رئیس انجمن خوشنویسان مشهد گفت: با توجه به وضعیت جامعه و تورمی که موجود است، هزینه کلاس‌های هنری و فوق برنامه برای خانواده‌ها کمی سخت شده، این کم اقبالی روی کمیت کار تاثیر گذاشته اما روی کیفیت تاثیری نداشته است.

کیفیت خوشنویسی بالاست ولی مشکل کمیت داریم

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی باباقرزاده طوسی اظهار کرد: کلاس‌های سال تحصیلی جدید از اول مهرماه در صورتی که به حد نصاب برسد آغاز می‌شود بین هفتم و 15 مهر کلاس‌ها را شروع می‌شود و کلاس‌ها تقریبا هشت ماه و تا پایان اردیبهشت سال 98 ادامه دارد و هفته‌ای یک جلسه برگزار خواهد شد.

وی افزود: کلاس‌های این دوره در دو شاخه‌ی خط تحریری و خط قلم نی برگزار می‌شود؛ خط تحریری به سه سطح مبتدی، تکمیلی و پیشرفته و برای خط قلم نی هم از مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز و فوق ممتاز تقسیم می‌شود؛ در طول سال سه نوبت آزمون سراسری در کل کشور به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود؛ پایان دی ماه، اردیبهشت ما و مرداد ماه این آزمون‌ها برگزار می‌شود.

 رئیس انجمن خوشنویسان مشهد تشریح کرد: در کنار کلاس‌های خوشنویسی، کلاس تذهیب و نقاشی خط را قرار است برگزار کنیم و به غیر از کلاس‌های آموزشی در مهرماه هر سال هفته‌ی خوشنویسی نمایشگاهی در سطح کشور برگزار می‌کنیم تا روز ملی خوشنویسی که جزو تقویم رسمی کشور است را به صورت یک‌پارچه در سراسر کشور گرامی‌ بداریم؛ منتهی هر کس به فراخور موقعیت، امکانات و توان‌مندی های خود آن شعبه مراسم را برگزار می‌کند.

محمدعلی باقرزاده طوسی خاطرنشان کرد: فعالیت عمده‌ی ما در این هفته به  برگزاری کارگاه‌های خوشنویسی و و فعالیت‌های نمایشگاهی در سطح شهر برمی‌گردد. این نمایشگاه خوشنویسی هم به شکل شهرستان مشهد و هنرجوهای آن و هم به شکل استانی برگزار خواهد شد؛ چون انجمن خوشنویسان مرکز استان، 14 زیر مجموعه درسطح خراسان رضوی را هم پوشش می‌دهد و مدیریت می‌کند.

وی اضافه کرد: قرار است نمایشگاهی در نگارخانه‌ی رضوان برای اساتید و افرادی که درجه‌ی یک هنری در سطح استان دارند برگزار شود؛ همچنین قرار است نمایشگاهی هم با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در هفته‌ی خوشنویسی داشته باشیم و احتمالا یکی از نمایشگاه‌های دیگر را به مدرسان و اعضای فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان اعم از ممتاز و فوق ممتاز اختصاص خواهیم داد.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد بیان کرد: در هفته‌ی خوشنویسی غیر از نمایشگاه، تجلیل از پیشکسوتان هنرمند خوشنویس و همینطور تجلیل از کسانی که در آزمون‌های انجمن در طی یک سال گذشته بالاترین رتبه را در سطوح مختلف بدست‌آوردند خواهیم داشت؛ در کنار آن ورک‌شاپ و کارگاه‌های خوشنویسی و سخنرانی اساتید خوشنویسی در زمینه‌های مختلف و تخصص‌های خوشنویسی را برگزار خواهیم کرد.

محمدعلی باقرزاده طوسی عنوان کرد: در بوستان کوهسنگی قرار است دو نمایشگاه یکی نمایشگاه سلطان‌علی مشهدی و دیگری نمایشگاه استاد ترمه‌چی برگزار شود؛ قرار است با  اداره‌ی فرهنگ وارشاد اسلامی، موزه‌ی بزرگ خراسان رضوی که در محل بوستان کوهسنگی است و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برای هفته‌ی خوشنویسی همکاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با مدیریت مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، نمایشگاه، کارگاه و سخنرانی‌ در نگارخانه‌ی رضوان که زیر مجموعه‌ی این مرکز است با همکاری آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد که مطمئنا زیر نظر انجمن خوشنوسان است.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد ما 59 مدرس رسمی داریم که حدود 40 نفر از آن‌ها همیشه فعال هستند و برای تدریس در کلاس‌ها از مدرسین مشهدی استفاده می‌کنیم؛ قرار است برای اساتید انجمن خوشنویسان استانی نمایشگاهی در نگارخانه‌ی رضوان برگزار شود، در دو نمایشگاه ترمه‌چی و سلطان‌علی مشهدی که در بوستان کوهسنگی برگزار می‌شود، مدرسان و اعضای فارغ‌التحصیل ما آثارشان را به نمایش خواهند گذاشت.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد بیان کرد: مدرسان خوشنویسی ما دارای مدرک رسمی و مجوز رسمی انجمن مرکزی و یا شورای عالی خوشنویسان ایران هستند. ما نیازمند تبلیغ سازمان‌ها، نهادها و حمایت مسئولین مختلف فرهنگی هنری در سطح شهر هستیم؛ برای مثال نشست‌ها و جلساتی با شهرداری داشته‌ایم تا با کمک آن‌ها بتوانیم کلاس‌های پر باری را به لحاظ کمیت داشته باشیم.

