مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان راهداری با بیان اینکه محاسبه «تن‌کیلومتر پایه»به جای کرایه توافقی کامیون به پایان رسید، گفت: این موضوع در شورای عالی ترابری در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود تا ۳ هفته آینده تصویب شود.

«تن‌کیلومتر پایه»جای کرایه توافقی کامیون را می‌گیرد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، فرامرز مداح در تشریح آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای پیاده‌سازی سیستم کرایه بار بر اساس «تن‌کیلومتر» اظهار داشت: تلاش کردیم با بررسی‌های همه‌جانبه سیستم تن‌کیلومتر به نحوی عمل شود که حقوق کامیون‌داران‌ و صاحبان بار حفظ شود.

* جزئیات نحوه استحصال تن‌کیلومتر پایه 

وی بیان کرد: مبنای تن‌کیلومتر، مبنای قیمت تمام شده حمل است‌ یعنی حمل کالا از نقطه «الف» به نقطه «ب» چقدر هزینه دارد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: برای آنکه بتوانیم این مورد را محاسبه‌ و قیمت تن‌کیلومتر را استخراج کنیم، تا یک قیمت واقعی باشد کارگروهی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متشکل از نمایندگان سازمان راهداری، نمایندگان اصناف و تشکل‌های حمل‌ونقلی و راننده‌ها، اساتید دانشگاه و غیره تشکیل شد؛ برای ‌آنکه قیمت استخراج شود (تن‌کیلومتر برمبنای هزینه تمام شده)‌ حدود ۲۰ جلسه در این حوزه برگزار و در این مبحث ۶۰۰ نفرساعت‌ کار شد.

مداح درباره نتیجه بررسی و برگزاری این جلسات توضیح داد:‌ در این بررسی‌ها، هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر را استخراج کردیم، هزینه‌های ثابت نظیر هزینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه عوارض سالیانه، هزینه بیمه بدنه، هزینه بیمه شخص ثالث و دستمزدها و بیمه‌های تأمین اجتماعی، جزء هزینه‌هایی است، چه ماشین کار کند چه کار نکند، باید پرداخت شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ایی گفت:‌ هزینه‌های متغیر که پارامترهای آن استخراج شده است شامل لاستیک، لوازم یدکی، تعمیر و نگهداری، سوخت، عوارض آزادراهی و غیره است که به عنوان پارامترهای متغیر ثبت کردیم.

وی‌ بیان کرد: برآوردی از میزان کارکرد خالی و کارکرد دارای بار کامیون انجام شد، وقتی با بررسی همه جانبه هزینه‌ها قصد استخراج تن‌کیلومتر را داریم باید بدانیم که وسیله نقلیه چه میزان کار می‌کند؛ هزینه تعمیر و نگهداری شامل هزینه ماشین بدون بار و ماشین دارای بار است، وقتی اعلام می‌شود یک لاستیک ۱۸۰ هزار کیلومتر کار می‌کند چندان به پُر یا خالی بودن کامیون مربوط نیست و در هر دو گزینه اثر دارد.

مداح افزود: ‌ظرفیت ماشین جزو پارامترهایی بود که در نظر گرفته شد و با یکسری فرم‌ها، روش محاسبه تن‌کیلومتر استخراج شد، آخرین قیمت‌های تعمیر و نگهداری از بازار استخراج و در فرمول‌ها ثبت شد و در نهایت یک تن‌کیلومتر پایه به دست آمد.

* تعیین قیمت تن‌کیلومتر و تأیید توسط کانون و انجمن‌های رانندگان 

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:‌ پس از استحصال شدن تن‌کیلومتر پایه، حالا براساس مسافت، کرایه‌ها مشخص می‌شود بدین صورت که متوسط طی طریق یک کامیون در کشور ۴۵۰ کیلومتر است، ما ۴۵۰ کیلومتر را به عنوان پایه در نظر گرفتیم و مسافت‌های بالای آن را ضریب کاهشی دادیم، یعنی تن‌کیلومتر آن کم می‌شود و مسافت‌های کمتر از آن را ضریب افزایشی دادیم، یعنی یک مسیر کوتاه، تن‌کیلومتر آن خیلی بالاتر از مسیری است که طولانی است.

