مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با انتقاد از دستگاه‌هایی که قصد دارند مشهد را تبدیل به‌شهر دوستدار کودک کنند؛ گفت: آنها شناختی نسبت به‌ویژگی‌های کودک ندارند.

انتقاد مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان رضوی از دستگاه‌های طراح شهر دوستدار کودک

به گزارش قدس آنلاین، رضا قمرزاده ظهر امروز در نشست خبری که در کانون پرورش فکی کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار شد؛ ضمن اشاره به‌نقش رسانه؛ گفت: اصحاب رسانه با اجرای رسالت خود می‌توانند محرکی برای فعالیت دستگاه‌ها و مدیران آنها باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به‌برنامه‌های کانون؛ بیان کرد: بازه زمانی 14 تا 20 مهر ماه به‌نام هفته ملی کودک نامگذاری شده که همه ساله دبیری این هفته به‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده می‌شود و ما نیز برای فعالیت در این زمینه با مسؤولان استان در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: این هفته فرصتی برای بازنگری فعالیت‌های گذشته است و کسانی که در حوزه کودک به‌فعالیت می پردازند، فرصت دارند، در این هفته گذشته خود را بازنگری کرده و به‌تقویت خوبی‌ها و کاهش بدی‌ها بپردازند.

قمرزاده دومین برنامه کانون را برگزاری بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی دانست و افزود: این برنامه را پیش‌رو داریم و برنامه‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه کسانی که قرار است برای کودکان برنامه داشته باشند، باید توجه کنند که کودک امروز با گذشته بسیار متفاوت است؛ متذکر شد: امام علی(ع) می‌فرمایند، کودکانتان را مانند گذشته خود تربیت نکنید، کسانی که برای کودک کار می‌کنند، باید حال و آینده را خوب بشناسند، چراکه در غیر این صورت نمی‌توانند فردی را تربیت کنند که برای جامعه موثر باشد.

وی گفت: رابطه ناگسستنی بین کودک و آینده وجود دارد که باید برای فعالیت در این زمینه، نیاز فرزند را به‌خوبی شناخت، نیازهایی است که نمی‌توان برای کودک  برآورده کرد، مگر اینکه خود خانواده کودک نسبت به‌آن شناخت داشته باشد.

قمرزاده بیان کرد: مشکلی که در زمینه فعالیت برای کودک وجود دارد، این است که گاهی دستگاه‌های متولی کودک دچار موازی‌کاری می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی درخصوص اهداف هفته ملی کودک نیز گفت: برجسته‌سازی نیازها، هم‌افزایی دستگاه‌ها، ارتقای آگاهی جامعه نسبت به‌ویژگی‌های کودک، ایجاد فضای بانشاط همراه با توجه به‌هویت ملی و بهره‌گیری از دین اسلام از جمله این اهداف است.

قمرزاده با بیان اینکه شعار ما در برنامه های هفته ملی کودک در خراسان رضوی، « آینده را باید ساخت» است؛ ادامه داد: مخاطبان برنامه ما کودکان و نوجوانان، مربیان و اولیای آنها هستند.

وی از تعیین روزشمار برای هفته کودک خبر داد و اضافه کرد: 14 مهر با نام کودک، خانواده سبک زندگی ایرانی، 15 مهر کودک محیط زیست و میراث فرهنگی، 16 مهرکودک، صلح بازی و نشاط، 17 مهر کودک رسانه و ارتباطات، 18مهر کودک آموزش سلامت و ایمنی، 19 مهر کودکان با نیازهای ویژه، فرصت برابر و 20 مهر کودک کتاب و فرهنگ مطالعه نامگذاری شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: از جمله برنامه‌های این هفته می‌توان به‌اجرای برنامه‌های فرهنگی ادبی با رویکرد عاشورا و حقوق کودک در مراکز کانون، اجرای ویژه برنامه هفته ملی کودک با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و صداوسیما همراه با تقدیر از فرزندان شهدای مدافع حرم اشاره کرد.

قمرزاده با اشاره به‌اینکه برگزاری نشست علمی با عنوان «ادبیات دینی کودک» با مشارکت دانشگاه امام رضا(ع) و برگزاری کارگاه تخصصی هنر کودک همراه با برپایی نمایشگاه تجسمی کودک از دیگر برنامه‌های این هفته است؛ متذکر شد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در حاشیه شهر و بخش کودک بیمارستان امام رضا(ع) نیز از جمله دیگر برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 34 پایگاه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خراسان رضوی وجود دارد که 8 کانون در مشهد 8 فعال است؛ یادآور شد: در حاشیه شهر مشهد 8 مرکز کتابخانه سیار فعالیت دارد که هر کدام از این مراکز فعالیت‌هایی از جمله معرفی کتاب، اجرای نمایش برای کودکان و نقاشی را انجام می‌دهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با انتقاد از دستگاه‌هایی که قصد دارند مشهد را تبدیل به‌شهر دوستدار کودک کنند، اما شناختی نسبت به‌ویژگی‌های کودک ندارند؛ تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به واسطه شناخت از ویژگی ها و نیاز کودکان، برخورداری از نیروی انسانی باتجربه و متخصص همراه با تجهیزات لازم در این عرصه می‌تواند نقطه انسجام دستگاه های دولتی در بخش انجام اقدامات برای کودکان باشد، البته لازم است، دستگاه‌های مختلف نیز در این راستا یاری‌گر کانون باشند.

گفتنی است؛ سال گذشته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به‌تصویب لایحه‌ای مبنی بر تبدیل مشهد به‌شهر دوستدار کودک اشاره کرده بود.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.