البرز- جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۳/۴ هکتار حریق در اراضی و مراتع داشتیم و در سال جاری این میزان حریق کاهش یافته است، گفت: علل کاهش حریق در مراتع همکاری آحاد مردم و انجمن های مردم نهاد و همیاران طبیعت بوده است.

کاهش حریق در اراضی ومراتع البرز/ ورود دام عشایر به استان کنترل می‌شود

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، غلامرضا معتمدی جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز صبح امروز (شنبه)  در حاشیه مراسم کنگره ملی شهدای البرز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی ایران دراستان البرز است.

وی افزود: استان البرز از جهت پوشش های گیاهی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه عملکرد خوبی در سال جاری در خصوص مدیریت چرا، کنترل دام و ورود و خروج دام های غیر مجاز به اراضی ملی و دولتی در مراتع استان داشته ایم، خاطرنشان کرد:استان البرز استانی پایلوت در این حوزه ها می باشد.

معتمدی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته سال جاری با اداره کل منابع طبیعی البرز و همکاری فرماندهی یگان های حفاظت منابع طبیعی استان های همجوار، عنوان کرد: در این برنامه ریزی ها مقرر شده تا از ورود دام های غیر مجاز به البرز و یا ورود آنها از استانهای دیگرجلوگیری شود.

این مسئول در ادامه گفت: استان البرز در سال گذشته حدود ۳/۴ هکتار حریق در اراضی و مراتع داشته که امسال میزان این حریق ها کاهش یافته است.

وی دلیل کاهش حریق در مراتع را همکاری آحاد مردم و انجمن های مردم نهاد و همیاران طبیعت دانست و گفت: مردم این آگاهی را دارند که با ایجاد حریق در جنگلها و مراتع سبب از بین رفتن پوشش گیاهی، نباتی و خاک می شود.

معتمدی در ادامه گفت: در خصوص صدور انواع پروانه چرا در روستاها دو نوع پروانه چرای شورایی و عمومی داریم و این پروانه چراها توسط هیئت ممیزی اداره کل منابع طبیعی استان البرز برای دامداران صادر می شود.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه با بررسی موارد کارشناسی توسط یک تیم تعیین شده در ابتدا ظرفیت مراتع نقاط روستایی سنجیده می شود، افزود: از لحاظ بحث غنی، متوسط و یا ضعیف بودن سطح مراتع تعیین شده و نسبت به آن برای ورود دام ها به مراتع تصمیم گیری می شود.

وی افزود: این آمار در اختیار هیئت ممیزی برای شمارش ظرفیت مجاز دام ها در آن نقطه روستایی قرار داده می شود.

معتمدی در پایان در خصوص ورود دام های اعشایر به استان گفت: وضعیت دام عشایر و اعمال کنترل ها برای ورود و خروج آنها به مراتع استان البرز نیز این دام ها مستثنی نیستند چراکه عشایر هم پروانه چرا دارند و به هنگام ییلاق و قشلاق آنها به بحث چرای دامشان رسیدگی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.