پارسا کودک 7 ساله‌ای است که بادستان کوچکش چوب را به بازی می‌گیرد و آثار هنری زیبایی خلق می‌کند.

کوچکترین استادکار خراطی در سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی را بشناسید

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، با جدیت خاصی پشت میز کارش نشسته و با دقت و ظرافت کودکانه‌اش مشغول نقش انداختن روی تکه چوبی است که در نهایت به مهره شطرنج زیبایی تبدیل می‌شود.

هر از گاهی عینک کارش را بر می‌دارد و با فوت کوچکی به تکه چوب، خاک اره‌ها را پاک می‌کند تا ببیند اثری که خلق کرده قابلیت قرار گرفتن در ویترین کارهایش را دارد یا هنوز باید صیقل بخورد.

شیطنت‌های خاص خودش را دارد اما وقتی شروع به کار می‌کند تمام توانش را می‌گذارد تا بهترین و تمیزترین  در عین حال حرفه‌ای ترین هنر خود را به نمایش بگذارد.

پارسای 7 ساله که امروز لقب کوچک‌ترین خراط ایران را دارد و در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایه دستی به عنوان پدیده نمایشگاه معرفی شد با همین سن و سال کم استادکار خراطی است و تقریباً 2 سال می‌شود که در قالب کلاس های آموزشی هنر خراطی رو به گروه های سنی مختلف آموزش می‌دهد و از همین سن کم با قبول سفارش، دستمزد می‌گیرد و حاصل دست رنج خودش را در قلک کوچکی پس انداز می‌کند.

محمدحسن قاضی، پدر پارسا کارشناس مرمت بناهای تاریخی و کارشناس ارشد مرمت آثار هنری دارد و خودش هم از کودکی و به واسطه مادرش به هنرهای ایرانی علاقه‌مند شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس در خصوص علاقه‌مندی پارسا به کار خراطی گفت: من و همسرم در یک کارگاه شخصی کار می‌کردیم، مادر پارسا معرق کار است و من هم خراطی می‌کنم، پارسا از ابتدا به جمع کردن خاک اره‌های اطراف میز خراطی مشغول بود با این خاک اره‌ها خانه پرنده درست می‌کرد و شاید در سن کودکی احساس می‌کرد این تنها کاری است که از عهده‌اش بر می‌آید. 

پدر پارسا ادامه داد: نگاه دقیق و سوالات عمیق پسرم در خصوص کار خراطی باعث شد تا من برایش وقت بیشتری بگذارم و به این فکر کنم که چگونه می‌توانم کودک 3 ساله‌ای را با خراطی آشنا کنم و از چه دستگاه‌هایی استفاده کنم که هم بی خطر باشد و هم بتواند به پارسا در مسیر حرفه‌ای کمک کند.

وی ادامه داد: ابزارهای مختلفی را تجربه کردم و در نهایت با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک در نزدیکی منزل آموزش حرفه‌ای پارسا را آغاز کردم و خوشبختانه مادر پارسا در این مسیر خیلی با من همراهی و به من اعتماد کرد تا در یک فضایی با حاشیه امنیت بالا کار آموزش پارسا را آغاز کنم.

پدرپارسا با بیان اینکه اساتید هنرهای چوبی کلمه استادی را برای پارسا به کار برده‌اند، گفت: دوست داریم بتوانیم در سطح بین المللی پارسا رو معرفی کنیم و در همین راستا پاییز امسال در ایتالیا یک ورکشاپ برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی برادر 4.5 ساله پارسا به کار خراطی گفت: کیان برادر کوچکتر پارسا به دلیل هدایای چوبی ظریفی که پسرم به او می‌داد به کار خراطی علاقه پیدا کرده است.

محمدحسن قاضی گفت: تصمیم دارم در راستای ایجاد اشتغال و معرفی هنر ایران به جهان، صنایع دستی ایران را به اروپا صادر کنم.

وی با تأکید بر اینکه  پارسا به عنوان کوچک ترین کارآفرین ایران معرفی شده است، گفت: وقتی پارسا کاری انجام می‌دهد و در ازای آن کار مبلغی درافت می‌کند، آن پول برایش ارزشمند است و وقتی با حاصل کارش  برای خودش چیزی می خرد خیلی برایش ارزشمند است،  پارسا دوتا قلک دارد یکی برای پولی که ما به او می‌دهیم و یکی برای پولی که باب فعالیت هنری دریافت می‌کند.

پدر پارسا تصریح کرد: پسرم یک سری از اسباب بازی‌ها رو خودش میسازد و حتی در مدرسه و مهدکودک هدیه‌هایی که به دوستانش می‌داد از وسایلی بود که خودش درست کرده  بود.

وی گفت: در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی مسئولان زیادی از کارهای پارسا بازدید کردند و  با توجه به توانایی پارسا در توضیح تاریخچه کار، مسائل فنی، ابزارشناسی و چوب شناسی او را پدیده نمایشگاه معرفی کردند.

پدر پارسا در پایان گفت: امیدوارم هنر و توانمندی پسر من و سایر پارساهای این سرزمین مورد توجه مسئولان قرار گیرد و زمینه شکوفایی استعدادهای این کودکان فراهم شود تا بتوانیم از طریق فرزندان ایران هنر ایرانی را به جهان معرفی کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.