معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت:برای تاییدصلاحیت فرزند خواندگی نیاز به مراجعه به مرکز استان نیست و تمام مراحل در شهرستانها انجام می شود.

تاییدصلاحیت فرزندخواندگی نیازمندمراجعه به بهزیستی مرکز استان نیست

به گزارش قدس آنلاین ، غلامحسین حقدادی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش از این والدین متقاضی فرزند، برای طی مراحل تأیید صلاحیت و روند اداری فرزندخواندگی باید به مرکز استان مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر، همه‌ی مراحل در بهزیستی شهرستان‌ها قابل انجام است.

وی افزود:تا کنون فرایند به این شکل بود که عین تقاضای والدین و اوراق هویتی برای بررسی و تأیید صلاحیت، به کمیته‌ی استانی فرزندخواندگی ارسال می‌شد اما با شرایط جدید، تقاضاها به بهزیستی شهرستان ارائه و بررسی‌ها در همان شهر انجام می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد:با تفویض اختیار به بهزیستی شهرستان‌ها تمام مراحل ثبت‌نام، بررسی صلاحیت، احکام قضایی والدین و فرزندان قابل واگذاری، تماما در بهزیستی شهرستان ها انجام می‌گیرد و تنها صلاحیت روانی متقاضیان که نیاز به تأیید پزشکی قانونی دارد در مشهد انجام می‌شود.

وی گفت:انجام این مرحله نیز به این خاطر در مشهد صورت می‌گیرد که روان‌پزشک معتمد دستگاه قضایی، فقط در مشهد وجود دارد و هیچ‌یک از شهرستان‌ها در ساختار پزشکی قانونی، این امکان را ندارند.

وی خاطر نشان کرد:گرفتن حکم قضایی برای خانواده و فرزند در شهرستان انجام می‌شود و اگر خانواده متقاضی فرزندی بودند که در شرایط فعلی در بهزیستی موجود نبود، باید در صف نوبت بمانند و یا از طریق فرزندان قابل واگذاری دیگر، از نعمت فرزندخواندگی بهره‌مند شوند.

دبیر کمیته فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد:درطرح جدید با عنوان «مشک» که به اجرا درمی‌آید فرزندان بدسرپرستی که شرایط فرزندخوانده شدن را ندارند اما قابل واگذاری موقت می‌باشند به والدین متقاضی فرزند معرفی می‌شوند و والدین بنا بر خواست و تمایل خود، فرزند را برای مدت موقت می‌پذیرند.

وی توضیح داد:اگر دستگاه قضایی پس از شش ماه تا یک سال، والدین اصلی کودک را فاقد صلاحیت تشخیص داد و از آنها سلب حضانت کرد، کودک نزد والدین فعلی می‌ماند و فرزندخوانده می‌شود اما اگر والدین اصلی، تأیید صلاحیت شدند در صورت صلاحدید قاضی و با در نظر گرفتن صلاحیت طفل، وی به خانواده‌ی اصلی برمی‌شود.

حقدادی افزود:امیدواریم با تسهیل فرایند فرزندخواندگی و اجرای طرح «مشک» بسیاری از فرزندان بد سرپرست مقیم شیرخوارگاه و مراکز شبانه‌روزی، تعیین تکلیف شوند و جمعیت مراکز شبانه‌روزی نیز به حداقل برسد تا امکان پرورش مناسب‌تر برای این مراکز نیز فراهم شود.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.