از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب، از ایران تا اقصی نقاط جهان، اینجا مکانی است که در آن جغرافیا بی معناست. نژاد و زبان، رنگ می‌بازد و هر چه هست همه ارادت است و عشق به ولایت.

درنگی در موزه هدایای مقام معظم رهبری درمشهد

به گزارش قدس آنلاین،اینجا موزه هدایای رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) است. موزه‌ای که پیشکشی‌های علاقه‌مندان و ارادتمندان به رهبر مسلمانان جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در گوشه و کنارش به نمایش گذاشته شده است. این هدایا را افرادی اعم از سران کشورهای جهان تا شخصیت‌های برجسته خارجی و ایرانی، هنرمندان و علاقه‌مندان به ایشان از سر صدق و صفا تقدیم کرده‌اند.

از ماکت مطلای درِ کعبه تا قطعه‌ای پرده از داخل خانه خدا. کاشی حرم حضرت ابوالفضل(ع) با عبارت «یا باب الحوائج» که خالقش مرحله به مرحله آن را با ایمان و اعتقاد ساخته تا پرچم همیشه سرخ گنبد حضرت سیدالشهدا(ع) که گواهی است بر پیروزی جاودانه خون بر شمشیر. اینجا هر کس به اندازه ارادت و بضاعتش، هدیه‌ای آورده و با نیتی پاک و خدایی تقدیم به رهبر انقلاب کرده است. هدایایی که تماما توسط معظمٌ له که از بزرگترین واقفان بارگاه منور و قدسی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هستند به این مجموعه اهدا شده تا در میان اشیای نفیس موزه‌های این مجموعه مقدس، تا ابد بدرخشد و سندی باشد بر شکوه، ماندگاری و اقتدار نام جمهوری اسلامی ایران.

* گسترش موزه
۲۲ بهمن سال ۱۳۷۳ بود که موزه هدایای مقام معظم رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس افتتاح شد. این موزه طی همه این سال‌ها مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار می‌گرفت. زائران ایرانی و خارجی علاقه‌مند بودند از این مکان با شکوه بازدید کنند تا مجموعه‌ای دیدنی از نفایس هنری سرتاسر جهان را به تماشا بنشینند. در بهار سال ۱۳۹۶ و هم‌زمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، با توجه به تنوع موضوعی این اشیای نفیس، این موزه به سه تالار قرآنی، مفهومی و محتوایی تقسیم‌بندی شد.

اهدافی که از گسترش و تقسیم‌بندی موزه هدایای مقام معظم رهبری به سه تالار دنبال می‌شد عبارت بود از: افزایش رضایتمندی زائران و مجاوران، ارتقای کیفیت ارائه خدمات موزه به صورت مفهومی و مجازی، معرفت‌افزایی بازدیدکنندگان و انتقال پیام به مخاطب و بازدیدکنندگان. موزه جدید بر اساس این محورهای اصلی ایجاد شد: انقلاب اسلامی، استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده حداکثری از محیط موزه، تقسیم‌بندی مفهومی و محتوایی و قرآنی آثار، معرفی رهبر قرآنی و جهان شمولی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در بین کشورهای جهان در قالب فیلم یا عکس، ارائه اینفوگرافی در خصوص دستاوردهای معنوی، سیاسی، فرهنگی، علمی و... رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، استفاده از بیانات کوتاه معظم له در موزه به صورت مکتوب و همچنین با استفاده از فناوری‌های نوین.

*تالار مفهومی
اگر گذرتان به صحن کوثر حرم حضرت رضا(ع) افتاده باشد، شاید تابلوی موزه قرآن و نفایس را در این مکان مقدس دیده باشید. به محض ورود به ساختمان این موزه، مقابل دری قرار می‌گیرید که بر پیشانی‌اش و روی طاقی مشبک چوبی، تابلویی با این عبارت خودنمایی می‌کند: «موزه هدایای مقام معظم رهبری» در نخستین تالار این موزه، ویترین‌های متعددی به چشم می‌خورد که در دل شیشه‌ای آن‌ها هدایای زیادی تقدیم شده به رهبر معظم انقلاب اسلامی نگهداری می‌شود.

تالار مفهومی، نخستین بخش از تالارهای سه گانه موزه هدایای مقام معظم رهبری است که اشیای نفیس آن بر اساس مفاهیم، طبقه‌بندی و چیدمان شده‌اند و مشتمل بر هشت موضوع است؛ عترت، رابطه امام و امت(ولایت)، هنرمندان، ورزشکاران، جهاد و شهادت، استکبارستیزی، علما و دانشمندان و رجال و شخصیت‌های خارجی. ویترین‌های بزرگ بخش رجال و شخصیت‌های خارجی در وسط تالار مفهومی قرار دارد که آثار درون آن حاکی از ارادت و محبت رجال سیاسی کشورهای مختلف به رهبر بزرگ ایران است.

از گلیمی پشمینه اثر دست قالی‌بافان کشور کرواسی تا تاج نمادین شاخه زیتون از سرزمین یونان. از ظروف مشبک مسی اهدایی علمای یهود ضد صهیونیسم تا ظروف پایه‌دار مشبک نقره‌ای. از صندوقچه چوبی با روکش طلایی تا نشان نقش برجسته شیر بابل. از مجسمه رومیزی دو عقاب طلایی تا ظرف‌هایی از جنس سنگ لاجورد، فلز قلم زنی شده، سنگ سیاه، سنگ مرمر یکپارچه، تندیس‌های زرین و سیمین وچوبی و سنگی و ... روی اتیکت آثار اهدایی این مجموعه نام‌های بزرگی از سران کشورهای مختلف آسیا، اروپا، آفریقاو آمریکای لاتین به چشم می‌خورد و نام هنرمندانی مشهور که آثار خود را با شور و اشتیاق، تقدیم پیشگاه رهبرشان کرده‌اند.

*تابلوهایی از بیانات رهبر انقلاب

ویترین‌های دورتادور این تالار به موضوع‌های مختلفی می‌پردازد. در گوشه و کنار این تالار، تابلوهایی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب همراه با تصاویری مختلف قرار گرفته است که حکایت از احاطه و اشراف ایشان به موضوع‌های مختلف دارد: «هنر آن گوهر بسیار گرانبهایی است که ارزش و گرانبهایی او فقط بدین جهت نیست که دل‌ها و چشم‌هایی را به خود جذب می‌کند. خب خیلی از چیزهایی که هنری هم نیست ممکن است چشم و دل‌هایی را جذب کند. نه. این یک موهبت الهی است، یک عطیه است، هر نوع هنری، خود حقیقت هنر یک عطیه الهی است».

و یا: «نظام سلطه یعنی اینکه دولت‌ها و قدرت‌هایی زور بگویند و ملت‌ها و گروه‌ها و کشورها و دولت‌هایی آن زور را قبول کنند. طرفین، طرفین نظام سلطه‌اند و ما نظام سلطه را رد کردیم و رد می‌کنیم و با آن به مبارزه برمی‌خیزیم. ما در نظام سلطه طرفین را مقصر می‌دانیم. هم سلطه‌گر و هم سلطه‌پذیر را. استکبار به معنای همین نظام سلطه است».
منبع: آستان نیوز

پایان پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.