محمدعلی باقرزاده طوسی مطرح کرد: هنرآموزان برای ارزیابی سطح شان آزمون می‌دهند و در صورت قبولی مدرک رسمی دریافت میکنند البته شرکت در آزمون اختیاری است و اجباری در کار نیست؛ مدارک انجمن خوشنویسان علاوه بر اینکه اعتبار کشوری دارد به لحاظ طرح طبقه بندی هنرمندان کشور دارای اعتبار دانشگاهی معادل هم هست؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به افرادی که بخواهند از مدرک خوشنویسی‌شان استفاده کنند مدرک معادل می‌دهد؛ مدرک ممتازمعادل لیسانس، فوق ممتاز معادل فوق لیسانس و کسی که استادی را از انجمن خوشنویسان دریافت کند معادل مدرک دکترای حرفه‌ای حقوق خواهد گرفت.

وی ابراز کرد: طرح طبقه‌بندی هنرمندان کشور یک مورد سراسری است که شامل همه‌ی نهاد ها و سازمان‌ها می‌شود صرفا آموزش‌وپرورش نیست؛ افراد حق‌التدریس در آموزش‌وپروش معمولا به دنبال این مدارک برای ارائه به آموزشگاه‌ها هستند؛ اخذ مدرک خوشنویسی در واقع از لحاظ درجه‌ی رتبه بندی در آموزش‌وپرورش امتیازمحسوب می‌شود و زمانی‌که بخواهند به لحاظ کیفیت کاری و درجه‌ای افراد را ارزیابی کنند کلاس‌های انجمن خوشنویسان و مدارک آن برای آن‌ها منظور می‌شود.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد افزود: هر هنرجو برای خوشنویسی خط تحریری در سه سطح به صورت طبیعی یک سال‌ونیم، برای خوشنویسی خط قلم‌نی تا رسیدن به مدرک ممتاز چهار سال و برای رسیدن به مدرک فوق ممتاز شش سال زمان می‌گذارد؛ اما هنرجو می‌تواند دوره‌ها را زودتر تمام کند چرا که ما در سال سه نوبت آزمون برگزار می‌کنیم و این به انگیزه و کار مستمر و پیوسته خود ا هنرجو بستگی دارد تا به سطوح بالاتر برسد.

محمدعلی باقرزاده طوسی گفت: مدرس کلاس نقاشی‌خط در واقع خارج از مدرسان رسمی ما هستند؛ معمولا خوشنویسان خودشان در زمینه‌ی نقاشی خط تبهر دارند که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، هنرجوها در کلاس نقاشی‌خط دو هنر را هم‌زمان با هم باید یاد بگیرند، خط هنرجو باید به حدی برسد تا بتواند با ترکیب آن با نقاشی یک تابلوی زیبای نقاشی‌خط را ارائه کند.

وی تشریح کرد: فردی که وارد کلاس نقاشی‌خط می‌شود باید قبل از آن خط را تا سطح عالی در انجمن خوشنویسان تعلیم دیده باشد که بتواند این دو معقوله را باهم ترکیب کند، از طرفی در مبانی هر دو رشته مخصوصا مبانی هنرهای تجسمی و ترکیب رنگ تبهر داشته باشد و با فضاسازی یک اثر هنری آشنا باشد تا بتواند یک اثر نمایشگاهی خوبی را در زمینه‌ی نقاشی خط ارائه کنند.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد خاطرنشان کرد: گالری‌ها و نمایشگاه‌های سطح شهر برای ارزیابی کیفیت آثار هنرمندان کارشناس دارند؛ نگارخانه‌ی رضوان که نگارخانه‌ی درجه‌ی یک مشهد محسوب می‌شود هر اثر هنری را با هر کیفیتی قبول نمی‌کند؛ فردی که بخواهد وارد همچین فضاهایی شود فردی است که آثارش به حدی از ارائه رسیده است و باید ممتاز کامل یا فوق ممتاز کامل داشته باشند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.