بسیاری از بیماران پس از انجام اعمال جراحی نمی‌توانند به طور موقت از طریق دستگاه گوارش خود جذب موادغذایی مورد نیاز بدن را انجام دهند. این موضوع در کودکان و خردسالان که در اثر بیماری‌های گوناگون نمی‌توانند نیازهای تغذیه‌ای خود را از طریق خوراکی تأمین کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ابتکار محققان خراسانی  برای تغذیه آسان کودکان بیمار

 شاید تا به حال اصطلاح TPN (تی، پی، ان) را شنیده باشید این اصطلاح پزشکی به معنای تغذیه وریدی تام (رساندن مواد خوراکی به یک فرد از راه رگ) است.

در این روش کالری و تمام مواد مغذی شامل پروتئین، کربوهیدرات، لیپید، ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب مورد نیاز به بدن فرد بیمار رسانده می‌شود.

آنچه بهانه تهیه این گزارش شد دستیابی متخصصان مشهدی به روش تولید محصولات تغذیه وریدی تام (TPN) است که در ادامه آن را می‌خوانید:

مهندس «سیداحمد کاخکی» یکی از متخصصان و افراد صاحب تجربه و فعال در صنایع دارویی و تولید دارو در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید:تغذیه تزریقی روشی برای تأمین نیاز غذایی است که در آن موادغذایی از راه ورید به بیمار داده می‌شود و می‌تواند در بیمارستان یا منزل بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

 مدیرعامل شرکت «کیان هلث دارو» درباره دستیابی متخصصان مشهدی در تولید محصولات تغذیه وریدی تام خاطرنشان می‌کند: گروهی از دانشمندان و متخصصان باتجربه در این زمینه با فعالیت‌های مستمر و علمی تلاش کردند تا بتوانند در زمینه تولید این محصولات تغذیه‌ای وریدی به پیشرفت‌هایی نائل شوند و آن چیزی که برایشان مهم بود، خدمت به هموطنان بیمار و پیشرفت کشور و جلوگیری از اتلاف و اسراف داروهای تولیدی، کاهش هزینه‌ها و... بوده است.

وی عنوان می‌کند: شرکت کیان هلث دارو در سال ۱۳۹۱ در مشهد با هدف تولید محصولات تغذیه وریدی تام (TPN) و واردات دارو در محل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد تأسیس شد. این شرکت پروژه ساخت کلین روم خود را در سال ۱۳۹۳ به پایان برد و اکنون آماده بهره برداری جهت تولید سفارش محصولات خود تحت شرایط کاملاً استریل است.

کاخکی اظهار می‌کند: شرکت کیان هلث دارو با استفاده از تخصص محققان داروسازی بالینی و متخصصان علم تغذیه پا در عرصه تولید این محصول برای اولین بار در کشور با همکاری متخصصان خراسانی نهاد که به نوبه خود برای استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد موفقیت بزرگی است، چرا که در عرصه علم پزشکی و صنایع دارویی و درمانی کشور توانسته است با اتکا به تخصص متخصصان ایرانی به تولید این دارو و محلول مغذی دست پیدا کند.

  یک شرکت دانش بنیان

این فعال در زمینه تولید دارو و محصولات دارویی در مورد ورود این شرکت به تولید این محصول مغذی تصریح می‌کند: با توجه به تجربه کاری و تخصص خودم که در ۳۰ سال گذشته در زمینه فعالیت در شرکت‌های تولیدی مربوط به تولید انواع محلول‌های تزریقی وریدی مانند دیالیز صفاقی، سِرُم و... بوده است و احساس نیازی که با توجه به میزان مصرف وسیع و گسترده از این محلول مغذی برای درمان بیماری‌های گوارشی وجود دارد، بنابراین شرکت کیان هلث دارو پس از دریافت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به عنوان یک شرکت کاملاً خصوصی و غیردولتی و یک شرکت دانش بنیان تأسیس و مشغول کار شد.

وی تصریح می‌کند: به دلیل اینکه این محلول به جهت پایداری آن و پس از دریافت سفارش از سوی بیمارستان‌ها و برای بیماران خاص و بستری در I.C.U، PI.C.U و NICO و... تولید و به مصرف می‌رسد، بنابراین برای سرمایه گذاران سایر محلول‌های تزریقی (مانند سرم) که تولید انبوه با پایداری و ماندگاری بلندمدت (مثلاً ۲ یا سه ساله) مورد نظر است، مقرون به صرفه نیست که وارد مراحل تولید چنین محلول‌های مغذی شوند.

