البرز- جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: برای هر پنج هزار هکتار از اراضی ملی یک نیروی حفاظتی ازجمله سرجنگلبان نیاز است.

برای حافظت از منابع طبیعی کمبود نیرو داریم/ضرورت مشارکت مردم برای حفاظت از مراتع

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سرهنگ فرامرز نیکزاد جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز صبح امروز (دوشنبه) در جلسه مشترک بخشداری‌ها و شوراهای حوزه آبخیز استان البرز که در اداره کل منابع طبیعی استان برگزار شد، اظهار کرد: نیروهای حفاظتی استان البرز  با مساحت حدود  ۴۳۰ هزار هکتار تنها ۱۵ نفر هستند این در حالی است که۶۰ نیروی دیگر جهت محافظت از اراضی ملی در استان نیاز داریم.

با اشاره به اینکه  مشارکت مردمی یکی از عوامل مهم در این حوزه می باشد، گفت:  نقش مردم در  تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت بسیار حائز اهمیت است و یگان ویژه بدون حمایت مردم موفق نخواهد بود.

وی افزود: بایستی شرایط ایجاد کرد تا مردم ابراز عقیده و مشارکت داشته باشند چراکه از این طریق به نقاط مثبتی ازجمله کیفیت بالای پروژه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از اتلاف منابع انسانی دست‌ می یابیم.

 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه  نقش مهم دیگر مردم  در رفع تصرف اراضی ملی است،   افزود:  قطع گونه‌های جنگلی و  عملیات اطفای حریق و توسعه جنگل‌داری و اراضی سبز با مشارکت مردم حائز اهمیت است.

سرهنگ نیکزاد در ادامه گفت: بایستی دوره‌های آموزشی در حوزه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع با مشارکت‌های مردمی صورت بگیرد.

در ادامه غلامرضا معتمدی جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: برای هر پنج هزار هکتار از اراضی ملی یک نیروی حفاظتی ازجمله سرجنگلبان نیاز است و با توجه به اینکه سطح این اراضی در البرز حدود  ۴۳۰ هزار هکتار است و نیروهای حفاظتی ما در این حوزه تنها ۱۵ نفر هستند به حدود ۶۰ نیروی دیگر محافظت از اراضی ملی در  استان نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه  مشارکت‌های مردمی در حوزه منابع طبیعی ازجمله تصرف اراضی ملی، جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز در اراضی، اطفای حریق و قانون حفاظت بهره‌برداری بسیار مهم می باشد،   افزود: قاچاق چوب درختانی مانند درخت گردو، نارون و اقاقیها نیز پیگرد قانونی دارد و تخلف می باشد.

معتمدی با اشاره به اینکه قبل از جدایی البرز از تهران اراضی این استان به‌عنوان اراضی ملی مهم غرب استان تهران مطرح بود، گقت:  اراضی ملی البرز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مراقب تصرف غیرمجاز اراضی در این استان باشیم.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز  در ادامه گفت: رسیدگی به وضعیت حوزه‌های آبخیز استان در نزدیکی نقاط روستایی ازجمله  جاده کرج - چالوس و طالقان هم اهمیت زیادی دارد چراکه مردم تهران و البرز از دو سد بزرگ امیر کبیر و طالقان بهره برداری می کنند.

وی ادامه داد: زمان وقوع سیل در بالا دست باعث ریزش سطح بالا دست سدها و ایجاد گل و لای در سطح سدها می شود و سطح آب سدها را بالا می آورد و لایه روبی این بخشها بسیار هزینه بر می باشد.

معتمدی با بیان اینکه محور کرج - چالوس یکی از ۱۰ جاده مهم و زیبای دنیا است،   گفت: اگر شوراها نتوانند منابع طبیعی و مراتع را حفظ کنند سازمان منابع طبیعی نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

این مسئول در پایان یکی از اقدامات مهم حفاظت منابع طبیعی و آبخیز داری را عملیات اطفای حریق عنوان کرد و گفت: شناسایی نقاط بحرانی استان و مشارکت مردمی در زمان ایجاد حریق اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.