رئیس اتاق ایران گفت: در ۶ ماهه اول سال ۹۷ با رشد بیش از ۳۰ درصدی مناسبات اقتصادی مواجه شده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مشهد: رشد مناسبات اقتصادی در نیمه نخست امسال به بیش از ۳۰ درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی ظهر امروز در نشست فعالان اقتصادی و اتحادیه روسای اتاق‌های بازرگانی عراق و خراسان‌رضوی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، اظهار داشت: در دو روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران پذیرای هیات تجاری عراق بودیم و در ‌این مدت مذاکرات خوبی صورت گرفت و تصمیمات خوبی نیز گرفته شد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه درحال حاضر یکی شرکای تجاری خوب ایران در منطقه، عراق است، گفت: خوشبختانه در 6 ماهه گذشته سال جاری با رشد بیش از 30 درصدی مناسبات اقتصادی مواجه شده‌ایم.

شافعی اضافه کرد: ما نیازمند آن هستیم که مناسبات اقتصادی را تنها به معامله کالا منحصر نکنیم و  آنچه که مسلم بوده این است که ظرفیت‌های موجود بین دو کشور می‌تواند فراتر از مذاکرات تجاری صورت گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون یکی از مشکلات موجود، مشکل روابط بانکی و منطقه‌ای دو کشور است که پیمانکاران ما را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است، در زیرساخت‌های گمرکات مرزی نیز مشکلات جدی وجود دارد و با همکاری هر دو کشور می‌توان در جهت توسعه زیرساخت‌های مرزی و گمرکی اقدامات خوبی انجام دهیم.

رئیس اتاق ایران افزود: ساده‌ترین راه برای حل این مشکل افزایش ساعات گمرکات مرزی است. همچنین مشکلات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ما جزء مسائلی است که ما باید در آینده برای رفع آن اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دو کشور ایران و عراق می‌توانند علاوه بر بازار داخلی همکاری‌هایی را در اقتصاد منطقه‌ای ایجاد کنند، در این ارتباط مذاکرات خوبی صورت گرفته و در این زمینه مشهد و خراسان رضوی، موقعیت‌های قابل‌ توجهی دارند.

شافعی با اشاره به اینکه مشهد در بخش توریست مذهبی و سلامت، دارای موقعیت بسیار ویژه‌ای است، گفت: وجود مرقد امام رضا(ع) زمینه حضور توریسم مذهبی را به راحتی فراهم می‌آورد و همانطور که مرقدهای متبرکه در عراق برای مردم آن یک قبله واحده است، وجود مرقد امام رضا (ع) برای مردم عراق نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: از نظر سلامت شهر مشهد، منطقه‌ای توسعه‌یافته در جمهوری اسلامی ایران است و در بخش توریست سلامت نیز مشهد موقعیت ممتازی دارد.  ما می‌توانیم در توسعه زیرساخت‌های عراق در بخش‌های عمران و صنعت اقدامات خوبی را انجام دهیم، ‌همانطور که می‌دانید، کشور عراق و ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.