حسن کاظمی کارشناس صنعت نفت گفت: برگزاری نمایشگاه گاز در ایران می تواند فرصت مغتنمی برای شناسایی طرفین در همکاری‌های بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری باشد و اگر ایران برنامه مناسبی را برای عرضه ارائه کند می‌تواند از شرایط بحرانی فعلی عبور کند.

استفاده از ظرفیت‌های گاز و پتروشیمی فرصتی مغتنم برای عبور  از بحران‌های اقتصادی امروز

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، کنفرانس و نمایشگاه بازرسی فنی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در مهرماه ۹۷ با هدف آشنایی با تنگناهای موجود در زمینه قوانین، اجرا و بازرسی و شناخت فرصتهای داخلی و بین المللی و بهبود روابط تولید کنندگان، تامین کنندگان، مصرف کنندگان و سازمانهای کارفرمایی و بازرسی و مراجع علمی برگزار خواهد شد.

همچنین نقش و جایگاه انجمن بازرسی فنی و آزمونهای غیرمخرب و معرفی تکنولوژی های نوین بازرسی در ارتقاء کیفیت و بهینه سازی قیمت تمام شده­ ی پروژه ها و نیز نقش سیستم های مدیریت کیفیت و استاندارد سازی در صنعت بازرسی، مقایسه روش های بازرسی سازه های استاتیکی و دینامیکی و چالش های بازرسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و ظروف تحت فشار و برای اولین بار در تهران برگزار می شود.

حسن کاظمی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ویژگی‌های برگزاری این نمایشگاه و کنفرانس را در ایران بررسی کرده است که در ذیل این گفتگو را می‌خوانید.

قدس آنلاین: اصلی ترین اهداف برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی گاز درایران به زعم شما چیست؟

کاظمی: اصولا درراستای جهان شدن صنعت، کشورها با برگزاری نمایشگاه ها یا حضور در نمایشگاه و کنفرانس های مربوطه اقدام به حمایت از صنایع خود از جمله نفت و گاز می کنند که اتفاقا مورد استقبال بسیاری از ذی نفعان قرار میگیرد. آنچه شرکت های خصوصی و دولتی در برگزاری چنین نمایشگاه و کنفرانسی دنبال می کنند آشنایی با فرصت های تازه تجاری، آشنایی با تجهیزات روز و معرفی شرکت  ها و کشورهای با ظرفیت در صنایع یاد شده است که از جمله  کشور ایران نیز می توان به این فهرست اضافه نمود.

اینکه در مهر ماه سال جاری اولین نمایشگاه بین المللی گاز درتهران برگزار می شود می تواند به عنوان رویداد مبارکی مورد توجه رسانه ها و صاحب نظرات صنعت ودولت قرار بگیرد چرا که جمهوری اسلامی ایران دومین جایگاه ذخایر گاز دنیا رادارد.

قدس آنلاین: در مجموع چه کشورها و شرکت هایی دراین نمایشگاه حاضر می شوند؟

کاظمی: هر چند هنوز ذخایر گاز خزر ارزیابی و برآورد نشده اما بعد از کشور قطر دارای دومین جایگاه ذخایر گازی هستیم, که در مجموع اگر منابع نفت را به آن بیافزاییم اولین جایگاه را در جان داریم بنابراین برگزاری چنین نمایشگاهی مورد توجه بسیاری از ذی نفعان خارجی و شرکت های خارجی  قرار خواهد گرفت.

قدس آنلاین: آیا تحریم ها می تواند بر برگزاری موثر و جذب سرمایه گذار دراین نمایشگاه نیز تاثیرات منفی به جای بگذارد؟

کاظمی: بخش عمده ای از گاز تولید شده در ایران به مصرف داخلی می رسد بدین معنا که تقریبا تامین انرژی بیش از 90 درصد شهرها و روستاهای کشور از طریق شبکه گاز رسانی انجام می شود.  در واقع ایران چهارراه نقل وانتقالات منابع هیدرو کربنی دنیا از جمله گاز است که تاثیر گذاری ما درموضوع گاز بسیار مهم و حائز اهمیت است. به هر حال کشورهای تحریم کننده آمریکا و رژیم صهیونیستی بر آن هستند تا صنعت گاز ایران که می تواند بخش اعظمی از نیازهای اروپا را تامین کند با چالشهای بزرگی رو به رو کنند از این نظر مهم این است که بتوانیم از این نمایشگاه به خوبی استفاده کنیم و جایگاه خودمان را در این شرایط تحریمی افزایش دهیم چرا که تحریم های بین المللی بر بسیاری از مسائل تجاری و اقتصادی از جمله  صنعت نفت ، حمل و نقل، بیمه،  بازپرداخت ها و  مسائل بانکی و فروش و تعاملات تجاری تاثیرات سویی به جای گذاشته است.

قدس آنلاین: مهمترین فرصت پیش روی ما دراین نمایشگاه چیست؟

کاظمی: اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند با استفاده از ظرفیت های داخلی میعانات گازی را به فرآوردهای با ارزش تبدیل کند یقینا ارزش افزوده چند صد برابری نصیب اقتصاد کشور می شود. فرآورده های پتروشیمی فرصت مغتنمی پیش روی اقتصاد بحرانی کشور است بنابراین با استفاده از ظرفیت های این نمایشگاه می توانیم با ایجاد تمهیداتی و ارائه پلن های از پیش طراحی شده بهترین فرصت را برای خود رقم زنیم.

