رسانه‌های رژیم صهیونیستی با ارائه جزئیاتی از تماس تلفنی شب گذشته بنیامین نتانیاهو با رئیس‌جمهور روسیه، این مکالمه را پرتنش توصیف کردند.

جزئیات مکالمه تلفنی پرتنش نتانیاهو با پوتین بر سر سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، بعد از اعلام خبر گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته (دوشنبه) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تحویل سامانه‌های پدافند موشکی S-۳۰۰ به سوریه، امروز رسانه‌های اسرائیلی جزئیاتی را از این تماس منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد طرفین گفت‌وگوی پرتنشی داشته‌اند.

وبگاه شبکه «آی‌۲۴ نیوز» در گزارشی با تیتر «پوتین و نتانیاهو به‌خاطر سقوط هواپیما در سوریه، سرشاخ شدند» نوشت: «در این تماس تلفنی، رئیس‌جمهور روسیه به نخست‌وزیر اسرائیل گفت که با نسخه اسرائیلی شرح واقعه سقوط هواپیمای خود در نزدیکی لاذقیه مخالف است».

نتانیاهو اما با دفاع مصرّانه از گزارش ارتش رژیم صهیونیستی درباره دلیل ساقط شدن هواپیمای «ایلوشین-۲۰» بر فراز سوریه، مدعی شد: «مسئولیت این حادثه ناگوار برعهده ارتش سوریه است که هواپیما را ساقط کرد (نه ما) و همچنین ایران که با رفتار ستیزه‌جویانه، ثبات در منطقه را تضعیف کرده، شریک آن است».

وبگاه «عروتص شوع» در توضیحی جداگانه درباره مخالفت پوتین با این ادعای صهیونیست‌ها، گزارش داد: «پوتین اما به نتانیاهو تاکید کرد که روایت ارتش اسرائیل از چگونگی سقوط هواپیمای روس را باور ندارد و هرگز این ادعا را نمی‌پذیرد که خلبان جنگنده اسرائیلی از ایلوشین-۲۰ به عنوان پوشش راداری استفاده نکرده است».

رئیس‌جمهور روسیه در این تماس که همراه با تنش نیز بود گفت: «اطلاعاتی که ارتش اسرائیل ارائه کرده، خلاف جمع‌بندی‌ای است که وزارت دفاع روسیه به آن رسیده است. ارتش اسرائیل در اعمال خود در جریان حمله هوایی به سوریه و همچنین درخصوص ناتوانی ادعایی برای هشدار پیش از حمله به روسیه، سهل‌انگاری و اهمال کرده است».

نتانیاهو سپس با لحنی تهدیدآمیز درباره عزم رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن سامانه‌های موشکی S-۳۰۰ که به سوری‌ها داده می‌شود، ادعا کرد: «منتقل کردن سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به دست افراد بی‌مسئولیت، خطرات در منطقه را افزایش داده و اسرائیل به اقدامات در راستای دفاع از امنیت و منافع خود ادامه می‌دهد».

وبگاه امنیتی «دبکافایل» وابسته به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خبری تحت عنوان «دست‌رد پوتین به سینه نتانیاهو برای لغو تحویل S-۳۰۰ به سوریه» نوشت: «پوتین به نتانیاهو گفت که این اقدامات با هدف کاهش خطرات علیه نیروهای روسی در سوریه است ولی نتانیاهو بازهم بر نگرانی خود از این تصمیم تاکید کرد».

بر این اساس، نتانیاهو در تلاش برای به پایان رساندن مسالمت‌آمیز این تماس تلفنی، مجددا از کشته شدن ۱۵ نظامی روسیه در سوریه ابراز تاسف کرد. طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، این دو در پایان توافق کردند که به همکاری امنیتی ادامه دهند.

این تماس تلفنی پس از آن برقرار شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای ویدئویی اعلام کرد که به خاطر اقدامات بی‌پروایانه برخی بازیگران منطقه‌ای، مسکو تصمیم گرفته طی ۲ هفته آینده سامانه‌های پدافند موشکی S-۳۰۰ را در اختیار سوریه بگذارد. (جزئیات بیشتر)

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که یک فروند هواپیمای «IL-۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه هنگام گشت‌زنی با ۱۵ خدمه بر فراز لاذقیه به خاطر اقدام فریبکارانه خلبان جنگنده صهیونیست، مقابل آتش سامانه‌های پدافند موشکی سوریه قرار گرفته و منهدم شد.

مرکز صنایع نظامی ارتش سوریه در لاذقیه بامداد سه‌شنبه پیش هدف حملات موشکی قرار گرفت. یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که «پدافند هوایی سوریه با موشک‌های متخاصمی که از جانب دریا به سوی لاذقیه شلیک شد مقابله کرد و موفق شد تعدادی از آن را قبل از رسیدن به اهدافش، منهدم کند».

وزارت دفاع روسیه پس از آن اعلام کرد که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که هواپیمای ساقط شده روسی، به دلیل اینکه جنگنده نیروی هوایی رژیم صهیوینستی با پناه گرفتن پشت آن، به عنوان پوشش در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کرده بود، ساقط شده است.

شویگو به دنبال این حادثه با «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تماس تلفنی گرفته و تأکید کرد که اسرائیل مقصر اصلی سرنگونی هواپیمای روس در سوریه بوده و مسکو این حق را دارد تا به این اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ دهد.

فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به منظور ارائه گزارشی درباره سرنگونی هواپیمای روس حین این حمله، به مسکو رفته و با فرمانده نیروی هوایی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد، اما مسکو پس از دریافت این گزارش، ضمن رد آن، خواستار برگزاری تحقیقاتی جدید درباره این حادثه شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.