شهری و گسترش لوازم و تجهیزات مورد نیاز حرفه‌های مختلف و زندگی روزمره مردم که بیشتر با نیروی برق کار می‌کنند، مصرف انرژی روند صعودی دارد؛ این در حالی است که مشهد همانند دیگر نقاط کشور با چالش بی آبی روبه‌روست.

نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نیامده فراموش شد

در کنار هزینه بر بودن تأمین برق از طریق ایجاد نیروگاه‌های بزرگ که با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی کشور هزینه زیادی می‌طلبد، بحران آب چالشی دیگر برای تولید انرژی است به طوری که در سال جاری مشهد نیز در کنار سایر شهرهای کشور با راهبرد خاموشی موقت مواجه شد تا بتواند مصرف را باتوجه به افزایش دما و گرمی هوا مدیریت کند.

بدون شک مصرف انرژی برق با توجه به افزایش و گسترش شهرنشینی رو به افزایش است، با این حال تأمین آن نیز با توجه به معضل کم آبی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها بوده و هست، بنابراین ضرورت توجه به استفاده از انرژی‌های پاک بیش از گذشته باید مورد توجه قرار بگیرد.

تأمین آب مشهد، شهری با جمعیت سالانه چندین ده میلیونی و خشکسالی‌های پی در پی و ۱۸ ساله، یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان این کلانشهر است که باید  موضوع تأمین انرژی را نیز بدان اضافه کرد، بنابراین در چنین شرایطی استفاده از انرژی‌های خدادادی بخصوص خورشید از اهمیت زیادی برخوردار است بویژه اینکه با توجه به خشکسالی و افزایش دما، انرژی خورشیدی به وفور یافت می‌شود لذا استقرار پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین برق بهترین راهکار برای تولید انرژی مورد نیاز جامعه است.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در کشور چند سالی است که مورد تأکید وزارت نیرو قرار گرفته است با این حال به دلیل نبود حمایت دولت چندان گسترش نیافته است، بخصوص اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی هزینه‌بر است و بسیاری از خانوارها قادر به پرداخت هزینه آن نیستند.

  صفر تا ۱۰۰ هزینه میلیونی بر دوش مردم

یک فرهنگی ساکن در مشهد می‌گوید: برخورداری مشهد از بیشترین روزهای آفتابی بهترین منبع برای تولید برق است با این حال تبلیغات خوبی از سوی متولیان امر که شرکت توزیع برق مشهد است، انجام نشده تا مردم را برای استفاده از پنل‌های خورشیدی ترغیب کند.

وی می‌افزاید: تولید برق از انرژی خورشید ضمن اینکه انرژی پاک محسوب می‌شود و آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی را ندارد هزینه کمتری نیز برای دولت نسبت به ایجاد نیروگاه‌های عظیم دارد با این حال معلوم نیست چرا دولت و به طور خاص وزارت نیرو با توجه به مشکل جدی بی آبی در تشویق مردم برای نصب پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین انرژی مورد نیاز ورود نیافته است و صفر تا صد هزینه‌های چند میلیونی آن را به گردن مردم انداخته است، در حالی که بسیاری از مردم در تأمین هزینه‌های روزمره زندگی خود مانده‌اند.

  ضرورت کمک دولتی

یک شهروند دیگر نیز با بیان اینکه هنوز اطلاعات مردم در خصوص پنل‌های خورشیدی و اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش بعد از چند سال برگشت می‌یابد و بعد از آن همه‌اش سود است، ندارند و اندک است، اضافه می‌کند: از همه مهم‌تر قیمت بسیار بالا و چند میلیونی ایجاد نیروگاه خورشیدی در منازل است، در حالی که اگر به صورت اقساط انجام شود تعداد بیشتری می‌توانند به نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی اقدام کنند. وی تصریح می‌کند: وزارت نیرو فقط قول خرید برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی از مردم را داده است در حالی‌که موضوع اصلی و اولیه کمک به خرید و نصب پنل‌های خورشیدی است، به طوری‌که می‌تواند با مشارکت در این کار، هزینه پرداخت شده را بعداً از محل برق تولید شده در نیروگاه‌های خورشیدی منازل مردم دریافت کند.

