مسکن مهر به خاطر قرار گرفتن در شهرک‌های اقماری قیمت مناسب‌تری نسبت به واحدهای مسکونی دیگر دارد برای همین مردم خیلی راغب هستند از این خانه‌ها خریداری کنند و از رنج مستأجری رهایی یابند

مسکن مهر؛ مردم می خواهند، دولت تکمیل نمی‌کند

گروه اقتصاد قدس‌آنلاین/ زهرا طوسی: معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که درحال حاضر ۲۰۰هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره در کشور وجود دارد که ۱۰۰هزار واحد آن فاقد متقاضی است، اما مردم خواهان مسکن مهر هستند که ادعا می‌شود، همچنان بدون مشتری است. 

در حالی که مسئولان وزارت راه مدام مسکن مهر را به چالش کشیده و واحدهای آن را بدون متقاضی قلمداد می‌کنند، فعالان حوزه مسکن از بازار داغ خرید این واحدها سخن می‌گویند.

به گفته کارشناسان یکی از عوامل افزایش قیمت شدید مسکن در این ماه‌ها کمبود تولید و عرضه واحدهای مسکونی بوده است. مطابق با گزارش‌ بانک مرکزی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌ها در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ نسبت به چهارسال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. از طرفی بخش قابل توجهی از واحدهای ساخته شده درغیاب اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی احتکار شده و به بازار عرضه نشده است. مطابق با سرشماری سال ۹۵ بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که نزدیک به ۵۰۰ هزار واحد آن فقط در تهران است.

 مهاجرت مستأجران از شهرهای بزرگ 
درعین حال همزمان با افزایش قیمت‌های اخیر، قیمت‌های بخش مسکن نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. نگاهی به گزارش بانک مرکزی در شهر تهران نشان می‌دهد که میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در مردادماه با افزایش کم سابقه ۶۱.۲ درصدی نسبت به مردادماه پارسال، به ۷.۴ میلیون تومان رسیده است. مرکز آمار نیز از افزایش ٢٦.٧ درصدی مبلغ اجاره‎ ماهانه در بهار ۹۷، نسبت به فصل مشابه سال قبل، خبر داد. این افزایش قیمت‌ها بعضی از مستأجرین را مجبور به تغییر منطقه زندگی خود و گاه مهاجرت از شهرهای بزرگ و حتی حاشیه نشینی کرد. به طوری که حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور هم بر کوچ مستأجران به مناطق پایین‌تر و حاشیه‌ شهرها صحه گذاشت و گفت: «افزایش قیمت‌ها باعث شد تا بسیاری از مردم در سال جاری به مناطق پایین‌تر کوچ کنند و البته برخی از مستأجرانی که در جنوب شهر ساکن بودند مجبور شدند تا به حاشیه‌نشینی تن دهند».

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور نیز تأکید کرده است که با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای مسکن و کاهش توان پرداخت آن، مردم به سمت شهرک‌های اقماری اطراف تهران(مسکن مهر) روی آورده‌اند.

در این شرایط مسئولین وزارت راه و شهرسازی از وجود تعداد قابل توجهی واحد مسکن مهر بدون متقاضی خبر می‌دهند. احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۱۰۸۸ واحد مسکن مهر در شهرستان رودبار در تاریخ ۱۸ شهریورماه امسال،گفت: « به رغم تمام مزیت ها، این طرح دارای ایرادهایی نیز بوده که سبب ایجاد مشکل در مسیر اجرای آن شده است و اکنون تعداد ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است».

این اولین بار نیست که مسئولین وزارت راه و شهرسازی از وجود واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر خبر می‌دهند. پیش از این هم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بارها این موضوع را مطرح کرده وگفته بود: «۱۱۷ هزار واحد داریم که حتی یک متقاضی هم ندارد. این‌ها را از کجا ساختند؟ از پول متقاضیان آن را ساخته‌اند و پول مردم را در بیابان حرام کرده‌اند».

 بازار داغ مسکن مهر
این درحالی است که مسعود نوری مدیرعامل شرکت تعاونی‌های مسکن کارمندان خراسان بزرگ در گفت و گو با خبرنگار ما از تنور داغ معاملات مسکن مهر سخن می‌گوید و تأکید می‌کند: مسکن مهر به خاطر قرار گرفتن در شهرک‌های اقماری قیمت مناسب‌تری نسبت به واحدهای مسکونی دیگر دارد برای همین مردم خیلی راغب هستند از این خانه‌ها خریداری کنند و از رنج مستأجری رهایی یابند.

