همزمان با ایام شهادت سید و سالار شهیدان و ماه محرم الحرام، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «روضه الاحباب»، که روایت داستانی مقتل امام حسین (ع) است را معرفی می‌کند.

روایتی داستانی از مقتل امام حسین(ع) در کتاب «روضه الاحباب»

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با ایام شهادت سید و سالار شهیدان و ماه محرم، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «روضه الاحباب»، که در بردارنده روایتی داستانی در مقتل امام حسین (ع) است را معرفی و پیشنهاد می‌کند.
کتاب «روضه الاحباب» با موضوع، تاریخ و سیره معصومین، سرگذشتنامه‌ها و ترجمه و تصحیح به زبان فارسی توسط مظهر ادوای به زبان هورامی منتشر شده است.
واقعۀ عاشورا و قیام امام حسین (ع)، تصویر بی‌بدیلی است که صورتگران معنی را قرن‌ها به تکاپو و تحیر واداشته است. شاید هیچ واقعۀ تاریخی دیگری در جهان اسلام، تا بدین حد در قلمرو ادبیات و هنر ایرانی ـ اسلامی نمود نداشته باشد. منظومۀ هورامی (گورانی) روضه الاحباب، روایت قیام عاشورا و حوادث پس از آن است؛ روایتی که در غرب ایران نضج یافته و عناصر فولکلور و محلی به آن رنگی از تازگی و شیوایی بخشیده است.
این اثر منظوم که نشانگر عشق و دلدادگی قوم کرد به امام حسین(ع) و قیام حماسی اوست، به شیوه‌ای تاریخی ـ اسطوره‌ای، مصائب خاندان اهل بیت(ع) و قیام‌های خونخواهانه پیروان آن حضرت را به تصویر می‌کشد و از این رهگذر روایتی متفاوت از قیام عاشورا پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد.
گفتنی است: منظومه «روضه الاحباب» به تصحیح و ترجمۀ مظهر ادوای با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع وزیری، توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

منبع:  آستان نیوز
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.