همزمان با هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، مراسم معنوی نخستین سالگرد شهید مدافع حرم «محمدرضا سنجرانی» با حضور پررنگ اهالی قاسم آباد مشهد، خانواده معظم شهید و دیگر خانواده‌های شهدای مدافع حرم، نمازگزاران مسجد چهارده معصوم(ع) و بسیجیان پایگاه شهید رجایی برگزار شد.

شهدای مدافع حرم پیشگامان آزادسازی قدس هستند

در این مراسم که شامگاه پنج شنبه برگزار شد، خطیب جلسه مقام شهدای مدافع حرم را در امتداد مقام حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) برشمرد و اظهار کرد: در کتاب شرع و کلام‌الله مجید آیه 23 سوره احزاب را می‌توان آیه مرتبط با شأن و مقام شهدای حرم قلمداد کرد. آنجا که خدای منان می‌فرماید: از میان مؤمنان مردانی‏‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آن‌ها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند.

حجت الاسلام حاتمی در ادامه به شأن نزول این آیه پرداخت و خاطرنشان کرد: از امیرالمومنین علی(ع) نقل است که در سال آخر عمر شریف‌شان خطاب به امام حسن(ع) فرمود: شبی؛ حضرت حمزه(ع)؛ من، برادرم جعفر و دیگر پسر عمویم عبیده را فراخواند و گفت که در ثلث پایانی شب در کنار کعبه حاضر باشید!. پس از حضور در کنار کعبه؛ حضرت حمزه(ع) ما را به درون خانه خدا برد و آنجا از شرایط بسیار دشوار نبی اکرم(ص) و رسالت وی سخن راند. اینکه قریش و کفار عزم نابودی دین اسلام و شخص پیامبر اکرم(ص) را نموده، تشریح نمود.

وی در ادامه تصریح کرد: در آن جلسه عموی بزرگوارمان از ما خواست تا در جهت دفاع از حریم پیامبر اکرم(ص) هم پیمان شویم و تا زنده‌ایم بایستی مدافع ایشان باشیم تا کسی جرئت جسارت و تعرض به رسول الله(ص) را نداشته باشد. تیر به چشمان ما برود اما یک خار به پای پیامبر(ص) نرود. شما را به بهترین و مقدس‌ترین مکان روی زمین یعنی خانه خدا آورده تا در این مقصد هم پیمان شویم.

وی افزود: حضرت علی(ع) به عنوان کوچکترین فرد حاضر نخستین فردی است که دست عموی بزرگوارش حضرت حمزه(ع) را می‌فشارد و اعلام وفاداری می‌نماید. سپس جعفر و عبیده دست وفاداری می‌دهند. عبیده اولین نفری بود که در جنگ بدر به شهادت رسید. سپس جعفر در موته اردن و پس از آن حضرت حمزه(ع) در جنگ احد در راه دفاع از حرم آل الله به شهادت رسید و حضرت علی(ع) رمضان سال بعد در راه دفاع از حریم پیامبر(ص) رستگار می‌شود.

حجت الاسلام حاتمی افزود: این آیه مصداق شهدای مدافع حرم است و خوش به حال آنان که در این راه شهید شدند. شهید محمد رضا سنجرانی از جمله این افراد والامقام است. در روایتی از امام علی(ع) نقل است که می‌فرمایند کسانیکه در دفاع از اهل بیت شهید می‌شوند مقامی در راستای حمزه سیدالشهدا(ع) دارند و جایگاه‌شان بهشت برین است. بطور حتم شهدای مدافع حرم؛ از جمله ساکنان بهشت خواهند بود چرا که در زمره مدافعین حرم آل الله هستند.

 پیشگامان قدس شریف

فرزند شهید مدافع حرم نیز در این جلسه با قرائت دکلمه‌ای بر میثاق خود با راه پدر تاکید ورزید و اینچنین خود را معرفی کرد: علی سنجرانی فرزند فرمانده غیور مرکز آموزش لشکر فاطمیون! خدای بزرگ را شاکرم. اعتقاد داریم که شهدای ما پیشگامان آزادسازی قدس شریف هستند و در محو رژیم اشغالگر قدس لحظه‌ای از پا نخواهیم ایستاد.

دکلمه شورانگیز فرزند 9 ساله شهید مدافع حرم با این شعر حماسی صائب تبریزی چنین پایان یافت: «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم؛ موجیم که آسودگی ما عدم ماست».

گفتنی است اجرای سرود، گروه سنج و دمام زنی بوشهری، پخش کلیپ ویژه شهید سنجرانی از دیگر بخش‌های مراسم نخستین سالگرد شهید مدافع حرم محمدرضا سنجرانی با نام جهادی کرار بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. در حاشیه مراسم نمایشگاهی از تصاویر شهید در معرض دید همگان قرار گرفت. همچنین پرچم منقش به نام امام حسین(ع) متبرک به ضریح مطهر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از روی سر حاضران گردانده شد. این مراسم با مدیحه سرایی سید محمود صفاتی و سید امیر احمدنیا پایان یافت.

شهید محمدرضا سنجرانی اول مهر ماه سال گذشته همزمان با ایام ماه محرم در دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و تامین امنیت ملی کشورمان و در جریان مبارزه با تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. وی همرزم شهید حسن قاسمی دانا و مرتضی عطایی (ابوعلی) بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.