مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: واگن‌های قابلیت سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران در شبکه ریلی راه اهن ترکمنستان برای کمک به حمل و نقل بین المللی بویژه در بخش ترانزیت و صادرات سیر می کند.

سیر واگن‌های ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت:شرایط فنی سیر واگن‌های با قابلیت سیر با مالکیت جمهوری اسلامی ایران در راه اهن‌های اسیای میانه با اماده سازی تعداد ۱۵۰ دستگاه بوژی کامل عریض پس از عملیات بازسازی، تعمیر، تامین و سرویس چرخ و محورها ظرف مدت دو ماه در سایت تعویض بوژی ایستگاه راه اهن سرخس تهیه و آماده به سرویس در شبکه ریلی ترکمنستان شد.

محمدهادی ضیایی مهر با بیان این مطلب گفت: طی جلسه کمیسیون مرزی راه آهن ایران و ترکمنستان که با حضور مدیران ذیربط برگزار شد موافقت گردید و مقرر گردید هر دو کشور نسبت به تامین بوژی‌های عریض مورد نیاز، جهت سیر ۳۰۰ دستگاه واگن لبه بلند راه آهن ایران در شبکه ریلی کشور ترکمنستان اقدام نمایند.

وی ادامه داد: با توجه به سهم تامین ۳۰۰ دستگاه بوژی عریض توسط راه آهن ایران، با تلاش مسئولین مربوطه عملیات بازسازی، تعمیر، تامین قطعه، سرویس چرخ و محورها و فریم‌های مذکور انجام و در فاز اول تعداد ۱۵۰ دستگاه بوژی کامل عریض ظرف مدت حدود دو ماه تهیه و آماده به سرویس شد.

ضیایی مهر در پایان افزود: حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی را رقم می‌زند ودر این بین صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تأمین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود.

رشد ۳ درصدی جابجایی مسافر در نیمه نخست امسال

در نیمه نخست امسال ۱۳۵ هزار و ۴۴۱ نفر توسط قطارهای حومه ای مشهد – سرخس ۱ و ۲ و مشهد – آزادور، جابجا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است.

وی همچنین افزود:  جابه جایی مسافرین در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای از طریق این قطارها در شهریور امسال به تعداد ۲۵ هزار و ۷۰۷ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

ضیایی مهر ادامه داد: در حال حاضر قطار حومه‌ای مسیر مشهد - سرخس به‌صورت ۲ بار رفت وبرگشت در شبانه‌روز در حال ارائه خدمات به مردم است.

رشد ۵۷ درصدی صادرات کالا از مرز ریلی سرخس

مدیرکل راه آهن خراسان بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، ۳۲۲ هزارتن کالای صادراتی به مقاصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است.

ضیایی مهر در خصوص دلایل رشد صادرات کالا از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه توضیح داد: تامین نسبی واگن مورد نیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای میانه بصورت خالی و امدادی، استفاده از واگن‌های تخلیه شده در شبکه ریلی، افزایش تعامل و جلسات چند جانبه با واحدهای تولیدی و ... مهم‌ترین دلایل رشد صادرات در سال جاری است.

وی تاکید کرد: عمده کالاهای صادراتی حمل شده در این مدت، انواع سیمان با ۱۹۳ هزار تن بوده که ۶۰ درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد افزایش داشته، مصالح ساختمانی با ۴۵ هزار تن، ۱۴ درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته و سایر کالاهای صادراتی حمل شده از مرز سرخس، انواع مواد شیمیایی، مواد غذایی و ... بوده و عمده مقاصد کالاهای صادراتی، کشورهای ازبکستان با ۷۰ درصد، تاجیکستان با ۱۱ درصد و ترکمنستان با ۸ درصد سهم بوده است.

وی اظهار کرد: ۸۰ درصد از کالاهای صادراتی از مرز ریلی سرخس، از مبادی استان خراسان رضوی بارگیری گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.