خراسان شمالی- مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی، در خصوص تعداد بیمه شدگان تحت پوشش استان و سیستم طرح نظام ارجاع پزشک و خانواده با خبرنگار قدس آنلاین به گفتگو نشست.

راه‌اندازی سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده مهم ترین اقدام در سیستم سلامت و درمان است

محسن رعنایی مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: ۵۵۰ هزار نفر در استان معادل ۸۷ درصد، از بیمه رایگان خدمات درمانی استفاده می کنند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون ۶۳۱ هزار نفر بیمه شده در استان تحت پوشش این نهاد هستند افزود: از این تعداد ۵۷ هزار نفر عضو صندوق کارکنان دولتی هستند.

رعنایی ادامه داد: همچنین  ۱۳۲ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت همگانی ،۴۲۰ هزار نفر بیمه شده روستایی و حدود دو هزار نفر نیز عضو صندوق ایرانیان یا خویشتن فرما هستند.

وی تعداد بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت را نیز ۴۶۳ نفر عنوان کرد و گفت: این بیماران خاص اعم از تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه و ام اس هستند.

رعنایی افزود: برای این بیماران خاص استان در سال گذشته ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد.

وی در خصوص سیستم نظام ارجاع و پزشک و خانواده گفت: راه اندازی سیستم نظام ارجاع وپزشک خانواده مهم ترین اقدام در سیستم سلامت و درمان است که در کاهش هزینه ها وایجاد دسترسی به خدمات تخصصی تر نقش اساسی دارد.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی با بیان اینکه نظام ارجاع و پزشک خانواده موجب می شود تا بیماران با راهنمایی درست و صحیح در مسیر درمان، نیازهای مربوط به سلامت خود را دریافت کنند، گفت: با اجرای دقیق این طرح می توانیم موجب کاهش بسیاری از هزینه های درمانی در حوزه سلامت شویم.

این مقام مسئول افزود: متاسفانه گاهی مشاهده می شود که برخی از بیماران به هر دلیلی مستقیمابه پزشکان متخصص مراجعه می کنند و سیستم ارجاع را رعایت نمی کنند که این امر باعث می شود مشکلاتی از لحاظ پذیرش در دفترچه بیمه ای ایجاد شود.

وی اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را باعث ارجاع دقیق بیماران به پزشکان، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، خلوت شدن کلینیک های تخصصی و در آخر صیانت از حقوق بیمه شدگان به عنوان یک اصل مهم در سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد و افزود: بیمه شدگان دارای دو دفترچه بیمه باعث آسیب بیشتر به نظام بیمه ای در حوزه سلامت و مباحث هزینه ای و مالی آن خواهند شد.

وی گفت: متاسفانه در این استان با بررسی های صورت پذیرفته مشخص شد که حدود ۳۰۰ هزار بیمه شده دو دفترچه ای و یا بیشتر داریم که یکی از برنامه های اصلی رفع همپوشانی آنها است.

رئیس سازمان بیمه سلامت در خصوص مشکلات منابع مالی در حوزه بیمه تصریح کرد: ویزیت یک متخصص در درمانگاه دولتی ۵هزارتومان است که این مبلغ در کلینک غیردولتی چندین برابر است. متاسفانه برخی بیماران به دلیل کم بودن این مبلغ سعی دارند با وجود یک بیماری، از تمام متخصصان ویزیت بگیرند که این باعث هدر رفت وقت و شلوغ شدن مراکز و همچنین بالارفتن هزینههای بیمه ای شود.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی در خصوص عدم وجود قرار داد برخی از پزشکان گفت: در سال جدیدبرای مدیریت بهینه وایجادشرایط بهتر جهت عقد قرار دادبا پزشکان، قوانینی وضع شده که براساس آن باپزشکان قرار دادمنعقد می شود.

رعنایی اضافه کرد: بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی فقط در مراکز دولتی دانشگاهی ویزیت می شوند ودر مراکز غیر دولتی پذیرش نمی شوند.

این مقام مسئول در خصوص برخی خدمات حضوری در درب منزل نیز گفت: سازمان بیمه سلامت ایران هیچ خدمتی را بصورت تلفنی و یا حضور در درب منزل به بیمه شدگان خود ارائه نمی دهد بنابراین مردم عزیز کشور و بیمه شدگان در این زمینه مراقب کلاهبرداری افراد غیر متعهد باشند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی به سامانه ۱۶۶۶ بیمه سلامت در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: بیمه شدگان می توانند در صورت داشتن سوالات، انتقادات، پیشنهادات و شکایات نیازهای درمانی خود را به صورت تلفنی در سامانه مذکور مطرح کرده و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ لازم را از کارشناسان دریافت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.