گروه موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» یا «الاحوازیه»، که حمله تروریستی دیروز اهواز را برعهده گرفته، گروهکی تروریستی است که عملاً از سال ۸۴ فعالیت‌های مسلحانه خود را در استان خوزستان آغاز کرد و ..

مزدوران "ریاض" علیه مردم "اهواز"

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس‌آنلاین، حمله تروریستی روز گذشته(شنبه) در خوزستان را گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» یا «الاحوازیه» برعهده گرفت. چندین رسانه خارجی از جمله رادیو فردا و تلویزیون ایران اینترنشنال، در گفت‌وگوهایی جداگانه، تریبون خود را در اختیار فردی به نام "یعقوب حر التسطری" (شوشتری) که ساکن خارج از کشور است، قرار دادند و او آزادانه از انجام این حمله توسط گروه متبوعش خبر داد.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال گفت: مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را ضد سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.

التسطری همچنین مدعی شد: در این حمله هیچ شهروند عادی مجروح نشده و آسیب ندیده است. این ادعای سخنگوی گروه تروریستی حتی با واکنش خبرنگار رادیو فردا و توجه دادن او به عکس‌ها و ویدئوها مواجه شد.

اما "التسطری" در پاسخ به واکنش این خبرنگار، همه عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده از زنان و کودکان مجروح شده را دروغ خواند! یکی از شهدای حمله تروریستی اهواز یک کودک چهار ساله بود.

پدر این کودک چهار ساله در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: پسر چهار ساله‌ام طاها، قرار بود فردا به مهدکودک برود اما جلوی چشمم او را کشتند و همسرم اکنون در اتاق عمل است.کمی پس از حمله، داعش هم در رسانه رسمی خود از وابستگی مجریان این حمله با گروهک خودش خبر داد. در همین زمان، التسطری در گفت‌وگویی با دویچه وله فارسی مواضعی را که پیش از این گرفته بود، تعدیل کرد و گفت: این جنبش به دلایل سازمانی در حال حاضر مسئولیت این حمله مسلحانه را بر عهده نمی‌گیرد، ولی آن را یک عمل مشروع می‌داند.

 تولد و فعالیت‌های یک گروه تروریستی

اما این گروه که در کمتر از چند ساعت، دو تصمیم و موضع کاملاً مخالف هم گرفته است، از چه موقع و کجا شکل گرفته است؟ مقر اصلی این گروهک در لندن قرار دارد. این گروهک تروریستی همچنین در کشورهای مصر، امارات و عربستان نیز اقدام به تأسیس شعبه کرده است. کنفرانس سال گذشته این گروهک در قاهره برگزار شد. گروهک مزبور هدف جدایی استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس و تشکیل کشوری جعلی به نام «عربستان» را دنبال می‌کند.

جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز، عملاً از سال ۸۴ فعالیت‌های مسلحانه خود را در استان خوزستان آغاز کرد. این گروه تروریستی پیش از این اعلام کرده برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران» مبارزه می‌کند. بسیاری معتقدند عملیات‌های این گروه به شیخ خزعل، برمی‌گردد که اندیشه‌های پان عربیستی افراطی داشت و از سوی دربار انگلیس، نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.

مؤسس و بنیان‌گذار این گروه، احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی» ذکر شده است که در ۱۷ آبان‌ماه ۹۶، در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.اما در حال حاضر رهبر این گروه حبیب نبگان، و ساکن دانمارک است. بیشتر اعضای این گروهک که از دو خانواده نیسی و نبگان هستند در هلند، دانمارک و سوئد ساکن هستند.

این گروه در سال‌های گذشته نشست‌هایی را در برخی از کشورهای عربی از جمله تونس و کویت و همچنین دانمارک برگزار کرده است.

در نشست این گروه در تونس، موضوعاتی چون «ایجاد بسترهای مناسب برای اعلان یک حکومت احوازی در تبعید»، «مطرح کردن حق تعیین سرنوشت در چارچوب قوانین بین‌المللی»، «ضرورت گنجاندن قضیه الاحواز در کتاب‌های درسی در کشورهای عربی» و «پذیرفتن نمایندگانی از الاحواز در اتحادیه عرب و دیگر مؤسسات عربی» مطرح شد. پس از برگزاری نشست‌های این گروه، شایعاتی از ارتباط آن‌ها با دستگاه‌های امنیتی سعودی و غربی بر سر زبان‌ها افتاد.

