تنش آبی و وجود دشت مه ولات به عنوان بحرانی‌ترین دشت در کشور کشاورزان مه ولاتی را با دغدغه جدی روبرو کرده و از مسئولین انتظار حمایت با اعطای وام‌های کم بهره را دارند.

آب، مهم‌ترین دغدغه کشاورزان بزرگ‌ترین شهرستان باغی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان مه ولات با بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار پسته و ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار انار رتبه اول سطح زیر کشت پسته و انار را در استان خراسان رضوی دارد.

هم اکنون با تنش آبی  در دشت مه ولات که بحرانی‌ترین دشت کشور است و کشاورزان این منطقه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و انتظار حمایت جدی مسئولین مربوطه را دارند.

رمضانعلی قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات در گفتگو با خبرنگار ما  گفت: شهرستان مه ولات  بزرگ‌ترین شهرستان باغی استان است که در سال جاری از ۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت بارور پسته و بیش از ۲۳ هزار تن پسته‌تر برداشت می‌شود.
 
وی افزود: از این مقدار ۵ هزار تن به صورت تازه خوری در شهرستان و بقیه آن توسط ۵۵ ترمینال ضبط پسته به صورت بهداشتی فراوری و در چرخه صادرات قرار می‌گیرد.
کاهش ۶۵ درصد کاهش محصول پسته بر اثر تغییرات اقلیمی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد کاهش محصول پسته را شاهد بوده ایم، افزود: خشکسالی، تغییرات اقلیمی، نوسانات دمایی، خسارت پسیل پسته و عدم تامین نیاز سرمایه باغات پسته در سال گذشته از دلایل کاهش محصول پسته در شهرستان  است.

قاسمی با تاکید بر اینکه دشت مه ولات به عنوان بحرانی‌ترین دشت کشور است و این امر یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود، افزود: کمبود آب، کاهش آب‌های زیرزمینی، و عدم تناسب سطح زیر کشت پسته با میزان آب موجود از جمله عواملی است که کشاورزان شهرستان با آن روبه رو هستند.
 

وی ضمن قدردانی از کشاورزان در راستای همکاری در خاموش کردن چاه‌های کشاورزی، افزود: با توجه به اینکه سطح زیر کشت و میزان آب تناسب وجود ندارد بهتر است کشاورزان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کشت گیاهان کم آب و حذف قسمتی از باغات اضافی خود در این برهه حساس در حفظ منابع کوشا باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات در ادامه یادآوری کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و نوسازی ناوگان ماشین آلات و ادوات مختلف بخش کشاورزی با اعطای تسهیلات ۵ ساله و با بهره ۱۵ درصد در کنار کشاورزان عزیز و زحمت کش بوده که اعتبار این طرح بیش از ۳۰ میلیارد ریال می‌باشد.
درخواست تخصیص تسهیلات با بهره کم به کشاورزان
قاسمی با تاکید بر اینکه تک محصولی شهرستان، خشکسالی، افزایش هزینه تولید و کاهش چشم گیر تولید انار و پسته از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان است، خاطر نشان کرد: در راستای جبران خسارت و حمایت از کشاورزان تقاضای مساعدت در تخصیص تسهیلات با بهره کم و باز پرداخت طولانی را داریم.
 
وی گفت:باید به  مشکل کشاورزان در جهت پرداخت سررسید وام کشاورزی توجه جدی شود تا کشاورزان زحمتکش بتوانند بدون دغدغه به کارشان برسند و این امر با توجه مسئولین مربوطه محقق می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.