گیلان- مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اراضی مناطق چهارگانه محیط زیست گیلان میراث مشترک نسلهای متوالی جامعه است که باید دست نخورده و بکر و باحفظ داشته‌های زیستی گیاهی و جانوری آن به نسلهای آتی تحویل داده شود.

یکی از مهمترین چالشهای حفاظت در مناطق چهارگانه محیط زیست رفع تصرفات است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان، قربانعلی محمدپور گفت: یکی از مهمترین چالشهای حفاظت در مناطق چهارگانه محیط زیست تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی به آنها و تحت فشار قرار گرفتن زون‌های با اهمیت آنهاست.

وی افزود: به واسطه کمبود سرزمین و تراکم روز افزون و پراکنش بی‌ضابطه مناطق مسکونی و سکونتگاههای انسانی این نوع دست اندازی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

محمدپور با بیان اینکه هم اکنون اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان صدها پروانه علیه متصرفین در مراجع قضایی تشکیل داده که بسیاری از آنها جریانی بوده و در حال رسیدگی است،خاطرنشان کرد: البته بخشی از این دست اندازیها ریشه در واگذاری‌های غیرقانونی اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی داشته که به واسطه مبارزه با بیکاری و فقر بخشی از اراضی بلا صاحب در اختیار مردم جهت امر کشت و زرع قرار می گرفته و به اشتباه برخی از اراضی مناطق چهارگانه محیط زیست موضوع بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست را نیز شامل می‌شد.

وی تصریح کرد: بر اساس همین واگذاری‌های غیرقانونی بعدها بواسطه ظن ایجاد حقوق مکتسبه اسنادی نیز از سوی دستگاههای ذیربط صادر شده که هم اکنون اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با توجه به موخر بودن پاره‌ای از این واگذاری ها نسبت به تعیین مناطق به عنوان مناطق چهارگانه در حال تشکیل پرونده و ارائه دادخواستهای حقوقی جهت ابطال اسناد و طرح شکایت جهت خلا ید است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان معتقد است این اراضی میراث مشترک نسلهای متوالی جامعه است که باید دست نخورده و بکر و باحفظ داشته‌های زیستی گیاهی و جانوری آن به نسلهای آتی تحویل شود و بر همین مبنا به هیچ وجه از احقاق حقوق عامه کوتاه نیامده و اراضی ارزشمند این مناطق را به صاحب اصلی آن که عموم مردم هستند بازخواهد گرداند.

وی ادامه داد: تلاشهای این اداره کل در سال ۱۳۹۷ منجر به آزاد سازی بیش از ۷هکتار  از این اراضی شده و به واسطه یاوریهای بی وقفه دستگاه قضایی امید آن می رود که این میزان تا پایان امسال به بیش از این رقم برسد. هم اکنون فشار وارده بر مناطق تحت مدیریت محیط زیست به واسطه این تصرفات موجبات تقلیل توان زیستی و کاهش امنیت برخی از این مناطق را فراهم آورده و به همین دلیل چنانچه در برخورد با این پدیده ظرفیت کاه تعلل شود و دستگاههای مرتبط از جمله سازمان جنگلها و مراتع و امور اراضی از یاوریهای خود دریغ ورزند مداوم از ظرفیت این اراضی کاسته خواهد شد.

محمدپور گفت: البته از ذهن نباید دور داشت که سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این میان باید به نوسازی سبک حفاظت خود پرداخته و باهوشمند کردن فرایندها تغییرات لحظه‌ای؛ اراضی مناطق را ثبت و پایش کند.

وی افزود: هم‌اکنون  ۹/۵  درصد استان را نزدیک به ۱۲۸ هزار و ۵۶۷ هکتار ؛منطقه چهار گانه تشکیل می دهد که لازم است در حفظ و صیانت از ظرفیتهای آن همه اقشار جامعه مشارکت کنند.از جمله این مناطق می‌توان به  پارک ملی خشکی -دریایی بوجاق و منطقه حفاظت شده لیسار در تالش اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.