عباسعلی باقری درباره مشکل کمبود معلم در تهران گفت: تعداد پرسنل به دانش‌آموز در تهران یک به ۱۹ است و کمبود ۱۰ هزار پرسنل در تهران قطعی است.

ده هزار معلم در تهران کم داریم/سند ۲۰۳۰ هیچوقت ابلاغ نشده است

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری که امروز در ساختمان اداره کل آموزش و پرورش تهران برگزار شد، اظهار کرد: اگر کشوری بخواهد توسعه پیدا کند، تعلیم و تربیت از کارهای زیربنایی است.

وی ادامه داد: برای همه معضلاتی که امروز کشور ما دارد مانند بحث محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی، یکی از کارهای اصلی پیشگیری است و عمده پیشگیری بحث تربیت و آموزش است.

باقری تصریح کرد: تا زمانی که خانواده و مدرسه کارکرد مناسبی نداشته باشید سایر بخش‌ها نمی‌توانند موفق باشد.

وی درباره عدم اجرای مصوبه عدم پرداخت قبوض مصرفی مدرسه، گفت: متأسفانه دستگاه‌های مربوطه باید جواب بدهند که چرا عملیاتی نمی‌کنند البته دستگاه‌ها می‌گویند چون آیین‌نامه اجرایی نداریم اجرا نشده است و حتی یکی، دو مدرسه که پرداخت نکرده بودند، تهدید به قطع برق شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره عدم اعلام نرخ سرویس مدارس توسط آموزش و پرورش، بیان کرد: نرخ مصوبه سرویس مدارس باید در شورای شهر تهران مصوب شود که چون ما به این مبلغ اعتراض داریم، اعلام نکردیم به عنوان مثال برای صدور برخی مجوزها مبلغ خواستند که درخواست اصلاح کردیم و اعتراض خود را به فرمانداری اعلام کردیم.

وی درباره مشکل کمبود معلم در تهران گفت: تعداد پرسنل به دانش‌آموز در تهران یک به ۱۹ است و کمبود ۱۰ هزار پرسنل در تهران قطعی است؛  در حال حاضر بیش از ۴ هزار مدرسه با ۲۵ هزار کلاس داریم و مشکلات موردی مانند بیماری داریم که شاید ۳۰ مورد کمبود معلم باشد. 

باقری درباره راه‌های حل کمبود نیروی آموزش و پرورش تهران گفت: از ۵ هزار معلمی که بازنشسته شده بودند، ۳ هزار نفر بازنشستگی‌شان را تمدید کردند، ۷۰۰ نفر ورودی از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ۶۰۰ نفر ورودی از استان‌های دیگر به تهران داشتیم، ۱۲۰ نفر مربیان پیش‌دبستانی جذب شدند و ۵۷۰۰ نفر حق‌التدریس شاغلان و بازنشسته جذب شد. 

وی با بیان اینکه آیا کمبود نیرو موجب نشده است که کیفیت کاهش یابد، افزود: تلاش کردیم چنین اتفاقی نیفتد اما به خاطر محدودیت فضا، تراکم بالا می‌رود.

* لغو مجوز مؤسسات آزاد در صورت برگزاری آزمون در ابتدایی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مصوبه حذف آزمون مؤسسات گفت: اگر آموزشگاه‌ها در تهران آزمون در دوره ابتدایی بگیرد، مجوز آنها را لغو می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با تعدادی از مؤسسات در این خصوص مذاکره کردیم، افزود: تعدادی از مؤسسات اعلام کردند که اگر بخشنامه بفرستید ما هم رعایت می‌کنیم و ما هم امروز بخشنامه آن را می‌فرستیم.

* مهم‌ترین رفتارهای پرخطر در مدارس از نظر مدیران

باقری درباره نظارت بر سرویس و راننده مدارس گفت: در بحث راننده سرویس‌های مدارس، تفاهم‌نامه با فرمانداری و تاکسیرانی داریم و  تأیید خودرو صلاحیت راننده با تاکسیرانی است  و آموزش و پرورش نظارت بر حسن اجرا دارد. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس اظهار کرد: در تهران بیشتر از سایر جاهای دیگر در معرض آسیب هستیم و در این راستا یک سری کارهای روتین مثل آموزش والدین و اجرای طرح نماد انجام می‌شود که ۱۳ دستگاه در طرح نماد همکاری می‌کنند و امیدواریم تعداد مدارس تهران در این طرح حدوداً به یک دهم مدارس برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: بیشتر اقدامات این است که آسیب به وجود می‌آید و بعد به دنبال راه هستیم اما باید پیشگیری کرد؛ در این راستا اولین کار مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان و دیگر، فعالیت‌های جایگزین است.

وی از تربیت ۳۰۰ مدرس در تهران خبر داد و ادامه داد و اضافه کرد: عمدتاً آموزگاران پایه‌های چهارم، پنجم و ششم آموزش دیدند که بتوانند بچه‌ها را توانمند کنند. 

