مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: متاسفانه هنر پرده خوانی و سوگواره های حسینی در کشور مغفول مانده است.

هنر پرده خوانی در کشور مغفول مانده است/نسل امروز با هنر اسلامی وتعزیه آشنایی ندارند

به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید در اختتامییه جشنواره پرده خوانی استانهای خراسان در تربت حیدریه اظهار کرد: جشنواره و سوگواره های حسینی بعنوان تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی که به روایت عاشورا و مصائب اهل بیت علیه السلام می پردازد غفلت شده است.
وی تصریح کرد: هنر پرده خوانی یک سنت قدیمی با هنرنمایی پیشکسوتان پرده خوان بعنوان وارثان گذشتگان ما هستند که به طریق مختلف باید از آنها حمایت کنیم.
مروارید اضافه کرد: در پرده خوانی دو عنصر پرده و پرده خوان داریم که یک متن و تصویر و نمادی از گذشته به ارث رسیده که در زمان حاضر هنرمندان این عرصه تفسیر خودشان را از این هنر بنا به ظرفیت مخاطب با زبان هنر منتقل می کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: متاسفانه از هنر پرده خوانی در کشور حمایت نشده و اندک پیشکسوتان محدودی که در این سوگواره ها و جشنواره ها حضور دارند نیازمند حمایت هستند تا بتوانند این سبک ایرانی و اسلامی از روایت مصائب اهل بیت علیه السلام را حفظ و به آیندگان منتقل کنند.
وی گفت: پرده خوان های مختلفی از استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در این سوگواره شرکت کردند که قسمت های از وقایع عاشورا را با نگاه تجربه و معرفت اندیش ایرانی و با همان سنتی که در نقالی و شاهنامه خوانی وجود دارد بعنوان یک ابزار به کمک انتقال معارف آمده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در بخشی دیگر به سیاست عدالت توزیعی وزارتخانه مطبوع خود اشاره کرد و افزود: این بدان معناست که امکانات فرهنگی را در نقاطی که به لحاظ فرهنگی فرهیخته هستند، عادلانه توزیع شود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار داشت: در این سوگواره ۷ پرده خوان از شهرستانهای تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد، قائن، فریمان و مشهد در این دو روز به اجرای هنر پرده خوانی پرداختند
محمد حسن زاده با بیان اینکه این سوگواره رقابتی نیست، افزود: هدف از برگزاری این سوگواره های ارزشی زنده نگه داشتن هنر پرده خوانی است که متاسفانه این نسل رو به فراموشی می رود و تلاش می کنیم تا با تهیه شناسنامه ای از این پرده خوانها و در راستای حمایت از هنر پرده خوانی این سوگواره را ملی اجرا کنیم.
از نسل بزرگ هنرمندان پرده خوان و نقال تربت حیدریه اینک فقط ۲ نفر باقی مانده و هیچ نشانی جز واگویه های مردم از دیگر پرده خوانان این منطقه موجود نیست.
شیوه اظهار ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع) تاکنون به اشکال و شیوه های مختلف مرسوم بوده و هست که صرف نظر از شیوه های بومی و منطقه ای، رایج ترین مناسک خاص ماه محرم شامل مجالس روضه خوانی، تعزیه یا شبیه خوانی، نقالی یا پرده خوانی، زنجیرزنی، نوحه سرایی و برپا کردن سفره های نذری است.
هر چند ریشه پرده خوانی، شبیه یا تعزیه خوانی به قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باز می گردد، اما در نحوه اجرا بیشتر تداعی گر رویارویی و مبارزه بین ۲ نیروی خیر و شر یا نیکی و بدی با یکدیگر است که در ادبیات محرم به نام های 'اولیا' و 'اشقیا' ظاهر می شوند.
در آیین پرده خوانان، نقال یا پرده خوان وقتی قصد دارد از اولیای خداوند سخن گوید، به نشانه احترام آنان را با دست نشان می دهد و زمانی هم که می خواهد از اشقیا سخن براند، آنان را با چوب دستی یا عصای پرده خوانی مورد عتاب و لعن قرار می دهد.
امام جمعه تربت حیدریه در این مراسم نیز با بیان اینکه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ درخواست مالی نداریم، گفت: در عین حال انتظار داریم در زمینه برنامه ریزی به منظور آموزش هنرهای قدیم و جدید، تمهیدات لازم در این شهرستان اتخاذ شود.

حجت الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: اهمیت این تقاضا زمانی بیشتر مشخص می شود که همگان بدانند در این شهرستان هنرمندان گمنام زیادی به خصوص در حوزه هنر عاشورایی حضور دارند ک با اندکی برنامه ریزی می شو از وجود آن ها بیشتر و بهتر استفاده شود.

وی اظهار داشت متاسفانه نسل امروز با بسیاری از شاخه های هنر اسلامی و از جمله هنر تعزیه و پرده خوانی آشنایی چندانی ندارند و این وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا با بهره گیری از وجود هنرمندان پیشکسوت، پیوندی بین نسل قدیم و جدید برقرار سازند.

منبع: تابان تربت 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.