلف توسط این سادات انجام می‌شود. ایستگاه پذیرایی با چای کربلایی در باب القبله حرم مطهر حضرت عباس(ع) برپا می‌شود و عموم عزاداران حسینی که به کربلا می‌آیند از این چایی که بر کنده چوب آماده می‌شود، می‌نوشند.

 خیمه سوزان


یکی دیگر از آیین‌هایی که ویژه روز عاشورا در کربلای معلی برگزار می‌شود مراسم خیمه سوزان در عصر روز دهم محرم است.

این مراسم چند سالی است مقابل خیمه‌گاه حسینی که در واقعه عاشورا محل قرار داشتن خیمه‌های امام حسین(ع) و یارانشان بود، اجرا می‌شد، اما با انجام عملیات عمرانی برای احداث پروژه صحن عقیله بنی هاشم(س) این مراسم امسال بعد از نماز ظهر و عصر روز عاشورا در نزدیکی پارکینگ الاحیا با هدف یادآوری جنایت وحشتناکی برپا شد که بنی امیه در سال ۶۱هجری قمری با سوزاندن خیمه‌های خانواده امام حسین(ع) مرتکب شدند.

 دسته عزاداری میلیونی


طویریج یا هندیه نام منطقه‌ای در ۱۰ کیلومتری کربلاست که در زمان واقعه عاشورا محل قبیله بنی‌اسد بوده است.

عزاداران حسینی در کربلا به رسم دیر رسیدن این دسته در عصر عاشورا به کربلا، بیش از یک قرن است که مراسم عزاداری خود را از این منطقه آغاز می‌کنند و تمام ۱۰ کیلومتر را با پای برهنه و هروله‌کنان لبیک می‌گویند.

در مراسم سنتی «رکضة‌ طویریج؛ هروله هنگام عزاداری» حدود ۳ میلیون عزادار با پای برهنه از منطقه طویریج حرکت می‌کنند و در حالی که هروله می‌کنند و با دست بر سر و صورت خود می‌زنند، خودشان را به حرم سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) می‌رسانند و پس از زیارتی کوتاه مدت که چند دقیقه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد، محل را ترک می‌کنند.

آنان در مسیر حرم حضرت اباعبدالله(ع) شعارهایی همچون «لبیک یا حسین»، «لبیک یا داعی الله» و «واحسین واحسین» سر می‌دهند.

طولانی‌ترین مدت ممنوعیت عزاداری دسته طویریج بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ میلادی و به دستور رژیم بعثی عراق بود. اما با وجود این ممنوعیت‌ها مردم این آیین عزاداری را برگزار کردند و در این مراسم تعداد زیادی از عزاداران به شهادت رسیدند.

 شام غریبان حسینی


شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان، آغاز نهضت مقاومت کاروان اسرای کربلاست. مراسم «شام غریبان» یادآور این حماسه است. عصر روز عاشورا، پس از اتمام مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، شهر مقدس کربلا شاهد برپایی موکب و مراسم عزاداری به مناسبت شام غریبان امام حسین(ع) است.

مراسم شام غریبان در کربلا، همانند مراسم شام غریبانی است که در مشهد و دیگر شهرها برگزار می‌شود. زائران و عزاداران حسینی در شب شام غریبان، با عزاداری و روشن کردن شمع، به یاد اسرای دشت کربلا، اشک می‌ریزند و بر سر و سینه می‌کوبند. کودکان شمع به دست، خاطره کودکان پریشانی را در خاطر زنده می‌کند، که داغدار عزیزان خود، در حلقه دیگر اسیران، راهی کوفه بودند. مراسم شام غریبان حسینی هر ساله در کربلای معلی با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود.

 عزاداری عشیره بنی اسد


همزمان با روز سیزدهم محرم، شهر مقدس کربلا هر ساله شاهد حضور عشایر کربلایی و در رأس آن‌ها عشیره «بنی اسد» به منظور زنده نمودن یاد و خاطره تدفین پیکر مطهر شهدای کربلاست. پس از اقامه نماز ظهر و عصر هزاران زائری که در قالب موکب‌های کوچک وارد کربلای معلی شده‌اند، پس از تشکیل یک موکب واحد به عزاداری می‌پردازند.

در این روز هیئت عشایر استان کربلا و در رأس آن‌ها عشیره بنی اسد حرکت خود را از مرقد  «سید جوده» واقع در جنوب غرب کربلا آغاز می‌کنند و پس از عبور از خیابان باب القبله حرم مطهر حسینی، در حرم مطهر امام حسین(ع) به عزاداری می‌پردازند و یاد و خاطره این روز غمبار را گرامی می‌دارند.

در این مراسم ابتدا با ورود زنان، عزاداری آغاز می‌شود که سر و صورت خود را آغشته به گل نموده‌اند. در ادامه، مردان عشایر کربلا با تشییع نمودن نمادین پیکر سید الشهدا(ع) وارد شهر کربلا می‌شوند.

در دستان این زنان دستنوشته‌هایی به چشم می‌خورد که روی آن نوشته شده «ابد والله یا زهراء ما ننسی حسینا» (یا زهرا ما هرگز حسین تو را فراموش نخواهیم کرد).

خادمین حرم امام حسین(ع) برای عزاداری زنان قبیله بنی اسد ضریح حرم امام حسین(ع) و تمام محوطه بیرونی آن را قرق کرده تا زنان این قبیله بتوانند کاملاً دور ضریح طواف کنند.

به گفته مسئولان آستان قدس رضوی قرق کردن حرم مطهر برای زنان سالی یک بار و در زمان حضور زنان این قبیله تاریخی در حرم امام حسین(ع) اتفاق می‌افتد.

زهرا چکنه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.