این مهندس صنایع معتقد است: در حال حاضر در مراکز درمانی کشور بیمارانی که مشکل بلع غذا دارند و یا سیستم گوارش آن‌ها خوب و به طور کامل عمل نمی‌کند، طبق تجویز پزشک معالج از محلول‌های چرب یا سایر مواد مغذی دیگر به صورت جداگانه و نه در قالب یک فرمول علمی و منطبق با شرایط جسمانی بیمار تغذیه می‌شوند، که این حالت ممکن است در زمان ماندگاری بیمار تأثیر منفی داشته باشد درحالی که محصول مورد نظر (TPN) دقیقاً مطابق با نیاز جسمی فرد بیمار و طبق دستور پزشک معالج و متخصص تغذیه بیمارستان، تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. کاخکی تأکید می‌کند: با تولید این محصول ضمن اینکه تحولی در زمینه درمان بیماران ایجاد خواهد شد، دانش فنی تولید فرآورده در ایران نیز بومی می‌شود، علاوه بر آن متخصصین و خبرگانی که در زمینه تولید دارو فعالیت داشته و به نتایج خوبی رسیده‌اند، از امکانات ایجاد شده محلی به جای عقد قرارداد با شرکت‌های خارج از استان استفاده خواهند کرد.

  مزایای استفاده از محلول TPN

وی در بیان فواید و مزایای استفاده از این محلول اظهار می‌دارد: در حال حاضر هر یک از عناصر به صورت جداگانه و با توجه به نیاز بیمار توسط پزشک معالج یا دکتر تغذیه بیمارستان‌ها طی دستورعمل مشخصی تجویز می‌شود به همین دلیل هیچ گاه نیاز کامل و واقعی بیمار تأمین نشده و احتمال مصرف بیش از اندازه یک عنصر و عدم استفاده از عنصر دیگر سبب فرسوده شدن بیماران می‌شود.

این فعال در صنایع دارویی و تولید دارو در زمینه مزایای این روش در مقایسه با روش متداول جاری در کشور به مواردی همچون کاهش عفونت، کاهش ریسک آلودگی، کمتر شدن هزینه‌های بیمارستانی، تسریع در روند بهبود بیماران، تأمین کالری مورد نیاز بیمار متناسب با شرایط جسمی هر بیمار، کاهش خطر آلودگی و سهولت در تزریق، کاهش زمان، کاهش هزینه‌های تولید و دور ریز مواد اولیه، پیشرفت وضعیت بالینی بیمار براساس مطالعات معتبر و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمان، بستری و... اشاره می‌کند.

کاخکی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری این شرکت (کیان هلث دارو) با بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر در مشهد قراردادی را منعقد کرده است، می‌افزاید: در حال حاضر بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان از این فرآورده استفاده کرده و چند بیمارستان اصلی دیگر نیز در مشهد درخواست همکاری با این شرکت داشته که در حال مذاکره هستیم.

  مشکلات پوشش بیمه‌ای

وی در زمینه مشکلات پیش رو در زمینه فعالیت‌های مربوط به تولید و استفاده از این محلول اظهار می‌دارد: این فرآورده (یعنی محصولات تغذیه وریدی تام) به دلیل اینکه برای اولین باردر ایران تولید می‌شود متأسفانه در فارکوپه ایران سابقه‌ای ندارد بدین لحاظ مشمول پوشش سازمان‌های بیمه گر نمی‌باشد و محل مصرف این فرآورده عمدتاً مرکز ICU، NICU در بیمارستان‌هاست که در این مراکز نیز به دلیل دستورعمل‌های طرح تحول سلامت، امکان پرداخت قیمت دارو با نرخ خارج از تعرفه بیمه وجود ندارد و با وجود اشتیاق و استقبال متخصصین و پزشکان از این محلول، متأسفانه این مراکز از خدمات بیمه‌ای تاکنون بی‌بهره مانده‌اند.

  درخواست پزشکان متخصص

کاخکی با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی چندین نفر از پزشکان متخصص کودکان و نوزادان به معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی می‌گوید: در این نامه ضمن برشمردن مزایای استفاده از روش تغذیه وریدی (TPN) در زمینه کودکانی که به دلیل بیماری امکان تأمین و تغذیه از طریق لوله گوارش برای آنان به طور طبیعی وجود ندارد از معاونت درمان وزارت بهداشت خواسته شده است در مورد ترویج و استفاده از این روش در درمان کودکان و نوزادان بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور بیش از پیش تأکید و همت گمارده شود.

مدیرعامل شرکت کیان هلث دارو در بیان انتظارات از مسئولان دولتی و غیردولتی در زمینه حمایت از فعالیت شرکت‌های تولیدی در زمینه خدمت به بیماران تأکید می‌کند: این شرکت از اسفند ماه سال ۱۳۹۴ پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، آمادگی خود را در جهت خدمت به هموطنان اعلام کرده و از آن تاریخ تاکنون نه تنها درآمدی از سرمایه گذاری انجام شده عاید سهامدار نشده است که به ناچار هزینه‌های پرسنلی و نگهداری از سیستم‌های تأسیساتی و فنی را نیز با مشقت فراوان پرداخت کرده و چنانچه مسئولان استان تمایلی به رفع مشکل پوشش بیمه‌ای و هزینه‌های مالی شرکت را نداشته باشند، به ناچار تجهیزات و امکانات فراهم شده به چند مرکز درمانی آموزشی در تهران که متقاضی استفاده از این سیستم می‌باشند واگذار خواهد شد و عملاً این قدم بزرگی که در استان برای ارتقای کیفیت درمان برداشته شده است عقیم خواهد ماند.

 منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.