حتی سایت ویکی‌لیکس هم با انتشار اسنادی، از ارتباط این تروریست‌ها با انگلیس و آمریکا خبر داد. بر طبق این مدارک که در سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شد، یک‌سری دیدار و گفت‌وگوها بین یکی از اعضای گروهک‌ تروریستی الاحواز و سفیر آمریکا در کویت در سال ۲۰۰۵ انجام شده است.

در همان سال‌ها این گروه نشستی را در کویت برگزار کرد که با واکنش وزارت خارجه کشورمان روبه‌رو و کاردار کویت به وزارت خارجه احضار شد. سال ۸۴ اوج فعالیت‌های نظامی گروه «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» است و در این سال ۱۳ مورد بمب‌گذاری در مکان‌های دولتی، مکان‌های عمومی و تأسیسات نفتی خوزستان رخ داد. یکی دیگر از اسناد ویکی‌لیکس هم از برگزاری دیدارهایی بین اعضای گروه‌های تجزیه‌طلب با جک‌استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا در سال ۸۴ خبر می‌دهد.

 ۸۴ خونین خوزستان

روز ۲۲ خرداد ۸۴ و چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، چهار انفجار در مقابل فرمانداری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مسکن و شهرسازی و نزدیکی خانه رئیس صدا و سیمای اهواز رخ داد و هشت نفر شهید شدند. این بمب‌گذاری‌ها ادامه پیدا کرد و بمب‌گذاری خیابان سلمان فارسی در مرکز شهر، بانک سامان اهواز، اداره کل منابع طبیعی، فرمانداری آبادان و دزفول و چندین چاه و خط لوله نفت و گاز در استان خوزستان از جمله آن‌هاست.

حمله به دو خط لوله نفت در اطراف شهر امیدیه و بندر دیلم، حمله مسلحانه به ایستگاه نیروی انتظامی واقع در پارک «گمبوعه» در روز ۱۳ فروردین سال ۹۴ و حمله به فرمانداری سوسنگرد نیز از جمله اقدامات گروه «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» در سال‌های اخیر بوده است.

همچنین این گروه ۹ بمب‌گذاری در تأسیسات انرژی استان خوزستان انجام داده است که بمب‌گذاری لوله نفت شاوور در حوالی شهرستان شوش در مرداد ماه سال ۹۰، بمب‌گذاری لوله نفت عبوری از مجاورت شهر شاوور در حوالی شهرستان شوش در اردیبهشت ماه سال۹۱، بمب‌گذاری خط لوله گاز در حد فاصل شوش و دزفول در تیر ماه سال ۹۱، بمب‌گذاری خط لوله گاز اهواز به شمال خوزستان در مردادماه سال ۹۱ و بمب‌گذاری لوله گاز مسیر هفت تپه شوش از آن جمله‌اند.

امروز اما دامنه فعالیت‌های این گروه تروریستی، خبر از نوعی افسارگسیختگی می‌دهد. ۲۹ شهید و ۶۰ زخمی حاصل عملیاتی است که این گروه در بین مردم عادی و سربازان کشورمان انجام داده است. اگر چه این گروه تروریستی خودش را مدافع حقوق ملت عرب معرفی کرده است اما از روی اسامی منتشر شده به راحتی می‌توان فهمید بسیاری از شهدا، خود عرب هستند. علی لویمی، محمد عذاری، نبی دریس، ابراهیم بنداوی، محمد عوذاری و چندین و چند اسم دیگر نشان از تعداد عرب‌هایی دارد که در بین شهدا به چشم می‌خورند.

تعداد بالای قربانیان مردمی و غیرنظامی باعث شده تا حتی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی هم که در ابتدا از به‌کار بردن واژه تروریستی برای عملیات سر باز می‌زدند، از مواضع خود برگردند و در پست‌های دیرهنگام خود این حمله را یک حادثه تروریستی معرفی کنند.

حال فقط یک سؤال باقی مانده است؛ این گروه که کشورهای عربی و شیخ نشین حاشیه خلیج یا شاخ آفریقا را به‌عنوان پایگاه لجستیکی خود انتخاب کرده است و هر از چندگاهی اخبار دیدارهای اعضای آن با سران غربی منتشر می‌شود، چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا آنچنان که خود مدعی است واقعاً به‌دنبال استقلال و جدایی خوزستان است؟ اتفاقی که ارتش صدام و حامیان او نتوانستند آن را رقم بزنند و با مقاومت ملت عرب مواجه شدند.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.