  ادارات فراموش شده

کارمند یکی از ادارات نیز می‌گوید: در حالی که وزارت نیرو به خوبی می‌داند اوضاع تأمین آب و برق مشکل است و دائم بر طبل یک طرفه صرفه جویی توسط مردم می‌کوبد اما در عمل هیچ گونه کمکی به مردم در حوزه تأمین برق به وسیله نیروگاه خورشیدی، نمی‌کند در حالی که ورود در این حوزه نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وی ادامه می‌دهد: از همه بدتر وضعیت ادارات و دستگاه‌های دولتی است به طوری‌که بیشتر آن‌ها اقدامی برای تأمین انرژی با ایجاد نیروگاه خورشیدی انجام نداده‌اند، لذا باید به عنوان اولین گام با ضرب الاجل وزارت نیرو، برق مورد نیاز خود را از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی تأمین کنند، در حالی‌که در عمل چنین چیزی دیده نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: باید این اقدامات از چندین سال قبل اجرایی می‌شد و دولت در کنار آن با ارائه بسته‌های حمایتی مردم را تشویق به ایجاد نیروگاه خورشیدی می‌کرد چرا که اکنون که قیمت‌ها در همه بخش‌ها از جمله خرید تجهیزات میلیونی پنل‌های خورشیدی افزایش یافته است دیگر سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط مردم عملاً سخت و غیر ممکن شده است مگر اینکه دولت بسته حمایتی ارائه دهد و یا هزینه را به صورت اقساطی از مردم دریافت کند.

  آغاز طرح از سال ۹۴

مجری طرح مولدهای خورشیدی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد با اشاره به طرح نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه(ongrid) ویژه مشترکین برق اظهار می‌دارد: از سال ۹۴ طرح خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی توسط مشترکان به مدت ۲۰ سال توسط وزارت نیرو مطرح و وارد فاز اجرایی شد.

عباس آذری می‌افزاید: پیرو این طرح، کار بدین صورت است که متقاضیان به میزان حداکثر انشعاب دایر در محل تقاضا، در همه تعرفه‌ها می‌توانند از طریق سایت شرکت توزیع برق مشهد(meedc.ir) مراجعه و نام‌نویسی کنند.

  ۲۵۰ نیروگاه نصب شده با ۳ مگاوات برق

 وی درباره تعداد نیروگاه‌های خورشیدی و میزان نیروگاه‌های نصب شده در مشهد افزود: میزان نیروگاه‌های نصب شده در مشهد در این مدت حدود ۳ مگاوات می‌باشد. ضمن اینکه تاکنون ۲۵۰ نیروگاه خورشیدی در مشهد نصب شده است. وی با بیان اینکه هر نیروگاه خورشیدی خانگی ۵ تا ۷ کیلووات است، درباره هزینه نصب نیروگاه خورشیدی ادامه می‌دهد: هزینه یک نیروگاه ۵ کیلو وات تا ۳ ماه قبل حدود ۲۵ میلیون تومان بوده که اخیراً با افزایش هزینه‌های ارز این رقم به حدود دو برابرافزایش یافته است.

  حمایت دولت فقط در حد خرید تضمینی

وی در خصوص تسهیلات یا بسته حمایتی دولت و به طور خاص وزارت نیرو برای تشویق مردم به نصب و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی خاطر نشان می‌کند: از طرف وزارت نیرو هیچ گونه تسهیلات و یارانه‌ای برای احداث نیروگاه خورشیدی پیش بینی نشده است متقاضی باید تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند و تنها برق تولیدی، توسط وزارت نیرو برای مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

آذری می‌گوید: برای یک نیروگاه ۵ کیلووات خانگی حدود ۵۲ متر مربع فضای مفید بدون سایه اندازی نیاز است، البته سایر اطلاعات فنی در سامانه این شرکت آمده است و متقاضیان نصب نیروگاه خورشیدی می‌توانند به آن مراجعه کنند.

  قیمت پایه خرید ۸۰۰ تومان

وی می‌افزاید: نرخ پایه برای خرید هر کیلو وات ساعت انرژی تولیدی از طریق نیروگاه‌های خورشیدی خانگی ۸۰۰ تومان است که این عدد با توجه به دیگر فاکتور و آیتم‌ها به ۹۰۰ تومان می‌رسد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.