خادم‌یاران سلامت دارالشفاء امام(ع) در قالب اردوهای جهادی عازم مناطق محروم استان خراسان رضوی به ویژه مشهد مقدس می‌شوند تا مرحمی بر زخمها باشند.

مرحم مهربانی خادم‌یاران  بر زخم‌های کهنه محرومان حاشیه مشهد

به گزارش قدس آنلاین، خادم‌یاران سلامت دارالشفاء امام(ع) در پرتوی الطاف امام رضا(ع) در قالب اردوهای جهادی عازم مناطق محروم استان خراسان رضوی به ویژه مشهد مقدس می‌شوند تا گره‌ای از صدها گره زندگی مردم کم‌ برخوردار بگشایند، چنانکه در سال جاری به روستاهایی مثل قاسم‌آباد خواف و رادکان چناران اعزام شدند.

این خادم‌یاران مخلص، در آخرین برنامه خودجوش خود میهمان جمعی از بیماران نیازمند منطقه گلشهر مشهد شدند. در این مجال گوشه‌هایی از ارائه خدمات پزشکی این گروه که زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در آموزشگاه فرهنگی و هنری راه نو گلشهر صورت گرفت، روایت می‌شود.

*ویزیت تخصصی بیماران
در دست‌های لرزان و چهره‌های آفتاب سوخته‌شان، درد موج می‌زد. حضور گروه خادم‌یاران سلامت رضوی در محله‌شان همان کورسوی نور امیدی است که دل‌شان می‌خواهد روشن‌تر شود. با راهنمایی خادم‌یاران در یکی از کلاس‌های آموزشگاه پشت نیمکت‌ها نشسته‌اند تا نوبت‌شان شود. بیشترشان سالخورده و معلول جسمی و حرکتی هستند و با همراهی یکی از اعضای خانواده‌شان آمده‌اند.

وقتی خادم‌یار سلامت نام‌شان را می‌خواند، بدن‌های تکیده‌شان جانی دوباره می‌گیرد. سه پرستار در سالن میانی آموزشگاه، مشخصات و شرح حال‌شان را یادداشت می‌کنند. از بیماری‌ها تا چگونگی امرار معاش‌شان را می‌پرسند.

بیشترشان بی‌سرپرست هستند یا شرایط مالی خوبی ندارند. فشارخون و قندخون‌شان کنترل می‌شود. در اتاقی دیگر، ایوب توکلیان؛ متخصص طب اورژانس انتظارشان را می‌کشد. این پزشک متخصص و خادم‌یار سلامت رضوی با صبوری ابتدا بیماران را معاینه و سپس برای تکمیل خدمات درمانی در دارالشفاء امام(ع) راهنمایی‌شان می‌کند.

او می‌گوید: «تعداد محدودی بیمار بسیار نیازمند با فرآیندهای خاص شناسایی و برای ویزیت تخصصی و غربالگری دعوت شدند تا با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود در مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی و همراهی خادم‌یاران سلامت رضوی، اقدامات کامل درمانی حتی در قالب پیگیری چند ماهه برای این بیماران انجام شود. به عبارتی به جای معاینه سطحی صدها بیمار، تعداد معدودی بیمار غربالگری می‌شوند تا خدمات درمانی جامعی به آنان ارائه شود. به طور مثال با درمان فردی که سرپرست خانواده است، می‌توان از فروپاشی یک خانواده جلوگیری کرد».

*خدمت به اقشار آسیب‌پذیر
حجت کاظمی به عنوان یکی از رابطان اجرایی معاونت درمان لشگر فاطمیون و خادمان حرم مطهر رضوی با اشاره به چگونگی هماهنگی این اردوی جهادی می‌گوید: «لطف خداوند امروز شامل حالم شد و توانستم به خانواده‌های مظلوم و غریب شهدای فاطمیون و دیگر مجاوران محروم این آستان ملکوتی خدمت کنم». در گوشه دیگری از آموزشگاه، مرتضی نجف‌زاده، پرستاری که بصورت افتخاری در این برنامه شرکت کرده است، در حال گفت‌وگو با مادر پریای ۱۰ ساله است. دختری که سندروم داون دارد و مدرسه کودکان استثنایی می‌رود.

در ادامه رقیه دُرکی، پرستار خادم‌یار سلامتی که سابقه همکاری با مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی را در پایگاه‌های اورژانس حرم رضوی دارد، بیان می‌کند: «متأسفانه بسیاری از بیماران حاضر به دلیل مشکلات مالی، از شرایط زندگی خوبی برخوردار نیستند و این مسئله بیماری آنان را تشدید کرده است. امیدوارم خدمتم بتواند کمکی به بیماران کند».

*دلدادگان دریای مهر
جلیقه آبی‌رنگ خادم‌یاران دارالشفای امام(ع) را پوشیده است و با رویی خوش، مردم را راهنمایی می‌کند. او سیدمجتبی حسینی پرستاری است که به تازگی به جمع خادم‌یاران سلامت رضوی پیوسته است. حسینی بیان می‌کند: «با انگیزه خدمت به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، خادم‌یار سلامت شدم تا بتوانم قدمی در انتقال محبت امام رضا(ع) به دل مردم بردارم. خدمت‌رسانی به آنان همچون دریایی بی‌کران است و با هر عنوان و نیتی که به این دریا بپیوندیم، گوشه‌ای از لطف و عنایت شمس الشموس(ع) را جذب کرده‌ایم».

در این میان، زهرا کریمی که مادرش را برای ویزیت آورده است، می‌گوید: «انجام چنین برنامه‌های جهادی با توجه به هزینه‌های بالای درمان بسیار ارزشمند است». وقت اقامه نماز مغرب و عشا رسیده است و دکتر توکلیان برای چند دقیقه‌ای قرار است استراحت کند. او خاطرنشان می‌کند: «بیماران حریم حضرت رضا(ع) پناهگاهی به جز این آستان نورانی ندارند. این چند ساعت همراهی با مجاوران حسی لطیف و شیرین برایم داشت. بی‌شک امام هشتم(ع) ناظر اعمال ما هستند. امیدوارم لایق این خدمت باشیم و ایشان توفیق انجام آن را از ما نگیرند». در این اردوی جهادی، با حضور یک متخصص طب اورژانس، چهار پرستار و سه نیروی اجرایی خادم‌یار سلامت رضوی، ۵۰ بیمار نیازمند در مدت چهار ساعت ویزیت تخصصی رایگان شدند.

منبع: آستان نیوز
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.