معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی، رعایت حقوق موقوفه و تکریم ارباب رجوع را از شاخصه‌های اصلی اقدامات این معاونت ذکر کرد.

تدوین بسته تشویقی خوداظهاری برای مستاجران آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین،رحمتی‌زاده معاون املاک و اراضی آستان قدس گفت: حوزه معاونت املاک و اراضی به ‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌های خدمات تخصصی در این آستان مقدس، همه روزه در سراسر کشور پذیرای صدها نفر از مستأجرانی است که به منظور دریافت خدمت به ادارات تابعه این معاونت مراجعه می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات اخیر معاونت املاک و اراضی اظهار کرد: محور اقدامات این معاونت رعایت حقوق موقوفات بر اساس متن وقف نامه‌ها و نیات واقفان گرامی و همچنین تکریم مردم در قالب تسریع در خدمت‌رسانی، تسهیل فرآیندها و ایجاد بستر دریافت خدمات غیر حضوری است.

• بسته تشویقی آستان قدس رضوی در  مورد اجاره
رحمتی زاده افزود: یکی از اقدامات این معاونت در راستای تسریع در تعیین تکلیف حقوق موقوفات و همچنین مساعدت با مستأجران اراضی موقوفه که تغییر در نوع بهره‌برداری مورد اجاره خود را داشتند، تدوین بسته تشویقی مدت‌دار در موارد خوداظهاری است.
وی در خصوص موارد مشمول این بسته گفت: مستأجران اراضی موقوفه حق بهره‌برداری از مورد اجاره را مطابق مفاد سند رسمی اجاره دارند و چنانچه مغایر با مفاد مندرج در اسناد اجاره، بهره‌برداری دیگری از مورد اجاره داشته باشند حقوق تغییر در نوع بهره‌برداری به آن تعلق می‌گیرد و آستان قدس رضوی در اولین مراجعه مستأجر به ادارات املاک و اراضی، این حقوق را به نرخ روز اخذ می‌کند.
وی در خصوص شیوه دریافت حقوق موقوفه گفت: پیش از این حقوق تغییر در نوع بهره‌بردای املاک موقوفه به صورت یک پنجم نقد و الباقی در چهار قسط سالیانه اخذ می‌گردید که در صورت تمایل مستأجر در پرداخت نقدی، حقوق موقوفه با ۲۰ درصد پاداش تعجیل در پرداخت اخذ می‌شد که در بسته تشویقی جدید آستان قدس رضوی این حقوق‌ها مساعدتاً به صورت آزمایشی در مدت سه ماه از زمان ابلاغ به صورت یک ششم نقد و الباقی در پنج قسط سالیانه و یا پرداخت کامل نقدی با ۳۰ درصد پاداش تعجیل در پرداخت أخذ می‌شود.

• اعطای نمایندگی امضاء اسناد اجاره رسمی به مستأجران
این مقام آستان قدس اظهار داشت: اقدام دیگر این معاونت که باعث تسریع در دریافت خدمات توسط مستأجرین شد، موضوع تفویض اختیار به شخص انتقال دهنده سند اجاره رسمی و اعطاء نمایندگی به وی جهت امضاء اسناد اجاره رسمی انتقالی در دفاتر اسناد رسمی بود.
وی ادامه داد: پیش از این در همه موارد انتقال اسناد اجاره، نماینده آستان قدس رضوی به عنوان موجر، شخص انتقال دهنده و شخص انتقال گیرنده باید در دفاتر اسناد رسمی در زمان معینی حضور پیدا و ذیل اسناد رسمی تنظیمی را در حضور سردفتر دفاتر اسناد رسمی امضاء می‌کردند.
رحمتی‌زاده گفت: در این راستا مقرر شد در مواردی که صرفاً خود شخص انتقال دهنده مستأجر رسمی آستان قدس رضوی به عنوان ذی نفع نسبت به انتقال ملک تحت اختیار خود به شخص دیگری اقدام کند، آستان قدس رضوی به شخص انتقال دهنده (مستأجر رسمی آستان قدس رضوی در سند) برای تنظیم سند در دفترخانه مطابق پیش نویسی که به تأیید نمایندگان آستان قدس رضوی رسیده است، نیابت امضاء یا ثبت اثر انگشت سند اجاره اعطاء می‌کند.

• بازنگری ضوابط و آیین‌نامه‌های حوزه املاک و اراضی
رحمتی زاده عنوان کرد: موضوع به روز رسانی و همچنین شفاف سازی ضوابط و آیین نامه‌های حوزه معاونت املاک و اراضی یکی از ضرورت‌های در دستور کار بازنگری است که در دو سال گذشته در بخشی از آیین نامه‌ها و روش‌های اجرایی تغییرات خوبی انجام شده و بقیه فرآیندها و آیین نامه‌های اجرایی حسب اقتضاء و اولویت فراوانی در دست بررسی، اصلاح و روان سازی است.

• حذف بازدید نقشه برداری در فرآیند تجدید اجاره
وی در خصوص اقدام جدید این معاونت در تسهیل فرآیند تجدید اجاره گفت: بزودی طرح حذف مرحله بازدید نقشه برداری در تجدید اجاره املاک و اراضی موقوفه اجرایی می‌شود.
رحمتی‌زاده در خصوص جزئیات این طرح گفت: مستأجرین در این طرح باید به صورت خود اظهاری متعهد بر عدم ایجاد هرگونه تغییری در وضعیت مورد اجاره و پذیرش مسئولیت عواقب ناشی از احراز خلاف آن شود که این موضوع در شروط اعتبارنامه و سند اجاره قید می‌شود./صاحب علم

منبع: آستان نیوز
 انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.