وی با اشاره به اینکه معیار این طبقه‌بندی فواصل هم، طبق الگویی از فهرست‌ بهای سازمان مدیریت بود، بیان کرد: در نهایت قیمت تن‌کیلومتر استخراج شد، جلسه‌ای با کانون شرکت‌های حمل‌ونقل و کانون رانندگان برگزار کردیم و آنها نیز این فرمول را تأیید کردند.

* ارجاع تصویب تن‌کیلومتر به شورای عالی ترابری توسط وزیر راه

مداح ادامه داد: در موضوع تن‌کیلومتر بحث صاحب کالا هم مطرح است که باید کرایه حمل را پرداخت کند، طبیعتاً صاحبان کالا همیشه علاقه دارند، قیمت کمتری پرداخت کنند، راننده و شرکت هم مایل است بیشتر دریافت کند، حال برای اینکه مرجعی موضوع تن‌کیلومتر را تسریع کند و بتوانیم به عنوان نوعی قانون از آن استفاده کنیم این فرمول برای وزارت راه و شهرسازی و وزیر راه ارسال شد وزیر راه و شهرسازی آن را به شورای عالی ترابری ارجاع داد، شورای عالی ترابری مرجع قانونی تنظیم‌کننده روابط در حمل‌ونقل است که مصوبات آن برای بخش‌های حمل‌ونقل لازم‌الاجرا است و شورایی است که طبق قانون تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: جلسه کارشناسی در شورای عالی ترابری برگزار شده است همچنین جلسه بعدی نیز در شورا برگزار می‌شود و در نهایت این موضوع در شورای عالی ترابری مطرح می‌شود و سپس برای تصویب می‌رود که آنجا وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ذی‌نفعاناین مسئله در آن جلسه حضور دارند و نظریات خود را اعلام می‌کنند و پس از تصویب آن برای اجرا ابلاغ می‌شود.

مداح افزود: در ابلاغ، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرایه همه مسیرها را محاسبه می‌کند و برای استان‌ها می‌فرستد و در استان‌ها به شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان طبق مدل شورای عالی ترابری ابلاغ می‌شود.

* تصویب تن‌کیلومتر تا حداکثر ۲۰ روز آینده

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی سیستم تن‌کیلومتر به جای کرایه توافقی، برای کامیون‌داران اعمال می‌شود؟ گفت: اگر این موضوع تا سه هفته دیگر تصویب شود، حداکثر سه ماه مهلت اجرای کامل دارد.

وی توضیح داد: یکسری از بارها خصوصاً بارهای بزرگ دولتی قراردادی هستند و شرکت‌ها الان قراردادهایی دارند که با قیمت‌های موجود است، ولی بلافاصله به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ خواهیم کرد که در مناقصه‌هایی از این به بعد می‌خواهند اجرا کند، قیمت پایه از رقم ما پیروی کند و قیمت‌های پایین‌تر مدنظر قرار ندهند.

* توزیع لاستیک بین کامیون‌داران با قیمت‌های کارخانه‌ای

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره توزیع لاستیک دولتی بین رانندگان کامیون اظهار داشت:‌ به تازگی‌ توزیع لاستیک بین راننده‌ها با ‌قیمت‌ها کارخانه‌ای آغاز شده است. 

یکی از مشکلات کامیون‌داران در روزهای اخیر، گرانی بیش از اندازه لاستیک و نرخ‌های کرایه‌ پایین بود، در این راستا توزیع لاستیک با نرخ مصوب و دولتی بین کامیون‌داران آغاز شده است از سوی دیگر سازمان راهداری هم در حال تلاش است تا سیستم تن‌کیلومتر به جای کرایه توافقی را در بارنامه‌ها اعمال کند تا حقی از کامیون‌داران تضعیف نشود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.