نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از بررسی نحوه ارزیابی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در پارلمان در کمیسیون متبوعش خبر داد.

آئین‌نامه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرا تغییر می‌کند + جزئیات

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، عباس پاپی‌زاده، نایب‌رئیس اول کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نحوه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس در دستورکار اعضای کمیسیون متبوعش قرار دارد، گفت: بسیاری از وزرا چه در دولت فعلی و چه در دولت‌های قبلی از تخصص لازم در حوزه کاری خود برخوردار نیستند، یعنی افراد در بخشی غیر از حوزه تخصصی خود به‌کار گرفته شدند که در نتیجه این مسئله به بدنه کارشناسی کشور و دولت آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون تدوین آئین‌نامه به‌دنبال این هستند تا دولت‌ها را ملزم به این کنند که وزرای پیشنهادی از سوی آنها به مجلس، از تخصص لازم در حوزه کاری خود برخوردار باشند، افزود: کمیسیون در پی این است که  این موضوع به‌عنوان یک ماده الزامی برای دولتها در آئین‌نامه گنجانده شود.

نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی پارلمان، در همین راستا تصریح کرد: هدف این است که به‌سمتی حرکت کنیم که شایسته‌سالاری اتفاق بیفتد و افراد متخصص در جایگاه خودشان مورد استفاده قرار گیرند.

پاپی‌زاده در تشریح روند بررسی صلاحیت وزرای معرفی‌شده به مجلس براساس پیشنهاد جدید اعضای کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: براساس این پیشنهاد بررسی صلاحیت وزرای معرفی‌شده به مجلس با محوریت هر یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواهد بود برای مثال برنامه وزیر اقتصاد و امور دارایی در کمیسیون اقتصادی و وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: بر این اساس هر یک از وزرای پیشنهادی دولتها باید در کمیسیون تخصصی مربوطه برنامه‌های خود را ارائه کنند و صلاحیت آنها نیز در همان کمیسیون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ به‌عبارتی هر یک از کمیسیون‌ها در حوزه تخصصی خود ورود و اظهار نظر می‌کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس اضافه کرد: در نهایت پس از بررسی برنامه و صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی در کمیسیون مربوطه  در این باره رأی‌گیری شده و نظر اعضای کمیسیون در قالب گزارش در زمان بررسی صلاحیت‌ها در صحن علنی قرائت می‌شود تا همه نمایندگان در جریان نظر اعضای کمیسیون تخصصی قرار گیرند؛ قطعاً این گزارش در جلسه بررسی صلاحیت وزرا و رأی اعتماد به آنها، مؤثر خواهد بود.

پاپی‌زاده تأکید کرد: این پیشنهاد در حال ارزیابی بیشتر و چکش‌کاری در کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی پارلمان است که در جلسه هفته آینده کمیسیون در این باره رأی‌گیری و پس از تصویب، برای بررسی در جلسه علنی مجلس تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.