سال تحصیلی دانش آموزان در خراسان رضوی همزمان با دانش آموزان سراسر کشور آغاز شد.

آغاز سال تحصیلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در خراسان رضوی

 به گزارش قدس انلاین، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز این استان همزمان با اول مهر، سال تحصیلی خود را آغاز کردند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مکتب عاشورا مدرسه عشق به انسانیت و آزادگی است؛ گفت: مشارکت لازمه پیشرفت علمی و آموزشی است.

علیرضا رشیدیان  در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸ مدارس خراسان رضوی و نواختن زنگ مهر در دبیرستان دخترانه هدی با بیان اینکه جوانان و دانش‌آموزان رسالت سنگینی برعهده دارند؛ گفت: دانش‌آموزان ما بین آنچه که هستیم و باید باشیم قرار گرفته‌اند و تحقق آرزوهای یک ملت و مبارزه با دشمنان سرسخت رسالت دانش‌آموزان است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مکتب عاشورا مدرسه عشق به‌انسانیت، آزادگی و مبارزه با ظلم و ظالم است و این مکتب زنده بوده، تداوم دارد و در این مکتب، دانش‌آموزان به‌تحقق آزادگی و انسانیت می‌پردازند.

وی عنوان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل همه دنیا ایستادیم و جوانان تربیت شده در مکتب امام حسین(ع) توانستند ثابت کنند که ما می‌توانیم، آن هم در ایرانی که استعمار تلاش می‌کرد در ذهن مردم القاء کند که حتی نمی‌تواند لوله هنگ بسازد.

رشیدیان با اشاره به‌اینکه هشت سال دفاع مقدس نیز یک مکتب و مدرسه است؛ تصریح کرد: در این مکتب، شهدا، ایثارگران و جانبازان معلمان این مدرسه هستند و برخی امروزه تفکر صدامی دارند و فکر می‌کنند که این ملت ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را نمی‌بینند.

استاندار خراسان رضوی متذکر شد: همه افرادی که در کشور مسؤولیت دارند، باید تلاش کنند تا فضایی برای دانش‌آموزان ایجاد شود که هیچ دغدغه‌ای به‌جز تحصیل علم و پیشرفت نداشته باشند.

 وی ادامه داد: نباید هیچ کودکی محروم از تحصیل وجود داشته باشد و همه باید در این مسیر حرکت کنیم، البته برای این هدف، امکانات دولتی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند.

رشیدیان اظهار کرد: خراسان رضوی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز، ۱۲ هزار آموزشگاه و ۵۰ هزار کلاس درس، ظرفیت بزرگی است که باید همه کمک کنند تا این رسالت آموزشی به‌درستی محقق شود.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: برای پیشرفت علمی و آموزشی همه باید بیاموزیم که برای بهتر شدن این فضا باید مشارکت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه‌بر نیست؛ اظهار کرد: در فرهنگ ملی و مذهب ما تعلیم و تربیت و شغل معلمی جایگاه ویژه‌ای دارد و یک کشور زمانی متحول می‌شود که آموزش و پرورش آن متناسب با نیازهای جامعه خود ارتقا یابد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در مدرسه باید به‌بالا بردن ظرفیت مشارکت اجتماعی توجه شود؛ یادآور شد: پرسش مهر یک تمرین برای تقویت مشارکت مدنی همگان در مسائل اجتماعی است و دانش‌آموزان باید بیاموزند که نسبت به‌آنچه اطراف آنها می‌گذرد، بی‌تفاوت نباشند و در حل مسائل مشارکت کنند.  

کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است

در ادامه این مراسم، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۵ هزار معلم و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید در این استان؛ گفت: رسالت آموزش و پرورش توان بخشیدن به‌انسان‌ها درراستای توسعه و پرورش کامل استعدادهای و شناخت توانمندی‌های خود است و بهره‌گیری صحیح از سیاست‌های اصلاحی در آموزش و پرورش و به‌دور از هرگونه افراط و تفریط یا تعصب کورکورانه می‌تواند دگرگونی مثبتی را در سیستم آموزشی ایجاد کند.  

 قاسم‌علی خدابنده با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین، کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است؛ بیان کرد: همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مدرسه که مرکز اصلی تعلیم و تربیت است، محقق می‌شود و در همین راستا، شعار سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ در آموزش و پرورش خراسان رضوی، مدرسه زندگی، نشاط و پویایی و عدالت آموزشی انتخاب شد تا اهداف و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را متمرکز و مشخص بیان و دنبال کنیم.

وی متذکر شد: یکی از نکات اصلی در سند تحول بنیادین تحقق مدرسه صالح و رسیدن به‌حیات طیبه است و در مدرسه زندگی، دانش‌آموزان باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند و تمرین کنند.

خدابنده افزود: اگر شادی و نشاط که لازمه نوجوانی است در مدرسه نباشد، زیستن برای یادگیری و یادگیری برای زیستن محقق نمی‌شود و ضروری بوده که مهارت‌های زندگی از قبیل تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، توانایی برقراری ارتباط  موثر، خودشناسی و خود آگاهی، همدلی و صمیمیت و مقابله با استرس و اضطراب را دانش‌آموزان در مدرسه فرا بگیرند.

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ایجاد و گسترش عدالت از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت است؛ اظهار کرد: عدالت آموزشی زمینه را برای تحقق عدالت اجتماعی فراهم می‌کند، با اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های یادگیری برای همه دانش‌آموزان و لازم‌التعلیمان فاصله طبقاتی و تبعیض از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش کارآمد باید آینده‌نگری با توجه به‌پدیده‌های جهانی شدن و رشد تکنولوژی، توجه جدی به‌چهار رکن اساسی یادگیری، تعلیم و تربیت همه جانبه و تمام‌ساحتی، به‌کارگیری شیوه‌های فعال مشارکتی و تجربی آموزشی و تاکید بر بعد روحانی و تربیتی و تلاش درراستای تربیت اخلاقی، عبادی و اعتقادی مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.