رییس اتحادیه زعفران فروشان مشهد گفت: 68 تن زعفران موجود در بازار بورس عرضه می‌شود و در حال حاضر در بازار زعفرانی برای عرضه موجود نیست.

افزایش چهار و نیم برابری قیمت زعفران
 
به گزارش قدس آنلاین ، غلامرضا میری ، در خصوص افزایش چهار و نیم برابری قیمت زعفران اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی در سال 96 با هدف حمایت از تولیدکننده و ثبات قیمت زعفران اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کرد که موجب  حمایت بسیار زیادی از کشاورزان شد اما اقدامات آنان در مورد تنظیم و تثبیت بازار مجهول مانده و زعفران‌های خریداری شده درتاریخ آبان و آذر تا خرداد ماه نیز در بازار عرضه نشده و این عدم عرضه باعث بوجود آمدن کاستی‌ وعدم موجودی در بازار شده است.
وی افزود: بورس کالا مکانی است برای حضور افراد واسطه‌گر و سفته باز که زعفران‌های خریداری شده برای نیازهای صادراتی و واحدهای بسته بندی را در بورس عرضه می‌کنند و این اقدام باعث به‌وجود آمدن دلال‌های جدیدی علاوه بر دلال‌هایی که همچنان نتوانسته ایم دست آنان را کوتاه کنیم، در بازار شده است. 
 رییس اتحادیه زعفران فروشان مشهد بیان کرد: دلال‌های بورس میزان زعفران درخواستی خود را فقط در برگه‌ای ثبت کرده و با در دست داشتن آن برگه با توجه به میزان زعفران ثبت شده سود دریافت می‌کنند، زعفرانی را که 4 میلیون و 400 هزار تومان خریداری کرده را 8 میلیون و 150 هزار تومان به فروش می‌رسانند، همچنین زعفرانی را که 5 میلیون و 400 هزار تومان خریداری شده را در حال حاضر در بورس 19 میلیون و 270 هزار تومان عرضه می‌کنند.
میری تصریح کرد: زعفران‌های تولیدی به واحدهای صادراتی و بسته بندی که در این راستا اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری کرده و به  47 کشور دنیا حدود  250 تن زعفران را صادر و 500 میلیون دلار ارزآوری می‌کنند، تحویل داده نشده و این امر باعث تعطیلی واحدهای فعال زعفران شده که توانایی تامین ده کیلو از محصول خود را ندارند.
وی اضافه کرد: در اصل باید بعد از ارزیابی و تامین نیازهای واحدهای صادراتی و واحدهای بسته بندی، مازاد بر آن را در بورس سرمایه گذاری می‌کردند اما در حال حاضر با وضع بوجود آمده تمام واحدها در آستانه تعطیلی قرار دارند و علاوه بر اینکه نتوانسته‌اند به تعهدات خارجی خود عمل کنند، این امر منجر به از بین رفتن سابقه، حیثیت و مشتریان آنان شده است. 
رییس اتحادیه زعفران فروشان مشهد بیان کرد: در حال حاضر آنچه که در بازار اتفاق افتاده این است که 68 تن زعفران به افراد، شخصیت‌ها، شرکت‌ها، افراد حقیقی یا حقوقی واگذارشده اما در بازار هیچ زعفرانی موجود نیست و این محصول به افرادی که  حتی یک ریال پول پرداخت نکرده یا 10 درصد وجه را پرداخت کرده و مابقی آن را قرار است چهار ماه دیگه پرداخت کنند، واگذار شده است.
 
میری تاکید کرد: در حال حاضر بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان بابت هرتن زعفران سود به افرادی که هیچ پولی بابت خرید زعفران پرداخت نکرده اند تعلق میگیرد، این در حالی است که واحدهای صادراتی و بسته بندی، 10کیلو زعفران مورد نیاز خود را نمی‌توانند تامین کنند و برای عمل به تعهدات خود مجبور به خرید زعفران از دلالان بورس شده‌اند. 
وی افزود: در حال حاضر بازار دچار نوسان شده و در عرض بیست روز گذشته هر کیلو زعفران بین 4 تا 8 میلیون افزایش قیمت یافته، در چنین شرایطی کدام صادر کننده جرات سفارش از مشتری خارجی را دارد، بنده در این گفت‌وگو به سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی این پیشنهاد را می دهم که قیمت را خودشان تعیین کنند.
میری خاطر نشان کرد: در صورت خرید کمتر زعفران توسط اتحادیه‌ها، سازمان تعاون روستایی یا وزارت جهاد کشاورزی یا هر نهاد دیگری باید ورود پیدا کرده و زعفران را خریداری کنند که هفته پیش مصوبه‌ای در این زمینه با معاون وزیر جهاد کشاورزی تصویب شد که در صورت خرید کمتر  زعفران از قیمت مصوب سازمان تعاون روستایی ورود پیدا کرده و اقدام به خرید می کند.
رییس اتحادیه زعفران فروشان مشهد در خصوص قیمت زعفران، تاکید کرد: زعفران دسته حدود 7 میلیون تومان، پوشال قیمتی در حدود  8 تا 9 میلیون، سرگل 9 تا 10میلیون و نگین 12 تا 16 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.  
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.