باقری افزود: در شورای شهر تهران هم صحبت کردیم تا فعالیت جایگزین تعریف کنیم که فاز اول آن مصوب شد و همه متعهد انجام شدند.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای داریم که مدیران مدارس مسائل مدرسه را منتقل می‌کنند، گفت: مهم‌ترین رفتار پر خطر از نظر مدیران شامل ترک تحصیل، کودکانی که مورد خشونت و بهره کشی قرار می‌گیرند، بزهکاری، اقدام به خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف مواد، کارکردن کودکان، آسیب به خود، فرار از مدرسه و فرار از منزل است‌.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مهم‌ترین عوامل مخاطره آمیز زمینه‌ای این اتفاقات در این زمینه از نظر مدیران مدارس شامل خشونت خانگی، طلاق والدین، بدسرپرستی، فقر اعتیاد ارتکاب جرایم، کودک آزاری، مورد سوء استفاده قرار گرفتن، ازدواج زودهنگام، حاشیه نشینی و اختلاف خانوادگی است.

وی تصریح کرد: نوع آسیب‌ها در نقاط مختلف تهران متفاوت است.

* سند ۲۰۳۰ هیچوقت ابلاغ نشده است

باقری در خصوص شنیده شدن اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس گفت: سند ۲۰۳۰ هیچوقت ابلاغ نشده است. بلکه تا سطح وزارتخانه ابلاغ شده اما به مناطق و مدارس ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: اگر قطر بخشنامه‌ها که ابلاغ شده به مدارس نیم متر باشد، اینگونه اجرا می‌شود اما  بخشنامه‌ای که نیامده است چگونه ابلاغ می‌شود و البته اگر موردی هست به خاطر ۲۰۳۰ نیست.

* مدرسه معین دیگر وجود ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت مدارس معین اظهار کرد: درباره مدرسه معین اولین بار است صحبت می‌کنم و بسیار متأسفم که هزاران نفر در این خصوص مصاحبه کردند که اطلاعی هم نداشتند.

وی ادامه داد: وقتی معلوم نیست موضوع چیست درباره.اش صحبت کردن کار ناشایستی است و ما نیز غیر از اقدام اولیه، صبر کردیم تا مرجع قضایی اعلام کند. 

باقری بیان اینکه دبیرستان دوره اول معین که این اتفاق افتاد دیگر وجود ندارد، گفت: شورای نظارت آموزش و پرورش تهران، دوره اول متوسطه را منحل کرد و مجوز کسی که این مدارس را ایجاد کرده بود، لغو شد و بر این اساس اتوماتیک‌وار آن دو مدرسه دیگر نیز منحل شد

وی اضافه کرد: کاربری زمین ساختمان مدرسه معین، آموزشی است که چند بازنشسته آموزش و پرورش، مدرسه را ساخته بودند و یکی مجوز گرفته بود که ما بعد از ماجرای روی داده اعلام کردیم این کادر و مدیر باید بروند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: سرمایه‌گذاران فرد واجدالشرایطی با تأیید نهادهای ذی‌ربط معرفی کردند و مدرسه دیگری تشکیل شد و دیگر مدرسه معین وجود ندارد البته تشکیل دوره اول متوسطه به مدرسه جدید هم در این ساختمان داده نشد.

وی با بیان اینکه مجوز دوره اول متوسطه زمانی داده می‌شود که مدرسه جدید در ساختمان دیگری فعالیت کند، افزود: دلیل موافقت با استعفای مدیر منطقه این بود که دوره اول متوسطه معین را منحل نکرده بود. 

باقری اضافه کرد: مدیر مدرسه از مدیریت خلع شده و دو سال محرومیت دارد؛ برای معاون خاطی نیز رأی دادگاه صادر شده است، ضمن اینکه دیگر نمی‌تواند معلم باشد.

* لزوم تخریب و بازسازی ۷ هزار کلاس درس تهران

باقری به وضعیت فضای آموزشی مدارس اشاره کرد و گفت: در بحث فضای آموزشی جزو فقیرترین استان‌ها هستیم؛ سرانه فضای آموزشی در تهران کم است و ما کمترین سرانه را داریم و از سوی دیگر افزایش جمعیت در تهران را داریم که شامل زاد و ولد و مهاجرت است که ۵ ، ۶ درصد رشد تهران است.

وی ادامه داد:  مورد بعدی فرسودگی است که ۷ هزار کلاس درس باید تخریب و بازسازی شود و نشان می‌دهد وضعیت نامناسبی داریم؛ البته در تهران جایی مدرسه خالی است و در جایی مثل منطقه ۲۲ کمبود مدرسه داریم و در جایی مثل مناطق ۱۵  و ۴ سرانه فضای آموزشی کمتر از ۱.۵ است که شهرداری باید به وظایف خود را انجام دهد و خیرین به کمک بیایند تا  مشکل حل می‌شود.

* در تهران کلاس با ۴۵ دانش‌آموز هم داریم

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در سال گذشته در تهران ۳۲ نفر بود، اظهار کرد: امسال هنوز ۵ درصد اطلاعات دانش‌آموزان وارد سامانه نشده است ولی احتمالا تراکم همین ۳۲ نفر است و این درحالیست که میانگین کشوری سال گذشته ۲۴.۲ بوده است.

وی افزود: کلاس بالای ۲۵ نفر در تهران زیاد است و تراکم کمتر را در مدارس روستایی و غیر دولتی شاهدیم البته در تهران حتی کلاس‌های با ۴۵ دانش‌آموز داریم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.