ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از اواخر سال میلادی جاری و به منظور بالا بردن دقت عمل در کنترل دوپینگ ورزشکاران، برای اولین بار در تاریخ نمونه‎گیری خونی از آنها را آغاز می‎کند.

برای اولین بار در تاریخ ورزش نمونه‎گیری خونی از ورزشکاران به‎عمل می‌آید

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، دوپینگ بزرگترین تقلب ورزشی به حساب می آید و برای کنترل آن در میان ورزشکاران رشته های مختلف، اقدام به نمونه گیری از آنها می شود. نمونه گیری یا همان تست دوپینگ از ورزشکاران به دو صورت «نمونه ادرار» و «نمونه خون» انجام می شود. 

البته استفاده از نمونه گیری خونی به دلیل شرایط خاصی که برای نگهداری و ارسال زودهنگام آن به آزمایشگاه های آکردیته وجود دارد و البته هزینه های بیشتری که ایجاد می کند، کمتر از نمونه گیری ادرار مرسوم است. این در حالی است که نتایج نمونه گیری خون خیلی دقیق تر و قابل استنادتر از نمونه ادرار است. به همین دلیل است که در صورت هر گونه شک و ابهام در نتایج آنالیز نمونه ادرار ورزشکاران، برای اطمینان بیشتر از آنالیز نمونه خونی استفاده می شود تا نتایج آن ملاک تصمیم گیری قرار بگیرد. 

نتیجه آنالیز تست خون نسبت به نمونه گیری ادرار  خیلی دقیق تر است بطوریکه حتی اقدام به استفاده از مواد نیروزا یا دوپینگ خونی که ماه ها پیش انجام شده است را نیز نشان می دهد. البته شرط استفاده از تست خونی در کنترل دوپینگ ورزشکاران این است که خیلی سریع و در طول ۲۴ ساعت پس از نمونه گیری، به آزمایشگاه مربوطه ارسال شود تا آنالیز شود. همین مسئله هزینه های استفاده از این شیوه کنترل دوپینگ را نسبت به نمونه گیری ادرار بیشتر می کند. 

این یکی از دلایلی است که باعث شده ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) تا به امروز برای کنترل دوپینگ ورزشکاران به استفاده از نمونه گیری ادرار اکتفا کند در حالیکه در بسیاری از رویدادهای بزرگ مانند بازی های آسیایی و المپیک، ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) صرفا از تست خون برای کنترل دوپینگ ورزشکاران شرکت کننده استفاده می کنند. این موضوعی بود که در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ هم وجود داشت و حتی منجر به ایجاد ابهاماتی مبنی بر دوپینگی بودن برخی ورزشکاران ایران هم شد. 

اما قرار است با توجه به اهمیت تست خون و نتایج آن در کنترل دوپینگ ورزشکاران، نادو ایران به زودی و برای اولین بار در تاریخ ورزش و دوپینگ ورزش ایران، از این روش نمونه گیری هم برای مدیریت دوپینگ در ورزش کشور استفاده کند. 

غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اعلام این خبر، توضیحات تکمیلی را در مورد آن ارائه داد و گفت: به خاطر اهمیت و حساسیت بیشتر نمونه گیری خونی، درصدد هستیم این شیوه نمونه گیری را هم در دستور کار داشته باشیم. مذاکراتی در این زمینه انجام شده و اقدامات لازم هم صورت گرفته است. 

وی تصریح کرد: بر اساس رایزنی و اقدامات انجام شده، از اواخر سال میلادی جاری استفاده از تست خون را آغاز می کنیم. البته ابتدا باید با یکی آزمایشگاه های مورد تایید وادا قرار داد همکاری در این زمینه منعقد کنیم. احتمالا به خاطر نزدیک بودن قطر، با آزمایشگاه این کشور قرارداد همکاری داشته باشیم. 

«در حال حاضر نمونه گیری های انجام شده توسط نادو ایران، جهت آنالیز و اعلام نتیجه به آلمان ارسال می شود. در صورت همکاری با آزمایشگاه قطر برای آنالیز نمونه های خون، ارسال نمونه گیری های ادرار به آلمان منتفی خواهد شد؟» نوروزی در پاسخ به این پرسش گفت: خیر؛ قرارداد همکاری با آلمان برای آنالیز نمونه گیری های ادرار است و به قوت خود باقی خواهد بود. از همکاری با قطر فقط برای آنالیز نمونه های خون استفاده می شود.  

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین در مورد هزینه های نمونه گیری خونی گفت: قاعدتا به دلیل لزوم ارسال زودهنگام نمونه گیری های خون به آزمایشگاه و شرایط ویژه برای نگهداری آنها، هزینه استفاده از این شیوه نمونه گیری بیشتر است اما برای مبارزه جدی تر با پدیده شوم دوپینگ و کنترل آن در میان ورزشکاران، از این شیوه باید استفاده کنیم. پیش بینی های لازم هم برای تامین هزینه های آن شده است. 

غلامرضا نوروزی در پایان گفت: تست خون در همان روز نمونه گیری باید به آزمایشگاه مربوطه ارسال شود اما تاریخ نگهداری نمونه گیری ادرار به شرط قرار داشتن در دمای معمولی خیلی بیشتر است. 

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.