گیلان- رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ جغرافیای گیلان زیستگاهی امن برای زندگی و زاد و ولد انواع گونه‌های شاهین در ایران است.

"گیلان" زیستگاهی امن برای ازدیاد نسل شاهین‌های ایران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از محیط زیست گیلان، حسین علی‌نژاد رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت:‌ محیط بکر و جغرافیای مناسب گیلان متشکل از جلگه، ارتفاعات سرسبز،‌ ‌تالاب‌ها،‌ آبگیرها و جنگل‌های پهناور زیستگاهی امن برای زندگی و ازدیاد نسل انواع گونه‌های شاهین‌ است.

رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ کشورمان به دلیل دارا بودن آب و هوای متفاوت از مناطق گرم و خشک گرفته تا مناطق معتدل،‌ پناهگاه دائمی و یا مقصد سفر و مهاجرت بسیاری از گونه‌های شاهین است.

علی‌نژاد به خانواده بزرگ شاهین‌ها در کشورمان و انواع مختلف آنان اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر بالابان‌ها،‌ دلیجه کوچک،‌ دلیجه بزرگ،‌ ترومتای،‌ شاهین‌های بزرگ و کوچک،‌ شاهین‌های بحری و شاهین‌های پا سرخ در نقاط مختلف کشورمان قابل مشاهده‌اند.

وی دیگر گونه‌های متفاوت شاهین‌های موجود در کشورمان را برشمرد و بیان داشت:‌ لیل،‌ لاچین،‌ شاهین‌های سرحنایی،‌ شاهین‌های دودی ‌و شاهین‌های بلوچی از جمله دیگر انواع شاهین‌ها هستند که نقاط مختلف کشورمان را برای زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد:‌ در این میان طبیعت زیبای گیلان شرایطی خاص و بسیار مطلوب برای زندگی برخی از گونه‌های شاهین فراهم کرده به طوری که انواع مختلف آن در زیستگاه‌های این استان دیده می‌شوند.

علی‌نژاد به برخی از گونه‌های موجود شاهین در استان گیلان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ دلیجه‌ بزرگ،‌ دلیجه کوچک، شاهین،‌ ترومتای،‌ لیل،‌ بالابان‌ها و شاهین‌های بحری به تعداد متفاوت به صورت ثابت و یا فصلی در نقاط مختلف استان گیلان قابل مشاهده و رصد هستند.

وی با بیان اینکه برخی از گونه‌های شاهین موجود در گیلان مهاجر هستند اظهار داشت:‌ به غیر از انواع مهاجر،‌ بسیاری از شاهین‌ها نظیر شاهین بحری ارتفاعات بلند گیلان،‌ نواحی پوشیده از جنگل و حاشیه شهرها را برای زندگی دائمی و زاد و ولد خود انتخاب کرده‌اند.

رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود:‌ بالابان‌ها از آن دسته شاهین‌هایی هستند که کمتر شاهد زاد و ولد آنان در زیستگاه‌های گیلان هستیم اما لیل‌ها،‌ تومتای،‌ دلیجه‌های بزرگ و کوچک از جمعیت بسیار خوبی در این استان برخوردارند.

علی‌نژاد در مورد شاهین‌های بحری که از گونه‌های خاص خانواده شاهین محسوب می‌شوند بیان داشت:‌ در فصول زادآوری شاهد زاد و ولد کمتر شاهین‌های بحری نسبت به سایر گونه‌های دیگر خانواده شاهین نظیر دلیجه‌های کوچک و بزرگ و یا ترمتاها هستیم.

وی ویژگی‌های ظاهری شاهین‌های بحری را مورد تأکید قرار داد و در تشریح آن اظهار داشت‌:‌ جثه‌ای به طول تقریباً ۴۰ تا ۵۲ سانتی متری،‌ دم‌های نسبتاً کوتاه،‌ بال‌های بلند و نوک تیز از جمله خصوصیاتی است که شاهین‌های بحری را خاص و متفاوت نشان می‌دهد.

رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ شاهین‌ها از جمله پرندگان گوشتخوار طبیعت محسوب می‌شوند و در گیلان بیشتر در دشت‌های وسیع و پوشیده از علفزار که زیستگاه پرندگان ریز جثه هستند دیده می‌شوند.

علی‌نژاد در مورد زادآوری شاهین‌ها در زیستگاه‌های استان گیلان نیز ابراز داشت:‌ شاهین‌ها معمولاً در فصل بهار پس از گذاشتن ۳ تا ۵ تخم زادآوری خود را آغاز می‌کنند که بر اساس تجربه شاهین مادر پس از دوره مراقبت بین ۳ تا ۴ جوجه در لانه آنان مشاده می‌شود.

وی با تأکید بر اعمال گشت‌های مستمر توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود:‌ با توجه به وجود گونه‌های مختلف شاهین در پناهگاه‌های حیات وحش گیلان و ورود انواع گونه‌های مهاجر به استان،‌ اقدامات حفاظتی از آنان به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

رئیس‌ اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مهم‌ترین خطراتی که شاهین‌های گیلان را تهدید می‌کند برشمرد و گفت:‌ شکارچیان غیرقانونی به طمع خرید و فروش شاهین‌ها اقدام به زنده‌گیری و عرضه آنان به دلالان در بازار سیاه می‌کنند.

علی‌نژاد برخورد قاطع و بسیار سخت قانونی با شکارچیان پرنده از جمله شاهین‌ها را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ اعمال جریمه‌های نقدی بسیار سنگین و مجازات حبس از جمله مواردی است که قانونگذار برای تنبیه این نوع از شکارچیان در نظر گرفته است.

گفتنی است،  تیره شاهین falconidae از ۱۲ گونه متفاوت برخوردار هستند.این تیره، پرندگانی شکاری با بال های کشیده و باریک بسیار مشخص و معمولا ساکت هستند اما در هنگام احساس خطر و هشدار صدایی جیغ مانند از خود بروز می‌هند به طوری که رفتار زیستی و تغذیهای این تیره با عقاب‌ها شباهت‌های فراوانی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.