حسین نحوی نژاد با بیان اینکه ناشنوایی از جمله معلولیت‌های پنهان است گفت: سالانه ۳ هزار نفر با معلولیت ناشنوایی در کشور متولد می شوند.

سالانه 3 هزار ناشنوا در کشور متولد می‌شوند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حسین نحوی نژاد به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان گفت: ناشنوایی از جمله معلولیت هایی است که پنهان نامیده می شود چرا که معلولیت افراد جسمی و حرکتی کاملا مشخص است.

وی گفت:  سالانه ۳ هزار نفر با معلولیت ناشنوایی متولد می شوند اما در سال های اخیر با اجرای طرح غربالگری شنوایی از تشدید معلولیت شنوایی جلوگیری کرده ایم.

نحوی نژاد افزود: یک میلیون و ۲۳۰ هزار نوزاد در کشور هرسال متولد می شود و ۹۰ درصد این نوزادان تحت غربالگری شنوایی قرار می گیرند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: علت نیمی از ناشنوایی و کم شنوایی ژنتیکی است و نیمی دیگر مربوط به علل اکتسابی و ناشناخته است.

وی از کاهش ازدواج های فامیلی و کمتر شدن ناشنوایی با علت ژنتیکی خبر داد و گفت: ۱۷ درصد معلولان را افراد ناشنوا و کم شنوا تشکیل می دهند بطوری که از بین یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۸۸۴ معلول تحت پوشش بهزیستی، ۱۷ درصد آنها یعنی ۲۴۵ هزار و ۸۱ نفر دارای معلولیت کم شنوایی و ناشنوایی هستند.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه قصد داریم زبان ناشنوایان را رسمی کنیم،گفت: ۶۳۷ هزار و ۴۶۱ مددجوی معلول که ۵۶۵ هزار و ۵۸۲ خانوار را شامل می شود مستمری بگیرندکه ۵۴ هزار و ۸۱۱ نفر آنها معلولان ناشنوا و کم شنوا هستند.

وی ادامه داد: از میان ۳۵ هزار و ۴۲۰ معلول دانشجوی تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی ۶ هزار و ۲۴۴ نفر آنها ناشنوا و کم شنوا هستند که بیش از ۱۷ درصد دانشجویان تحت پوشش را تشکیل می دهند.

نحوی نژاد با اشاره به فعالیت ۱۲۶۷ مرکز توانبخشی ویژه معلولان و ۸۳ مرکز برای افراد ناشنوا و کم شنوا گفت: ۵۰ هزار معلول از خدمات مراکز روزانه، حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی برخوردار هستند که ۳۴۱۸ نفر آنها یعنی حدود ۷ درصدشان افراد ناشنوا و کم شنوا هستند.

نحوی نژاد با بیان اینکه ۴۰ هزار و ۹۴۶ معلول یارانه دریافت می کنند افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۶۲۴ نفر آنها نابینا و ناشنوا هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.