بازیگر نقش "علی" در فیلم «تنگه ابوقریب» گفت: "علی" در واقع پسری است که دوست دارد جنگ را ببیند و از تمام وقایع آن عکاسی کند و بفهمد چرا پدرش جانباز شده و چه اتفاقی افتاده است.

مهدی قربانی: در «تنگه ابوقریب» فهمیدم جنگ چقدر کلمه زشتی است

گروه فرهنگی قدس آنلاین/ صبا کریمی: اولین بار با بازی در فیلم سینمایی «ابد و یک روز» وارد دنیای سینما شد و از همان ابتدا توانست جای خودش را پیدا کند، بویژه که نوید «ابد و یک روز» از آن شخصیت‌هایی بود که با بازی درخشان مهدی قربانی در کنار دیگر بازیگران در ذهن مخاطب باقی ماند. گرچه از همان ابتدا هم به نظر می‌رسید این موفقیت اتفاقی نبوده است، سال بعد نیز با حضور در فیلم «بیست و یک روز بعد» دوباره خوش درخشید و جایگاهش را تثبیت کرد.

وی برای بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان از سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و برنده بهترین بازیگر نوجوان از نگاه منتقدان مجله فیلم شد و این شروع بسیار خوب و اطمینان بخشی برای یک بازیگر نوجوان و با استعداد محسوب می‌شد.

مهدی قربانی این روزها نیز با بازی در «تنگه ابوقریب»؛ فیلمی که با دریافت 6 سیمرغ بلورین، بیشترین جوایز را از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده ‌است، بر پرده سینماهاست واین بار هم بازی قابل قبولی از خود ارائه کرده است. به همین بهانه با او به گفت‌‎وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

قدس آنلاین: بازی در فیلم «تنگه ابوقریب» چطور به تو پیشنهاد شد؟ در بعضی فیلم‌ها نقش را برای بازیگر بخصوصی می‌نویسند؛ آیا نقش علی برای تو نوشته شده بود یا بازیگران دیگری هم برای این نقش کاندیدا بودند؟

مهدی قربانی: قبل از این که ساخت فیلم «تنگه ابوقریب» شروع شود من با علی مردانه دستیار آقای توکلی سر یک کار تئاتر بودم. آقای مردانه درباره من با آقای توکلی صحبت کرده و گفته بود که با مهدی سر یک کار تئاتر هستم و اگر می‌خواهید برای این نقش با او صحبت کنید که آقای توکلی گفته بودند مهدی برای این نقش کم سن و سال است و آقای مردانه هم گفته بود نه مهدی بزرگ شده است و این شد که من رفتم و در «تنگه ابوقریب» بازی کردم. در مورد نقش علی هم بازیگر دیگری کاندیدای این نقش نبود و فکر می‌کنم اولین بار به خودم گفتند.

قدس آنلاین: در فیلمی بازی کردی که روزهای جنگ را به تصویر می‌کشد؛ سال‌هایی که تجربه زیستن در آن را نداشتی. برای نزدیک شدن به این فضا چه کارهایی کردی؟ به طور مثال آیا مطالعه کردی یا فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس بود را دیدی یا با کسی در موردش مشورت کردی؟

مهدی قربانی: بله! اتفاقاً برای آشنا شدن با آن فضا تحقیق و مطالعه کردم و یک سری مطالب را هم با جست وجو در اینترنت پیدا کردم. ضمن این که خود آقای توکلی هم به من کمک کردند و در کنار آن فضای پشت صحنه و اتفاقاتی که پشت دوربین وجود داشت هم به من کمک می‌کرد. علاوه بر این از آنجایی که من خودم جنگ را ندیدم آن‌ها به من کمک می‌کردند تا در مورد نقشم تصویرسازی کنم.

قدس آنلاین: با اینکه «تنگه ابوقریب» فیلمی قهرمان محور است اما قهرمان فیلم تنها یک نفر نیست و هرکدام از شخصیت‌ها مانند حسن، مجید، علی و... در جایگاه خودشان یک قهرمان هستند. تحلیل تو از نقشت چیست؟

مهدی قربانی: علی در واقع پسری است که دوست دارد جنگ را ببیند و از تمام وقایع آن عکاسی کند و بفهمد چرا پدرش جانباز شده و چه اتفاقی افتاده است. در حین این که او دنبال کشف واقعیت هاست و می‌خواهد بداند آنجا چه اتفاقی افتاده، اما آن‌ها نمی‌گذارند او جلوتر بیاید و ببیند چه اتفاقی افتاده است، اما او همین طور پیشتر و پیشتر می‌رود و در نهایت هم زنده می‌ماند.

قدس آنلاین: خاطره‌ای از این کار داری که جالب باشد و بخواهی آن را تعریف کنی؟

مهدی قربانی: کل فیلم برای من خاطره است و بهتر است بگویم تمام لحظات فیلمبرداری برای ما خاطره بود.  

قدس آنلاین: یکی از نکات جالب در مورد این فیلم این است که حتی خود بازیگران آن هم تحت تأثیر درام آن هستند و به طور مثال جواد عزتی گفته که دوست داشته بازیگر این فیلم نباشد تا آن را با مخاطب ببیند و با آن گریه کند در مورد تو چگونه است؟ آیا این فیلم روی تو تأثیری داشته است؟

مهدی قربانی: بله. این فیلم روی من تأثیر بسیاری گذاشت و اتفاقاً سبب شد که جنگ واقعی را بفهمم و ببینم که جنگ چقدر کلمه زشتی است. شاید مهم‌ترین اتفاقی که در طول زمان فیلمبرداری برای من افتاد و روی من بسیار تأثیر گذاشت این بود که سبب شد جنگ واقعی را بخوبی لمس کنم.

قدس آنلاین: فیلم هایی که تاکنون بازی کردی از تجربه‌های موفق در اکران و در جشنواره‌های مختلف بوده است. حضورت هم به عنوان بازیگر در این فیلم‌ها پررنگ و تأثیرگذار بوده و به نظر می‌رسد همین کار را در انتخاب سخت می‌کند. پیشنهادات را چطور انتخاب می‌کنی؟

مهدی قربانی: من در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های قبلی‌ام هم گفتم که همیشه سعی می‌کنم کاری را انتخاب و بازی کنم که مردم آن را دوست داشته باشند و راضی از تماشای فیلم از سینما بیرون بیایند. هدفم در زندگی موفقیت در این کار است و دوست دارم یک روزی برسد که نزد مردم و در جامعه محبوب باشم. تمام سعی‌ام را همیشه کردم که جایگاه خودم را با تمرین و بازی در تئاتر حفظ کنم.

قدس آنلاین: این روزها مشغول کار جدیدی هستی؟

مهدی قربانی: بله! درگیر یک کار تئاترم که احتمالاً پاییز امسال آن را اجرا خواهیم کرد و خبرهایش در چند روز آینده اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.