رئیس هیئت‌مدیره سازمان ناشنوایان خراسان رضوی گفت: بزرگترین مشکل ما برقرای ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌هاست. تمامی ارگان‌ها وسازمان‌ها باید زبان اشاره را بشناسند.

ارگان‌ها وسازمان‌ها باید «زبان اشاره» را بشناسند

به گزارش قدس آنلاین، منصوره ترابی‌مقدم با بیان اینکه «کانون ناشنوایان خانه دوم ناشنوایان است»، گفت: در خراسان رضوی بیش از چهار هزار نفر عضو اصلی، افتخاری و وابسته این کانون هستند.

وی بیان کرد: کانون ناشنوایان در خصوص والدینی که اطلاعات کافی برای برقرارکردن ارتباط با فرزندان خود ندارند، اطلاعات خوبی به آن‌ها منتقل کرده که تا کنون مثمر ثمر واقع شده است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های زبان اشاره، نهضت سوادآموزی، آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره قبل و بعد ازدواج، تربیت فرزندان وامور غذایی تا به حال بازخورد خوبی داشته است و با همکاری سازمان بهزیستی در سامانه نیز مترجم داریم.

ترابی‌مقدم گفت: اگر درخصوص ناشنوایان مشکل داشته باشیم، در هر ارگان دولتی و خصوصی، به صورت شبانه‌روزی مترجم از طریق سامانه ۰۹۰۲۸۷۷۷۸۵۵ اعزام می‌شود. این طرح سامانه نیز در کل خراسان رضوی اولینبار است که اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه «۳۰ نفر پرسنل نیز به صورت افتخاری در این کانون فعالیت می‌کنند»، اظهار کرد: اجاره اوقاف که ماهی یک میلیون و هشتصدهزار تومان است، توسط خیرین پرداخت می‌شود.

ترابی‌مقدم با بیان اینکه «این کانون در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده که بنیان‌گذار آن جناب آقای تقی‌زاده هستند و هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند»، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۴، آقای تقی‌زاده، بنده را به‌عنوان نماینده فعال معرفی کردند و این‌طور شد که در جامعه ناشنوایان فعالیت خود را آغاز نمودم و سازمان‌ها، ادارات و برنامه‌هایی که به آن نیازدارند را پیگیری می‌کنم.

رئیس هیئت‌مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی ادامه داد: چهار هزار نفر عضو کانون ناشنوایان هستند که طی آمار بهزیستی که گرفته شده، تعداد کل ناشنوایان در حال حاضر یازده هزار نفر است.

وی در خصوص مشکلات ناشنوایان گفت: مشکلات مختلف است. به عنوان مثال هزینه‌های سمک بالارفته و بودجه کافی برای خرید سمعک نیست. اما بزرگترین مشکل این‌ است که نمی‌توانیم با سازمان‌ها یا ارگان‌ها ارتباط برقرار کنیم. یا مثلاً به برنامه‌های صداوسیما خیلی درخواست داده‌ایم که برنامه‌های پرمخاطب را با حضور مترجم نمایش دهد؛ زیرا ناشنوا نمی‌تواند به‌خوبی از آن برنامه استفاده کند. تمامی ارگان‌ها وسازمان‌ها باید زبان اشاره را بشناسند.

ترابی‌مقدم اظهار کرد: با همکاری بهزیستی، شهرداری و استانداری کمک‌های زیادی صورت گرفته و درحال حاضر، ما نیز همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم و خوش‌بختانه از طرف آن‌ها بازخورد خوبی داشته‌ایم و در خصوص معرفی برای برنامه‌های ژنتیکی و اشتغال، همکاری‌های شایانی با این کانون داشته‌اند و ما را بسیار همراهی کرده‌اند.  

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرارسیدن هفته جهانی ناشنوایان (۲ تا ۸ مهرماه)، همزمان با سوگواری و شهادت اباعبدالله الحسین (ع)، مراسمی فراهم ساخته‌ایم و باهمکاری سازمان بهزیستی و شهرداری مشهد این مراسم در محل میدان شهدا سالن همایش تالار شهر در روز یک‌شنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۷ الی ۲۰ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.