عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ۹۰ درصد سبد سوغات زائر در مشهد را محصولات و کالاهای خارجی و بخصوص نوع چینی تشکیل می‌دهد و سهم تولیدات داخلی و به طور خاص مشهد اندک است، اظهار داشت: این آمارها غیرواقعی است؛ با اینکه گفته می‌شود حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد سبد سوغات زائر را کالاهای چینی و خارجی تشکیل می‌شود، موافق نیستم.

اظهارات عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص سوغات زائران در مشهد

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر افزود: برخلاف این گفته و آمارها بخشی از سبد سوغات زائر را محصولات کشاورزی مانند زعفران، کشمش و نخود تشکیل می‌دهد که تولیدات استان است، قسمتی را نیز محصولات چرمی مانند کیف و کفش تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: شاید درصد محصولات کیف و کفش چرمی در سبد سوغات زائر کم باشد اما این فرصت می‌تواند زمینه‌ای باشد تا روی آن تمرکز بیشتری شود که این مهم را می‌توان با برنامه‌هایی مانند برپایی نمایشگاه و با جشنواره‌های تعریف شده محقق کرد و گسترش داد. وی با اشاره به اینکه محصولات دیگری مانند جانماز نیز به عنوان تولیدات مشهد و استان در سبد سوغات زائر قرار دارد، تصریح کرد: لذا آمار ۸۰ یا ۹۰ درصدی سهم کالاهای خارجی و چینی در سبد سوغات زائر غیرکارشناسی است. البته در موضوع اسباب بازی ضعیف هستیم و آنچه در بازار وجود دارد بیشتر نوع چینی و خارجی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اکثر بازار سوغات زائر در اختیار تولیدات داخل، استان و کشور است، خاطرنشان کرد: در حوزه عرضه کالاهای فرهنگی نیز آستان قدس ورود خوبی داشته است و در فروشگاه‌های مربوط به آستان قدس کالاها و محصولات فرهنگی با کیفیت و خوبی عرضه می‌شود که در سبد سوغات زائر سهمی دارد.

وی ادامه داد: با این همه در حوزه افزایش سهم تولیدات مشهد و استان در سبد سوغات زائر جای کار زیادی وجود دارد و تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی هست.

وی در زمینه آمار ۸۰ یا ۹۰ درصدی سهم کالاهای خارجی و به طور خاص چینی در سبد سوغات زائر در مشهد که از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شده است، گفت: این آمار دقیق نیست. آمار دوستان بر اساس برداشت‌های شخصی و بدون استناد به مرکز آماری بوده است در حالی‌که مشاهدات و گزارش‌های مستند نشان می‌دهد این آمار قابل اعتماد نیست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.