نصرالله پژمانفر از توافق رئیس مجلس و رئیس جمهور و دست پخت مشترک آن‌ها در مورد تصویب لوایح چهارگانه دولت انتقاد کرد.

FATF راه حل مشکل نیست بخشی از خود مشکل است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی قدس‌آنلاین، مجلس به لحظه آزمون تاریخی خود در مورد آخرین لایحه از مجموعه چهارگانه مورد مطالبه کارگروه اقدام مالی(FATF) از دولت حسن روحانی نزدیک می‌شود. بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) اگر چه دیروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داشت و انتظار می‌رفت تا به بحث و بررسی و رأی‌ نمایندگان گذاشته شود اما در نهایت بررسی آن به جلسه آینده مجلس موکول شد.
همزمان با برگزاری صحن علنی مجلس دانشجویان نیز در اعتراض به طرح لایحه چهارمFATF یا همان CFT در مقابل مجلس تجمع کردند.

اگرچه به درازا کشیدن جلسه سؤال نمایندگان تبریز و ارومیه از وزیر علوم درباره گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در ظاهر به دلیل ضیق وقت و موکول شدن بررسی این لایحه به جلسه آینده مجلس بود، اما تجمع گسترده نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مخالفت با عضویت ایران در این کنوانسیون و جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی و تأکید آن‌ها بر لزوم رد این لایحه نیز گمانه‌هایی را در مورد تعویق بررسی آن تا جلسه روز سه شنبه به ذهن متبادر می‌کند.

بویژه در شرایطی که علی لاریجانی رئیس مجلس در روند بررسی و تصویب لوایح چهارقلو دولت در عمل به اکشن پلن FATF همراهی خود را با حسن روحانی نشان داده و هفته گذشته نیز با ارجاع دو لایحه از این مجموعه به مجمع تشخیص، توجیه بی‌اعتنایی کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ایرادات مجمع و انداختن توپ در زمین این نهاد عالی در پی هموار کردن مسیر تکمیل این خواسته دولت و FATF بوده است، به نظر می‌رسد هیئت رئیسه مجلس مایل است تا بررسی این آخرین لایحه در فضایی آرام‌تر و با فاصله از تجمعات اعتراضی داخل و خارج از مجلس صورت گیرد.

این اقدامات لاریجانی با واکنش‌های متعددی از سوی نمایندگان و چهره‌های اصولگرا مواجه شده است از جمله محمد دهقان که در توییتی به تلاش لاریجانی برای تصویب «FATF» در مجلس واکنش نشان داده و آن را تعجب برانگیز خواند.

نصرالله پژمانفر هم در گفت ‌وگو با قدس آنلاین از توافق رئیس مجلس و رئیس جمهور و دست پخت مشترک آن‌ها در مورد تصویب لوایح چهارگانه دولت انتقاد کرد. 

 اتمام حجت فراکسیون ولایی

اما در حالی که فراکسیون امید و جریان اصلاح‌ طلبی در مجلس با وجود مشکلات و اختلاف‌های اخیر خود با دولت روحانی موافقت خود را با تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF از پیش اعلام کرده و بر تصویب آخرین لایحه نیز تأکید دارند و نشانه‌های توافق میان فراکسیون مستقلین، طیف نزدیک به رئیس مجلس با اصلاح‌طلبان در این زمینه نیز پر رنگ‌تر شده‌است، فراکسیون اکثریت اصولگرایان یعنی فراکسیون نمایندگان ولایی بار دیگر در نشست دیروز خود به تأکید بر مخالفتشان با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) اصرار کردند.

ابوالفضل حسن‌بیگی عضو این فراکسیون در تشریح نشست مذکور با بیان اینکه به اعتقاد بیشتر اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی، اگر امروز در شرایطی قرار داشتیم که آمریکا از برجام خارج نشده بود، می‌توانستیم نسبت به لغو تحریم‌ها، همزمان با الحاق به (FATF) و (CFT) امیدوار باشیم، اظهارداشت: در شرایط فعلی که آمریکا از برجام خارج شده، تحریم‌های ثانویه این کشور علیه ملت ایران، در اولویت بیشتری قرار می‌گیرد، بنابراین با الحاق به این کنوانسیون‌ها نیز، تحریم‌ها لغو نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی معتقدند که پیوستن ایران به کنوانسیون(CFT) و بعد از آن (FATF) می‌تواند خلاف منافع ملی باشد، زیرا تمامی عملکردهای بانکی کشور تحت نظارت آمریکایی‌ها و غربی‌ها قرار می‌گیرد و از طرفی مانع لغو تحریم‌ها نیز نمی‌شود.

سید حسین نقوی سخنگوی این فراکسیون هم گفت: نظر اعضا بر این بود که حل مشکلات اقتصادی ربطی به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ندارد و تنها محدودیت‌ها را برای کشور افزایش خواهد داد.

 حلقه انسانی گرد بهارستان در مخالفت با CFT

همزمان با این موضوع دیروز میدان بهارستان نیز شاهد تجمع اعتراضی و حلقه انسانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف پایتخت در مخالفت با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیونCFT بود.

دانشجویان حاضر در این تجمع با در دست داشتن دست نوشته‌های نظیر «این است شعار ملت FATF خیانت»، «FATF خود تحریمی»، «FATF راه حل مشکلات نیست، بخشی از مشکلات است» و شعارهایی نظیر «هیهات من الذله»، «شعار همه ملت FATF خیانت» از نمایندگان درخواست کردند با عدم رأی به تصویب لوایح FATF، مانع خطرات احتمالی پیوستن به این معاهده شوند. این تجمع که به عنوان اعتراض مسالمت آمیز دانشجویان برگزار شد با حضور و همراهی پنج تن از نمایندگان اصولگرا از جمله حجت‌الاسلام سالک و محمد دهقان نایب رئیس و عضو هیئت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی، حجت الاسلام پژمانفر و کریمی قدوسی و نمایندگان مردم مشهد و احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در جمع دانشجویان مقابل ساختمان مجلس ادامه یافت.

دانشجویان همچنین تومار اعتراضی که توسط مردم و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دیگر نقاط کشور به امضا رسیده بود را به نمایندگان تقدیم کردند.

 جلسات غیرعلنی برای هیچ

نمایندگان مجلس پیش از جلسه علنی دیروز خود برای ساعتی تشکیل جلسه غیرعلنی دادند تا درباره بحران‌ها و مسائل اقتصادی کشور که این روزها نارضایتی گسترده مردم را سبب شده و بررسی عملکرد دولت به شور بنشینند. این جلسه هم اما به روال جلسات گذشته به دلیل نداشتن دستور و پیشنهاد مشخص بدون خروجی مشخص و ملموسی به پایان رسید جز آنکه به پیشنهاد علی لاریجانی نمایندگان مقرر کردن از این پس بدون ارائه طرح و پیشنهادی مشخص از سوی کمیسیون‌ها یا نمایندگان برای حل مسائل جلسات غیرعلنی تشکیل نشود تا وقت و هزینه مجلس هدر نرود.

محمد جواد ابطحی هم دیروز از اعتراض نمایندگان به دستورکارهای غیرعملی و بی ربط مجلس با وضعیت اقتصادی کشور و البته نبود عزم جدی در کابینه برای حل این مشکلات، در این جلسه خبر داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.