مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۰۰ بازرس این دانشگاه بر کیفیت مواد غذایی این شهر نظارت دارند.

نظارت ۴۰۰ بازرس بهداشت محیط بر کیفیت مواد غذایی مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، علی اصغر حسنی صبح چهارشنبه در مراسم روز جهانی بهداشت اظهارکرد: ایمنی غذایی، از مزرعه تا سفره را شامل می شود و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بهبود منابع انسانی، اقتصادی و فناوری جهت گسترش برنامه‌های مورد نیاز برای افزایش نظارت ها با بکارگیری بیش از ۴۰۰ بازرس بهداشت محیط اقدامات کنترلی لازم را به انجام می رساند. 

وی افزود: مجهز کردن بازرسین به ابزار کنترل کیفی مواد غذایی در محل، ارتقاء اطلاعات کافی از اصول علمی مربوط به نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل و توزیع محصولات غذایی، بررسی نقاط قوت و ضعف و شکایات از طریق سامانه ۱۹۰ توسط مردم،تجهیز کردن وسایل حمل و نقل مواد غذایی  به سیستم خنک‌کننده، صدور پروانه بهداشتی خودرو در مناطق تحت پوشش از جمله برنامه های انجام شده برای افزایش امنیت غذایی است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت کشها، آنتی بیوتیکها و هورمونها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها بوجود آمده‌است.این آلودگی‌ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطانها به ویژه در کودکان می‌باشد.

حسنی خاطر نشان کرد:آلودگی مواد غذایی به فلزات سنگین از جمله سرب و کادمیوم از راه کودهای فسفاته و لجن‌های فاضلابی وارد گیاه شده و در اثر تغذیه دامها با علوفه آلوده و وارد شدن سرب و کادمیوم در شیر وارد چرخه غذایی انسان می‌شود.

وی گفت: ایمنی غذایی یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می‌کنند بطور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛ این آلودگی می‌تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی یا شیمیایی باشد. رقابت بر سر زمین‌های کشاورزی و منابع آب، قیمت بالای انرژی و تغییرات آب و هوایی همگی نشان می‌دهد که باید با منابع کمتر، غذای بیشتری برای مردم سرتاسر جهان تولید شود.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.