کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل گفت: در واقع سیاست مشترکی که از زمان توافق برجام تا خروج آمریکا از برجام و باقی ماندن اروپا در برجام توسط دنیای غرب دنبال شده، گرفتن زمان از ایران است تا در گذشت زمان به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنند.

"گرفتن زمان از ایران" سیاست مشترک آمریکا و اروپا از زمان برجام/ لزوم سرمایه‌گذاری روی کشورهای صنعتی آسیا به جای تمرکز کامل بر اروپا

سعد الله زارعی کارشناس بین الملل و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین با تشریح سیاست مشترک اروپا و آمریکا در قبال ایران بعد از توافق نامه برجام گفت: در واقع سیاست مشترکی که از زمان توافق برجام تا خروج آمریکا از برجام و باقی ماندن اروپا در برجام توسط دنیای غرب دنبال شده، گرفتن زمان از ایران است تا در گذشت زمان به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنند در حالی که انتظار دارند ایران در قبال ناکارآمدی وعدم تعهد آنها همچنان متعهد به تعهدات بین المللی خود باشد.

وی دراین باره افزود:  مسلما در اختیار داشتن زمان برای دنیای غرب فرصت مغتنمی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به خواست خود و به عقب راندن ایران است. هر چند دولت همچنان بعد از خروج ترامپ از برجام  به حمایت اروپا امیدوار است اما به نظر می رسد این راهبرد مشترک بین اروپا وآمریکا در قبال رفتار با جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی و تبیین شده است،با این تفاوت که اجرای پروژه اتلاف وقت بر عهده اروپا گذاشته شده است.

این کارشناس سیاست خارجی با توضیح چرایی عدم دلبستگی به اروپا خاطر نشان شد: نگاه و رویکرد دولت جمهوری اسلامی به رفتار و راهبرد با اروپا آن است که ما می توانیم از طریق برجام اختلافات اروپا و آمریکا را تشدید کنیم و آرام آرام اروپا را با توجه به امضای کشورهای تاثیر گذار در برجام به  سمت خود سوق دهیم. هر چند امیدواری برای همکاری با اروپا خوب است اما این موضوع در عرصه عمل تا کنون   محقق نشده است. بی شک یکی از مهمترین دلایل عدم تحقق آن را می توان در بازار بزرگ آمریکا برای اروپا عنوان کرد. بازار ایران برای  اروپا بسیار کوچکتر از ظرفیت اقتصادی آمریکاست از این سو نمی توان به این مورد بیش از اندازه دلخوش بود.

 سعد الله زارعی درخصوص راهبردهای مشترک دنیای غرب درباره ایران گفت: از سوی دیگر برحلاف تحلیل وزارت خارجه ایران مساله ومهار ایران مساله اختلافی بین امریکا و اروپا نیست، بلکه آمریکا و اروپا هر دو در مهار ایران تفکر یکسان و عملکرد مشترکی دارند، کما اینکه هر گاه از لزوم پایبندی به برجام سخن می گویند در کنار آن براین نکته تاکید می کنند ایران درخصوص مسائل منطقه ای و موشکی باید تعهداتی را بپذیرد و مشکل خود را با ایران به قوت خود باقی می دانند،این رویکرد بیانگر آن است که حساسیت ها وخصومت های آمریکا واروپا بر جمهوری اسلامی گرچه ممکن است مقداری نوسان داشته باشد اما به صورت بنیادین متفاوت نیست.

وی با تاکید بر نگاه معقولانه ایران به سطح انتظارات از اروپا تشریح نمود: انتظارمی رود نگاه و رویکرد دولت به  مسائل بین المللی واقع بینانه باشد. به نظر می رسد رویکرد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  بیشتر بر مبنای تحلیل است در حالی که  دنیا با تحلیل اداره نمی شود. تصمیم گیریهای دنیای امروز براساس  اخبار موثق است و  خبر موثق این است که اروپا وامریکا در برخورد با ایران با یکدیگر اختلافی ندارند.

 زارعی خاطر نشان کرد: ممکن است بین برخورد اروپا و آمریکا با ایران  در سبک و روش اختلافاتی وجود داشته باشد، اما در اصل ماجرا هم عقیده هستند، لذا وزارت خارجه باید از این نگاه در خصوص مسائل اروپا خارج شود در عین اینکه ارتباط با اروپا را باید حفظ وتقویت کرد. اما اینکه به حل همه مسائل از طریق اروپا امیدوار باشیم  کاری عبث و بی فایده است چرا که امید حل مساله را باید در فضایی خارج از اروپا جستجو کنیم چرا که در اروپا نشانه ای از تلاش برای حل مساله دیده نمی شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشورهای صنعتی آسیا گفت: با توجه به اینکه رابطه معقول و مطلوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای صنعتی آسیا وجود دارد احساس می شود بهتر است ایران به جای تمرکز کامل بر اروپا بخشی از تمرکز خود را در حوزه نفتی و بانکی و سرمایه گذاری بر کشوهای صنعتی آسیایی قرار دهد. مشکلات چین با آمریکا و روسیه با آمریکا موجب اختلافات و چالش های بزرگ اقتصادی آنها شده است. ارتباط با کشورهای قدرتمند اقتصادی آسیا موضوع قابل توجهی است که نیازمند ارتباط فعال و سرمایه گذاری است.

وی افزود: بی شک نباید روی حساب اروپاییانی که با ما ضدیت دارند تمرکز کرد. با آنکه دشمنی آمریکا و ترامپ با ایران مثل روز روشن است اما جالب است بدانیم ترامپ عنوان کرده بود "ترزا می" در خصوص ایران به درجه ای از سخت گیری فکر می کند که حتی من هم به آن فکر نمی کنم! بی شک این سخن نشان دهنده مواضع سخت و دشمنی روشن اروپا با جمهوری اسلامی ایران است پس نباید نگاه غیر منطقی به کسانی داشته باشیم که تاکنون قدمی در راستای عمل به تعهداتشان برنداشته اند.

کارشناس بین الملل و سیاست خارجی در پایان گفت:بارها آقای عراقچی به عنوان اعضای مذاکره کننده و رئیس ستاد برجام، آقای دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و آقای روحانی به صراحت اعلام کرده اند اروپایی ها قائل به اجرای تعهدات خود  خصوصا درباره  برجام نیستند؛ هر چند اروپا رسما از برجام خارج نشده اما ماندن آنها در برجام سودی برای ایران به دنبال نداشته است. این در حالی است که برجام توافقی همه جانبه بین کشورهای شرکت کننده در آن بود ،اما به نظر می رسد غیر از صدور بیانیه توسط اروپا ایران تنها کشوری است که متعهد به این توافق است و برجام به یک توافق یک طرفه تبدیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.