در حال حاضر با حجم زیادی از دکل‌های نصب شده در شهر مواجه هستیم که جنگلی از درخت‌ها را تداعی می‌کند؛ این دکل‌ها با اصول شهرسازی نیز منطبق نیست.

ساماندهی ۱۱۰۰ دکل‌ مخابراتی با نصب ۵۰ دکل زیباسازی شده در مشهد /آغاز پرداخت کرایه تاکسی با کیف پول موبایلی

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از آغاز ساماندهی ۱۱۰۰ دکل مخابراتی شهر مشهد با نصب و اجرای ۵۰ دکل جدید زیباسازی شده خبر داد.
پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمد جواد رجاییان در برنامه زنده رادیویی "گفتگوی شهر بهشت" که با موضوع بررسی وضعیت من کارت و طرح جدید مدیریت شهری برای تخفیف شارژ به شهروندان برگزار شد، گفت: برداشت‌های مختلفی از شهر هوشمند وجود دارد، شهر هوشمند وجوه مختلفی دارد در حقیقت شهر هوشمند شهری است که ارکانش هوشمندانه مدیریت شود.
وی افزود: زیرساخت‌های فاوا نیز به کمک این سیاست‌ها و یه سری برنامه‌های اجرایی می‌آید و این مهم را تسهیل می‌کند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: یکی از وجوهی که در شهر هوشمند تاکید می شود، موضوع شهروندان هوشمند هست؛ شهروندی که رفتار هوشمندانه دارد و از خودش رفتارهای شهروندی بروز می‌دهد که موضوع مفهوم بزرگی است.
رجاییان ادامه داد: این مفهوم نباید محدود به حوزه فاوا و IT کنیم ولی آنچه مسلم است در همه این رفتارها ابزارهایی که کمک می‌کند به شهروندان اثرگذار است.
وی در خصوص برنامه‌های اجرا شده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با توجه به شعار "مشهد شهر هوشمند، شهر امید و زندگی" گفت: برنامه‌های مختلفی در این خصوص برنامه‌ریزی شده که در این راستا برنامه‌ای را با کمک نهادهای بین بخشی که در سطح استان فعالیت دارند، تدوین شده است و به زودی به شورای اسلامی شهر جهت تصویب ارایه خواهد شد.
به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد این برنامه در حول شش محور شهر هوشمند تدوین و برنامه‌هایی برای افق ۱۴۰۰ در آن تدوین شده است
رجاییان در توضیح برنامه سازمان فاوا در شش محور شهر هوشمند گفت: حکمرانی هوشمند، اولین محور است که منظور همان تعاملات بین دستگاهی است به نحوی که شهرهای بزرگ دنیا مدل مدیریت واحد شهری را دارند و همه دستگاه‌ها از آن تبعیت می‌کنند اما در کشور ما به این شکل عمل نمی‌شود به نحوی که قسمت عمده‌ای از وظایف حاکمیتی بر عهده شهرداری‌ها و قسمت دیگری نیز بر عهده دیگر دستگاه‌ها و نهادهای در سطح شهر است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: برنامه‌هایی که ذیل شش محور تدوین شده شامل برنامه حکمرانی شهری، حمل و نقل، مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند و محیط هوشمند است.
رجاییان در خصوص برنامه‌های اجرا شده سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: برنامه‌هایی طی سال اخیر با توجه به شعار "مشهد، شهرهوشمند، شهر امید و زندگی" برای مشهد انتخاب و شتاب بیشتری هم گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت فاز اول پروژه ساماندهی زیرساخت‌های ارتباطی را تمام کردیم که این طرح چهار ساله است؛ براساس آن دکل‌های ارتباطی شهر تجمیع، ساماندهی و از طریق بستر فیبرنوری به یکدیگر متصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد همچنین در ادامه به موضوع دکل‌های مخابراتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱۰۰ دکل در شهر مشهد وجود دارد؛ متاسفانه هر اپراتور به اقتضای زمان در یک نقطه از شهر دکلی را نصب کرده و باعث بروز آسیب‌های روانی برای شهروندان و همینطور آسیب منظر شهری شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با حجم زیادی از دکل‌های نصب شده در شهر مواجه هستیم که جنگلی از درخت‌ها را تداعی می‌کند؛ این دکل‌ها با اصول شهرسازی نیز منطبق نیست.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به آغاز طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی مشهد از سال گذشته عنوان کرد: در سال جاری فاز اول این طرح با ساماندهی و زیباسازی ۵۰ عدد دکل آغاز شد؛ طق این طرح هر دکل چهار اپراتور را می‌تواند تجمیع و تحت پوشش قرار دهد.
رجاییان عنوان کرد: امواج ماکروویو این دکل‌ها با اتصال به شبکه فیبرنوری خود به خود حذف و ارتباطات از مسیر زمینی برقرار می‌شود؛ این پروژه فضای ارتباطی شهر را از لحاظ زیرساختی ساماندهی می‌کند.
وی در ادامه به موضوه شارژ من کارتها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شورای اسلامی شهر مشهد تسهیل شارژ من کارت‌ها را تصویب کرده است که طی آن ۲۰۰ نقطه از شهر مجهز به دستگاه شارژ الکترونیکی من کارت شده است؛ همچنین اگر شهروندان از این روش استفاده کنند می‌توانند ۵ درصد شارژ بیشتر دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد همچنین به من کارت زائران اشاره کرد و ادامه داد: زائران نیز می‌توانند من کارت چند سفره بگیرند که در این راستا اگر در من کارت زائر شارژ باقی بماند می‌توانند باقی مانده را دریافت و یا در سفرهای بعدی از من کارت استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در گذشته سالانه ۳۰۰ هزار کارت در مشهد به فروش می‌رفت اما از روزی که قیمت تغییر کرد این آمار فروش به یک چهارم کاهش پیدا کرد که نشان از استفاده شهروندان از کارت‌های قدیمی بود.
رجاییان همچنین در خصوص استفاده از من کارت در تاکسی‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی در شهر مشهد وجود دارد؛ تاکنون ۱۸۰۰ دستگاه تاکسی مستقر در ورودی شهر مشهد مستقر در فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری مجهز به دستگاه پوز بانکی شده‌اند.
وی ادامه داد: تکنولوژی دیگری که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود، بارکد دو بعدی است به این ترتیب که شهروند با اسکن کردن بارکد داخل تاکسی توسط گوشی موبایل که مجهز به نرم‌افزار کیف پول الکترونیکی است می‌تواند به راحتی پرداخت را انجام و مشکل پول خرد را نداشته باشد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حاضر فراخوان این طرح انجام و پیمانکار نیز انتخاب شده است لذا طی دو الی سه ماه آینده وارد مرحله تجهیز تاکسی‌ها خواهد شد؛ این طرح مرحله بعدی از پروژه راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی است که می‌تواند به راحتی جایگزین من کارت بشود.
به گفته رجاییان روش کیف پول موبایلی در دنیا در حال توسعه است و آینده کارت‌ها و دستگهاهای پرداخت فروشگاهی به سمت تکنولوژی کیف پول موبایلی خواهد رفت.
وی گفت: مشهد تنها شهر در کشور است که پروژه کیف پول الکترونیکی را برای شهروندان راه‌اندازی شده است؛ شهروند کافی است با تغییر سیم کارت و نصب نرم افزار مربوطه بر روی گوشی و نزدیک کردن گوشی به گیت ورودی قطارشهری یا دستگاه کارت خوان در اتوبوس پرداخت را انجام شود.

 منبع: شهرداری مشهد

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.