نایب رئیس شورای ملی زعفران از دولت خواست برای جلوگیری از توقف صادرات زعفران، نرخ پایه صادراتی این محصول را کاهش دهد.

باید نرخ پایه صادراتی زعفران برای رونق صادرات کاهش یابد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا میری گفت: افزایش قیمت ارز برای صادرکنندگان زعفران سودی ندارد زیرا به دلیل تحریم ارزی، زعفران به ریال فروخته می شود.
وی افزود: دولت نرخ پایه صادراتی هر کیلو گرم زعفران در گمرک را هزار و ۴۵۰ دلار تعیین کرده است در حالی که صادر کننده در صورت فروش مطلوب زعفران، هر کیلو از این محصول را به نرخ ۸۰۰ دلار می فروشد.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر سامانه نیما، هر دلار را به قیمت ۸۰ هزار ریال برای صادر کننده در نظر می گیرد لذا در این شرایط صادرات زعفران برای صادر کننده مقرون به صرفه نیست.
میری گفت: درخواست ما از دولت این است که نرخ پایه صادراتی زعفران را کاهش دهد در غیر این صورت صادرات این محصول متوقف می شود یا قاچاق زعفران و سایر تخلفات افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات زعفران کشور در مشهد انجام می شود، افزود: تا پایان مرداد ماه امسال حدود ۸۵ تن زعفران از مشهد صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: از ۱۵ روز قبل تاکنون قیمت زعفران ۲ برابر شده به طوری که هر کیلو زعفران درجه یک از هشت میلیون تومان به ۱۶ میلیون تومان، هر کیلو زعفران پوشال درجه ۲ از چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به ۹ میلیون تومان، هر کیلو زعفران از درجه های دیگر از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.
میری گفت: در این شرایط مردم تمایلی به خرید و فروش زعفران ندارند و فروش داخلی زعفران از ۱۵ روز قبل تاکنون ۶۰ درصد کاهش یافته است.
حدود ۱۳۸ هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان خراسان رضوی در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند و ۸۰۰ هزار نفر درگیر امور مربوط به زعفران هستند.
بطور میانگین از هر هکتار زمین چهار تا پنج کیلو گرم زعفران برداشت می شود.

منبع: ایرنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.