هم‌زمان با روز ملی غارها و دره‌های پاک، دره‌ها و غارهای خراسان رضوی پاک‌سازی می‌شود.

دره‌ها و غارهای خراسان رضوی پاک‌سازی می‌شود
 
به گزارش قدس آنلاین ، نخستین جمعه مهرماه، روز ملی غارها و دره‌های پاک نام‌گذاری شده است. از این جهت با هم‌کاری هیئت کوهنوردی، انجمن‌غار وغارشناسی، کارگروه حفظ محیط کوهستان هیئت استان، بخش غارها و دره‌ها و هیئت‌های شهرستان‌های تابعه و باشگاه‌های کوهنوردی فعال استان در این روز پاک‌سازی این مکان‌ها با شعار «حفاظت از غارها و دره‌ها حفاظت از چرخه آب است» انجام می‌شود.
در این زمینه حمید نظام‌دوست، مدیر انجمن غار و غارشناسی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره این‌که «هر ساله جمعه اول مهرماه در تقویم زیست‌محیطی کشور روز ملی غارها و دره‌های پاک نام‌گذاری شده است»، عنوان کرد: با توجه به این که سال جاری نهمین سال پاک‌سازی غارها و چهارمین سال پاکسازی دره‌هاست، برنامه‌های پاک‌سازی طبق روال هرساله در این روز به خصوص انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در برنامه پاک‌سازی پیش‌رو 5 هیئت کوهنوردی شهرستان‌های استان، انجمن‌ غار و غارشناسی، کارگروهای حفاظت از محیط کوهستان بخش غار و دره  و نیز بالغ بر 15 باشگاه کوهنوردی مشهد، تعدادی از غارها و دره‌های استان را پاک‌سازی می‌کنند. از این جهت از تمامی دوستانی که در برنامه‌های پاک‌سازی شرکت می‌کنند تقاضا می‌شود با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی حضور داشته باشند.
نظام‌دوست عنوان کرد: برنامه‌های پاک‌سازی تا سال ۹۳ از طریق انجمن غار و غارشناسی کشور مدیریت صورت می‌گرفت، اما از سال۹۳ به بعد انجام این مهم به دست انجمن غار و غارشناسی دفتر نمایندگی خراسان رضوی، کارگروه حفظ محیط کوهستان هیئت کوهنوردی خراسان رضوی و باشگاه‌های کوهنوردی فعال استان صورت می‌گیرد.
وی تاکید کرد: غارها و دره‌ها به عنوان یک منبع ذخیره آب، یخ و منابع طبیعی، سرمایه‌ای برای آیندگان هستند و با توجه به کم‌آبی کره زمین و کشور ما، حفظ این منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
مسئول کارگروه حفاظت از محیط کوهستان استان با اشاره به این‌که «اکثر غارها و تعدادی از دره‌ها اکوتیپ‎های حساس، شکننده و ارزشمندی هستند که در طول هزاران و میلیون‎ها سال به وجود آمده‎اند و زوایای ناشناخته و پدیده‎های پر رمز و رازی دارند»، تاکید کرد: این زیستگاه‎ها در گذشته پناهگاه و سکونت‌گاه انسان‌ها و جاندارن دیگر بوده‎ و مأمن و زیستگاه منحصر بفردی برای بازماندگان برخی گونه‎های جانوری در معرض انقراض یا کمیاب و با ارزش هستند که متأسفانه بعضاً بر اثر عدم شناخت، بی‎توجهی و بهره‎وری نادرست تخریب شده و ساختار فیزیکی، تعادل زیستی، دمایی و اکولوژیکی  آن‌ها به هم خورده و دچار آسیب‎های جبران‌ناپذیری شده‎اند.
وی خاطرنشان کرد: در این سال‌هایی که از برگزاری این روز ملی ارزشمند می‌گذرد، توانسته‌ایم به کمک تمامی همنوردانمان و عاشقان طبیعت فرهنگ سازی‌های خوبی را در این زمینه انجام دهیم و احاد مردم را با این دو ژئومورفلوژی خاص از نظر زمین‌شناسی آشنا کرده و اهمیت حفاظت از آن را گسترش دهیم.
نظام‌دوست افزود: در زمینه غارها و دره‌ها از متولیان امر سازمان محیط زیست استان به عنوان دبیر کارگروه غارشناسی استان و معاون عمرانی استانداری به عنوان ریاست کارگروه غارشناسی استان به جهت عدم حمایت و کمک در این موضوع مهم انتقاد داشته و هم‌چنین سازمان میراث فرهنگی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای را نیز به حمایت از این حرکت ملی دعوت می‌کنیم.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.