موسسه اینترنشنال نوشت صادرات نفت و میعانات گازی ایران از آوریل تا سپتامبر امسال، ۰.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و طرح اروپا که طرحی تهاتری است شرکت های بزرگ اروپایی را برای تجارت با ایران متقاعد نمی کند.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران ۰.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، موسسه اینترنشنال فایننس مدعی شد صادرات نفت ایران در آستانه دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه این کشور در ۴ نوامبر در حال کاهش است و رشد اقتصادی آن احتمالا امسال ۳ درصد و سال آینده میلادی ۴ درصد کاهش یابد.

بنا بر ادعای این موسسه، صادرات نفت و میعانات گازی ایران از آوریل تا سپتامبر امسال، ۰.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. صادرات نفت و میعانات گازی در آوریل ۲.۸ میلیون بشکه در روز بوده که اکنون به ۲ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر رسیده است.

به نوشته این گزارش، صادرات نفت ایران علی رغم ارائه تخفیف‌های بسیار و استفاده از ناوگان نفتکش‌های این کشور برای ارسال محموله‌ها به چین و هند بدون هیچ هزینه اضافی، کاهش یافته است.

کشتی داران ایرانی همچنین شرایط پرداختی سخاوتمندانه‌ای ارائه می دهند و در برخی موارد به دلار آمریکا یورو و یوآن نیز قبول می کنند. این موسسه نوشت پس از اجرایی شدن تحریم‌ها،  تهاتر و پرداخت نفتی می‌تواند نقش بزرگی (در معاملات نفتی) ایفا کند.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا طرحی را اجرا کند که سازوکار پرداختی را برای ادامه تجارت با ایران ایجاد کند.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی گفتند این سازوکار یک سیستم تهاتری مشابه با آنچه در دوره جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد می‌کند و نفت ایران را با کالاهای اروپایی بدون مبادله پول تهاتر می‌کند.

موسسه اینترنشنال فایننس مدعی است چنین سیستمی نمی‌تواند شرکت‌های بزرگ اروپایی را برای تجارت با ایران به علت ترس از آمریکا متقاعد کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.