قدس آنلاین: مسائل اقتصاد سیاسی در موفقیت این نمایشگاه ودستاوردهای آن تا چه اندازه دخیل است؟

کاظمی: هر چند نمایشگاه بین المللی گاز بسیار تخصصی است و صنایع گازی جهان در آن به نمایش گذاشته می شود اما در کنار این محور می توان و باید به مسائل اقتصاد سیاسی هم توجه ویژه ای داشت. به نظر می رسد از هر نمایشگاهی باید به دنبال بهره برداری و بهره وری موثر و پایدار باشیم. در هر حال موفق شدن در زمینه صنعت گاز نیازمند و مستلزم برنامه ریزی دقیق در بازدیدها و ارائه پلن های مختلف برای همکاری با شرکت های بزرگ و کوچک است. اگر بخواهیم به خوبی روی این نمایشگاه ودستاوردهای آن مانور دهیم باید از فرصت ایجاد شده در جهت جذب مشارکت های مالی وتکنولوژیکی و بازار بین شرکت های ایرانی و خارجی که عمدتا بخش قابل توجهی از آن شرکت های اروپایی خواهند بود سرمایه گذاری دقیقی داشته باشیم. به نظر می رسد با توجه به گزارشات وتصمیماتی که اتحادیه اروپا درارتباط با همکاری شرکت های کوچک و متوسط اروپایی با شرکت های ایرانی اندیشیده ، جمهوری اسلامی می تواند با استفاده از این فرصت و ایجاد حضور شرکت های کوچک و متوسط اروپایی درایران بخصوص در زمینه های پتروشیمی و بهینه سازی ناوگان یا نیروگاه های گاز سوز و حتی ترغیب این شرکت ها به سرمایه گذاری در انرژی های نو به خوبی استفاده به عمل آورد.

قدس آنلاین: مهمترین فرصت‌های پیش روی ما در نمایشگاه گاز چیست؟

کاظمی: این نمایشگاه می‌تواند فرصت مغتنمی برای شناسایی طرفین در همکاریهای بین المللی و جذب سرمایه گذاری باشد، همچنین در انتقال تکنولوژی های مورد نیاز , طرح ها و پروژه ها مثمر ثمر باشد. اگر ایران پلن مناسبی را برای عرضه ارائه کند می تواند از شرایط بحرانی فعلی عبور کند؛ البته دولت باید زمینه و مسیر را برای حضور شرکت های توانمند خصوصی ایران فعال کند در غیر این صورت نمی توان امید کاملی به استفاده بهینه از این فرصت داشت.

قدس آنلاین: ورود شرکت‌های بخش خصوصی چقدر می‌تواند در توسعه صنعت گاز کشور مهم و تاثیر گذارباشد؟

کاظمی: با توجه به اینکه تاکنون دولتها حمایت جامع و روشنی از بخش خصوصی کشور نداشته اند اما به نوعی می توان گفت بخش عمده ای از اشتغال کشور توسط بخش خصوصی تامین شده است از این رو اگر بخواهیم بخش دیگری ازاشتغالزایی و توسعه را تقویت کنیم ناچار به تقویت بخش خصوصی در زمینه صنعت گاز هستیم.

در هر حال با توجه به اینکه دولت توان کافی برای جذب نیرو را ندارد این مساله توسط بخش خصوصی محقق می شود بنابراین باید محدودیت ها از پیش پای این بخش برداشته شود. بهبود فضای کسب و کار را برای شرکت های کوچک و متوسط ایرانی در صنعت گاز در قالب قانون فضای کسب و کار و اینکه به بخش خصوصی اجازه داده شود که بدون دغدغه در مارکت خود فعال باشد و ارزش افزوده ایجاد کند همه وهمه منجر به جذب متناسب نیروی کار خواهد شد. نکته دیگری که دراین رابطه باید بدان توجه شود الزام دولت و مجلس به تدوین یک قانون شفاف برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. در حال حاضر با بحران ارزی مواجه هستیم واین موضوع چالش ها را افزایش داده به نحوی که سرمایه گذار خارجی با اطمینان نمی تواند مطمئن باشد چه میزان در ایران درامد دارد بنابراین لزوم شناسایی و تدوین دقیق قوانین در جذب سرمایه های خارجی بسیار حائز اهمیت است؛ اگر قانون جامعی تدوین واجرا نشود مسلما در مشارکت های مالی و تکنولوژیکی در همه حوزه ها و در صنعت گاز هم توفیقی نخواهیم داشت.

قدس آنلاین: حضور نیروی جوان و نخبه را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به نیروی جوان فعال و خلاق و نخبه کشور بخش خصوصی می‌تواند از فارغ التحصیلان این رشته و رشته های مرتبط با هدف گذاریهای توسعه ای استفاده به عمل آورد. با توجه به اینکه غرب آسیا بازار خوبی برای سرمایه گذاری کشورهای اروپای غربیی است و از امکانات توسعه ؛ زیر ساختی و نیروی انسانی قابل توجهی برخورار است این کشورها می توانند در هر یک از بخش های پروژه های پتروشیمی مشارکت کنند و  سالهای سال محصولات پتروشیمی  به منطقه صادرشود بنابراین توجه به بخش خصوصی در این محور بسیار حائز اهمیت است. بی شک بخش خصوصی ما ظرفیتهای منهای 50 تا 100هزار بشکه در روز را در پروژه های نفتی و گازی به خوبی می تواند پیاده واجرا کند وکالای خود را دراین حوزه ها به خوبی و چابکی به فروش برساند بنابراین باید از فرصت ایجاد شده به نحو احسن استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.