با وجود تاکیداتی که مسؤولان بارها در خصوص قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در «اخلمد» داشته‌اند، اما هنوز حکمی در خصوص قلع‌وقمع آن‌ها صادر نشده است.

مسؤولان چناران در خصوص «اخلمد» پاسخ‌گو نیستند
به گزارش قدس آنلاین ، «بهشت گمشده خراسان» عنوانی است که طبیعیت دوستان بر «اخلمد» گذاشته‌اند؛ سرزمینی که به راستی قطعه‌ای از بهشت را در دل خود جای داده است.

منطقه‌ای گردشگری که در مدخل دره آن، بندی واقع شده که در زمان بایسنقر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته‌ شده است و کوه‌ها و آبشارهای آن چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند.

این دره سرسبز دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود 200 تا 300 متر دارد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ‌نوردی در ایران محسوب می‌شود.

«اخلمد» به دلیل بکر بودن و طبیعت خاص خود سالانه پذیرای حضور حدود یک و نیم میلیون نفر گردشگر است که نیم میلیون نفر از این تعداد را گردشگران خارجی به خود اختصاص داده‌اند.

با وجود اینکه زیبایی این طبیعت می‌طلبد مسؤولان برای جذب گردشگر تمام تلاش خود را به کارگیرند؛ اما گویا مسؤولان تمام تلاش خود را در جهت دفع هرچه بیشتر این گردشگران از منطقه به کاربسته‌اند.

چند سالی است که عده‌ای سودجو، اقدام به ساخت‌وسازهای بی‌رویه در بستر رودخانه «اخلمد» کرده‌اند و هر روز بر تعداد این ساخت‌وسازها افزوده می‌شود و همین امر سبب شده هر روز بستر رودخانه‌ کوچک‌تر شود.

فاجعه‌بارترین بخش ماجرا اینجاست که مواد و مصالح به کار رفته در این ساخت‌وسازها غیربومی است و همین امر سبب شده این بهشت گمشده به منطقه‌ای بی‌هویت تبدیل شود.

چندی پیش خبرگزاری «فارس» اقدام به تهیه گزارشی در خصوص روند این ساخت‌وسازها کرده بود که مسؤولان مربوطه وعده قلع و قمع ساخت‌وسازها تا یک هفته دیگر را داده بودند.

امروز حدود چند هفته‌ای از این وعده می‌گذرد و طی صحبتی که «فارس» با فعالان زیست محیطی داشته هنوز خبری از این قلع‌وقمع‌ها نیست.

تصرفات «اخلمد» چندین هکتاری است

مسئول کارگروه حفظ محیط زیست کوهستان هیات کوهنوردی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مشهد، در خصوص آخرین وضعیت ساخت‌وسازها در آبشار اخلمد گفت: قرار بر این بود که دادستان چناران اقدام به بررسی و قلع و قمع این ساخت‌وسازها کند؛ اما تاکنون که مقاومت کرده‌اند.

حمید نظام‌دوست ضمن اشاره به این نکته که تخلفات در این تفرجگاه بسیار زیاد است، تصریح کرد: دادستان استان نیز چندین مرتبه مراتب اعتراض خود را در این رابطه اعلام کرده و دستور اکید داده است که مسؤولان چناران پیگیر مسأله باشند.

وی ضمن گلایه از عملکرد مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: متاسفانه مسؤولان آب منطقه‌ای که خود یکی از شاکیان این ساخت‌وسازها باید باشند؛ چراکه این ساخت‌وسازها در بستر رودخانه انجام شده است، موضوع را با جدیت دنبال نمی‌کنند.

نظام‌دوست ضمن اشاره به این مطلب که نمی‌دانیم چرا هیچ اتفاق خوشایندی در این خصوص رخ نمی‌دهد، بیان داشت: با دادستان چناران بارها مکاتبه شده و حتی چندین بار دوستداران محیط زیست به دیدار دادستان این شهرستان رفته‌اند؛ اما پاسخی دریافت نشده است.

مسؤول کارگروه حفظ محیط زیست کوهستان هیات کوهنوردی خراسان رضوی با بیان اینکه مسؤولان شهرستان چناران میزان اراضی تحت تصرف را 124 متر عنوان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: علی‌رغم این گفته مسؤولان؛ اراضی تحت تصرف بسیار بیشتر از این‌ها و چندین هکتاری است.

وی اعلام کرد: حتی نمایندگان ما اقدام به صحبت با فرماندار چناران کرده‌اند که تاکنون از سوی فرمانداری نیز اقدامی نشده است.

نظام‌دوست در پایان تاکید کرد: باید دید که چرا علی‌رغم دستوراتی که از سوی دادستان استان داده شد؛ اما هیچ گونه عکس‌العملی دریافت نشده است و تخلفات همچنان ادامه دارد.

حد حریم و بستر جدید توسط کمیسیون ماده 3 مشخص شده است

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این نکته که هنوز قلع و قمعی در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز اخلمد صورت نگرفته است، گفت: روال به این شکل است که ابتدا موضوع در کمیسیون ماده سه آیین‌نامه تعیین حریم و بستر رودخانه مطرح می‌شود که وظیفه این کمیسیون دادن اخطاریه به متقاضی است.

محمدرضا صادقی‌فر افزود: این کمیسیون به استناد مستنداتی که متقاضی ارائه می‌دهد اقدام به تحقیق کرده و در صورتی که مستندات ارائه شده مورد تایید کمیسیون نرسد، حد حریم و بستر جدید را مشخص می‌کند.

وی یادآور شد: در مرحله اول این کمیسیون مستندات ارائه شده در مورد ساخت‌وسازهای اخلمد را مورد بررسی قرار داد، اما مستندات به تایید نرسید به همین دلیل حد حریم و بستر جدید تعیین شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان داشت: در این مرحله ما بر اساس حد حریم و بستر جدیدی که مشخص و تایید شده است درخواست کرده‌ایم که حکم قلع و قمع صادر شود.

صادقی‌فر در خصوص میزان تصرفات غیر مجاز هیچ گونه آماری ارائه نکرد و ارائه آمار را منوط به صدور حکم دانست.

پاسخ‌گو نبودن مسؤولان چناران

گفتنی است؛ در طول سه هفته اخیر بارها با مسؤولان چناران از جمله بخشداری تماس گرفته شد، اما بخشداری حاضر به پاسخ‌گویی در این رابطه نشد.

همچنین محمد پرویزیان، فرماندار سابق چناران که بحث ساخت‌وسازها در زمان تصدی وی در حال پیگیری بود در تماسی که خبرگزاری فارس با او داشت حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشد و گفت بنده بازنشست شده‌ام!.

نظرجانی، دادستان چناران نیز پاسخ‌گویی در این خصوص را به عملیاتی شدن قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز موکول کرد.

همچنین خبرگزاری فارس پیگیر وضعیت ساخت‌وسازهای غیر مجاز در اخلمد خواهد بود.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.