وی با تأکید براینکه در سال‌های اخیر که قیمت اجاره بها و منازل مسکونی رشد صعودی را طی می‌کند، خرید و فروش مسکن‌های مهر نیز رونق پیدا کرده است، می‌افزاید: بسیاری از تعاونی‌ها این واحدها را که پیشرفت فیزیکی مختلفی دارند به متقاضیان عرضه می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا واحدهای ساخته شده بدون متقاضی نیز در مسکن مهر موجود است، می‌افزاید: با توجه به اینکه خانه‌های تکمیل شده بسرعت به فروش می‌رسند، درحال حاضر واحدهای ناتمام با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز متقاضیان زیادی دارند که معمولاً به قول مساعد تحویل یکساله به فروش می‌رسند. 

 سرپوشی بر کارنامه ضعیف
غلامی کارشناس بازار مسکن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در همین زمینه با اشاره به اینکه مسئولین وزارت راه با ارائه آمارهای واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر، درصدد سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف خود در بخش مسکن هستند، می‌افزاید: سال‌هاست بسیاری از متقاضیان مسکن مهر منتظر تحقق وعده تکمیل و تحویل واحدهای خود هستند و با توجه به گرانی‌های اخیر که در برخی نقاط تا ۵۰ درصد افزایش داشته، فشار اقتصادی سنگینی را تحمل می‌کنند، ولی خبری از تکمیل برخی واحدها نیست و خود مسئولین وزارت راه هم می‌دانند برخی از این واحدها به خاطر نداشتن زیرساخت‌های لازم از سوی دولت تکمیل نشده است.

وی می‌افزاید: متأسفانه آمار واحدهای واگذار نشده به متقاضیان مسکن مهر، طوری عنوان می‌شود که انگار مسکن‌هایی هست که تکمیل شده و کسی نیست این‌ها را بخرد در حالی که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد مردم خواهان دریافت واحد خود هستند.

وی تأکید می‌کند: مسئولان وزارت راه مدام می‌گویند اگر این قدر بودجه به ما داده شود، ما مسکن مهر را تمام می‌کنیم. این در حالی است که اگر وزارت راه بخواهد، می‌تواند این قضیه را تمام کند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر، ظرف یک سال این کار را انجام دهند، ولی این کار را نمی‌کنند چون این منابع را به خاطر کمبود بودجه، جای دیگری هزینه می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: اقساط بازگشتی از مسکن مهر در صندوق پس‌انداز یکم استفاده می‌شود و این را هم علنی اعلام کرده‌اند، کسانی که از وام اقساط صندوق پس‌انداز یکم استفاده می‌کنند، از اقشار متوسط هستند، یعنی پولی که باید برای تکمیل واحدهای مسکونی محرومین جامعه صرف شود، دارد قشر متوسط به بالا را صاحبخانه می‌کند.

 مسکن‌های خالی کجاست؟
افشین پروین پور کارشناس بازار مسکن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: از مسئولانی که می‌گویند واحدهای مسکن مهر خالی و بدون متقاضی است و مردم تمایلی برای استفاده از آن‌ها ندارند، باید پرسید این واحدها کجا هستند چون شواهد نشان می‌دهد که مطالبه گری در این حوزه وجود دارد و افراد بسیاری معترض هستند که چرا واحدهای آن‌ها تحویل داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در پنج سال اخیر کار خاصی در حوزه مسکن انجام نداده، مانور برای به چالش کشیدن مسکن مهر را سرپوشی برای کتمان کارنامه ضعیف وزارت را ه وشهرسازی در سال‌های اخیر می‌داند و می‌افزاید: تمام واحدهای مسکن مهر تکمیل شده دارای متقاضی هستند و اگر واحد مسکن مهری بدون متقاضی مانده به دلیل فراهم نشدن امکانات اولیه مانند آب و برق و گاز و مسیرهای دسترسی است. اگر مسئولین وزارت راه و شهرسازی چنین ادعایی را قبول ندارند، می‌توانند نشانی واحدهای تکمیل شده و دارای امکانات اولیه زندگی که بدون متقاضی هستند را دراختیار رسانه‌ها و مردم بگذارند. 

گفتنی است، این وزراتخانه قرار بود درقالب طرح مسکن اجتماعی سالانه ۱۰۰ هزار مسکن برای اقشار ضعیف فراهم سازد، ولی هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است. طرح بازآفرینی شهری با سر و صدای بسیار و برگزاری جلسات متعدد شروع به کار کرد، ولی خروجی مشخصی نداشته است. در زمان افتتاح این طرح رئیس جمهور گفته بود: «طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌ اولی‌ها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است». با وجود این، درحالی که از مراسم کلنگ زنی فاز اول این طرح درمحله سیروس تهران که توسط وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه سال ۹۶ انجام شد، بیش از ۹ ماه می‌گذرد، هیچ پیشرفتی نداشته و همچنان متوقف است. تنها سیاست اعمالی وزارت راه و شهرسازی، تحریک تقاضا و افزایش میزان وام خرید بود؛ آن هم نه برای واحدهای نوساز بلکه برای کلیه واحدها که نتیجه‌ای جز کمک به ایجاد گرانی شدید قیمت‌ها در بازار مسکن نداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.