استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شوری آب شهر مشهد سالیانه ۶ درصد افزایش می یابد.

شوری آب مشهد هر سال ۶ درصد افزایش می یابد

دکتر کامران داوری در نشست خبری دومین جشنواره ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر سریعتر به سوی فناوریهای کنترل آب زیرزمینی نرویم قبل از این که بتوانیم راههای دیگر تامین آب را عملیاتی کنیم دچار شوری فزاینده آب می شویم.

وی اظهار داشت: اگر رقم شوری آب از ۱۵۰۰ بیشتر شود برای شرب مناسب نیست و اگر به رقم ۳۰۰۰ یا بیش از آن برسد به محصولات کشاورزی نیز ضرر می زند.

وی گفت: هم اکنون مصرف آب در استان از میزان تجدید پذیری منابع زیرزمینی بیشتر است لذا باید منابع آب را افزایش داده یا مصرف آب را کاهش دهیم.

داوری افزود: در این راستا دومین جشنواره ملی فناوریهای آب با هدف تمرکز بر فناوری ها آذر ماه امسال و طی هفته پژوهش در مشهد برگزار خواهد شد.

رئیس جشنواره مزبور اظهار داشت: فناوری ها ابزاری هستند که می توانند به عنوان تسکین دهنده یا راه حل به ما کمک کنند که نیازهای فراوان به آب را با همین منابع محدود پاسخگو باشیم.

وی گفت: بخش اصلی این جشنواره، فناوری است و در کنار آن ۲ بخش علمی و فرهنگی نیز برگزار می شود.

وی افزود: به گفته اکولوژیست ها کره زمین امکان تامین آذوقه بیش از ۲ میلیارد نفر را نداشته است اما اکنون بیش از هفت میلیارد نفر بر روی این کره زندگی می کنند و این امکان فقط به کمک فناوری فراهم شده است که اجازه می دهد انسان از طبیعت به صورت فزاینده بهره برداری کند.

داوری اظهار داشت: در عرصه آب هم فناوری به انسان اجازه می دهد که از آب، ۲۰ مرتبه استفاده کند یا این امکان را به انسان می دهد که آب آلوده وارد منابع محدود آب نشود و آن را آلوده نسازد.

وی گفت: دومین جشنواره فناوری های آب با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، استانداری، بنیاد ملی نخبگان، شرکت شهرک های صنعتی، پارک علم و فناوری و شبکه جامع دانشگاههای استان خراسان رضوی و شهرداری مشهد برگزار می شود که لازم است تمام دستگاههای دولتی و غیر دولتی در برگزاری این جشنواره مشارکت کنند.

وی افزود: از تمام شهروندان و ایرانیان نیز می خواهیم که مسئولیت مشترک خود را در این شرایط فراموش نکنند زیرا حل مشکل کم آبی فقط توسط دولت انجام نمی شود و کاری است که هر ایرانی باید برای تحقق آن بکوشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.