بر اساس اعلام دیوان لاهه، تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، از ایالات متحده به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.

تشکیلات خودگردان از آمریکا به دیوان لاهه شکایت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، یک روز پس از آنکه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل آمریکا را به دلیل انتقال سفارت به قدس و توقف کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها به نقض توافق‌های بین‌المللی متهم کرد، اعلام شد که تشکیلات خودگردان از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند، شکایت کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که دیوان لاهه روز جمعه منتشر کرده، دولت فلسطین در شکایت‌نامه خود با اشاره به تصمیم ایالات متحده برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به بیت‌المقدس، آمریکا را به نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در ارتباط با روابط دیپلماتیک متهم کرده است.

در بخشی از شکوائیه آمده است که فلسطین «درخواست می‌کند که دیوان اعلام کند که این جابجایی سفارت ایالات متحده در اسرائیل به شهر مقدس اورشلیم (قدس)، تخطی از کنوانسیون وین است... [فلسطین] درخواست می‌کند که [دیوان] دستور دهد که ایالات متحده آمریکا هیأت دیپلماتیک خود را از شهر مقدس اورشلیم (قدس) خارج کرده و به تعهدات بین‌المللی ناشی از کنوانسیون وین پایبند باشد.»

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به پایتختی رژیم صهیونیستی یکی از شعارهای تبلیغاتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود. وی اواخر سال گذشته میلادی این تصمیم را عملی کرد و دستور داد که روند انتقال سفارت آغاز شود. نهایتا در ماه می ۲۰۱۸ سفارت آمریکا در قدس افتتاح شد. این در حالی است که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قدس پایتخت رژیم صهیونیستی نیست و هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل نباید این شهر را به عنوان محل استقرار سفارت خود تعیین کنند.

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل متحد به شمار می‌آید، توسط شورای امنیت پشتیبانی می‌شود و اعضای سازمان ملل ملزم هستند به آرای آن عمل کنند. با این وجود آمریکا که از اعضای دائم شورای امنیت است، سابقه خودداری از عمل به تصمیمات دیوان را در کارنامه دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.