اگر سریعتر به سوی فناوریهای کنترل آب زیرزمینی نرویم قبل از این که بتوانیم راههای دیگر تامین آب را عملیاتی کنیم دچار شوری فزاینده آب می شویم.

شوری آب مشهد هر سال ۶ درصد افزایش می یابد

به گزارش قدس آنلاین، استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد امروز گفت: اگر رقم شوری آب مشهد هر سال ۶ درصد افزایش می یابد شوری آب از ۱۵۰۰ بیشتر شود برای شرب مناسب نیست و اگر به رقم ۳۰۰۰ یا بیش از آن برسد به محصولات کشاورزی نیز ضرر می زند.

دکتر کامران داوری با اشاره به افزایش ۶ درصدی سالیانه شوری آب مشهد افزود: هم اکنون مصرف آب در استان از میزان تجدید پذیری منابع زیرزمینی بیشتر است لذا باید منابع آب را افزایش داده یا مصرف آب را کاهش دهیم.

داوری افزود: در این راستا دومین جشنواره ملی فناوریهای آب با هدف تمرکز بر فناوریها آذر ماه امسال و طی هفته پژوهش در مشهد برگزار خواهد شد.

وی گفت: بخش اصلی این جشنواره، فناوری است و در کنار آن ۲ بخش علمی و فرهنگی نیز برگزار می شود.

وی افزود: به گفته اکولوژیستها کره زمین امکان تامین آذوقه بیش از ۲ میلیارد نفر را نداشته است اما اکنون بیش از هفت میلیارد نفر بر روی این کره زندگی می کنند و این امکان فقط به کمک فناوری فراهم شده است که اجازه می دهد انسان از طبیعت به صورت فزاینده بهره برداری کند.

داوری اظهار داشت: در عرصه آب هم فناوری به انسان اجازه می دهد که از آب، ۲۰ مرتبه استفاده کند یا این امکان را به انسان می دهد که آب آلوده وارد منابع محدود آب نشود و آن را آلوده نسازد.

وی گفت: دومین جشنواره فناوریهای آب با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، استانداری، بنیاد ملی نخبگان، شرکت شهرکهای صنعتی، پارک علم و فناوری و شبکه جامع دانشگاههای استان خراسان رضوی و شهرداری مشهد برگزار می شود.

منبع: صدا و سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.