بحران کم آبی ترکیبی از واژه‌هایی که ترس از آینده را در دل هر شنونده‌ای زنده می‌کند، ولی باید بپذیریم که مانند بسیاری از موارد مشابه تا گرفتار بحران نشویم باورمان نمی‌شود که بحرانی هست.

استفاده از آب شرب در فضای سبز مشهد تا کی ادامه دارد؟

بر اساس هشدار کارشناسان منطقه‌ای از جهان که ایران هم در آن قرار دارد در یک دوره طولانی با کمبود آب مواجه خواهد شد، این درحالی است که نزدیک به دو دهه است که خراسان رضوی به نوعی با خشکسالی درگیر است. در این میان شهر مشهد به دلیل قرار گرفتن در دشتی که نسبتاً وضعیت بهتری داشته، کمتر با چالش جدی روبه‌رو بوده، ولی با توجه به برداشت‌های بی‌رویه سالیان گذشته و کم شدن بارندگی‌ها هرساله سطح آب‌های زیرزمینی این دشت هم با افت یک متری روبه‌رو بوده و هست.

با این وصف آنچه اهمیتی اساسی دارد، موضوع مصرف است و اصلی‌ترین مسئله صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش‌های شرب و غیر شرب است، بنابراین باید تا حد امکان از استفاده غیر ضروری آب شرب پرهیز کرد.

 استفاده ازآب شرب در بخش غیر مرتبط

هرچند در بررسی حوزه‌های مصرفی آب شرب به موارد متعددی می‌رسیم، ولی در این نوشته به یکی از این موارد می‌پردازیم که البته مدتی است در مشهد مطرح شده و نسبت به آن حساسیت ایجاد شده است. مسئله استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز هر چند از سال‌ها پیش مورد انتقاد بوده، ولی به دلایل گوناگونی با جدیت نسبت به حل آن چاره اندیشی نمی‌شد، اما در پی چالش‌های ایجاد شده در دو سال اخیر برای تأمین آب شرب شهر مشهد، متولیان امر در شهرداری سعی نمودند تا با همکاری آب و فاضلاب میزان استفاده از آب شرب در فضای سبز را کاهش دهند. بر اساس اعلام مدیران شهرداری در اوایل سال جاری حدود یک دهم از فضای سبز مشهد با آب شرب آبیاری می‌شد، رقمی که در طول سال می‌تواند افزون بر ۲میلیون متر مکعب باشد. البته اردیبهشت امسال معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری هم ازاجرای چند طرح برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز از منابع غیر شربی خبر داده بود. بنابراین به منظور اطلاع از روند اجرای وعده‌های داده شده با مهدی یعقوبی، مدیر نظارت بر امور پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 حذف آبیاری غیرضروری

یعقوبی در ابتدا با اشاره به جدیت در کاستن استفاده از آب شرب در فضای سبز مشهد می‌گوید: در تابستان هم به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که کمترین استفاده از آب شرب برای فضای سبز صورت بگیرد. وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون با اجرای چند طرح توانسته‌ایم میزان مصرف آب شرب در فضای سبز را کاهش بدهیم، به نحوی که براساس برآوردهای کلی می‌توان گفت رقم اعلامی ۱۰ درصدی در اول سال، اکنون به کمتر از ۸ درصد رسیده است. وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که رقم اعلامی ۸ درصد یا ۱۰ درصد قبلی میزان آب مصرفی برای آبیاری فضای سبز نیست و شامل آب مورد استفاده در سرویس‌های بهداشتی و فرهنگسراها و آب شرب این مجموعه‌ها می‌شود، ولی برداشت عمومی این است که این میزان آب شرب تماماً در بخش آبیاری استفاده می‌شود.

 جمع‌آوری آب‌های روان تا آبچرخانی

مدیر نظارت بر امور پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد می‌گوید: در همین مدت تلاش شد تا اقداماتی چون جمع آوری آب‌های روان و آبچرخانی در محل‌هایی که قابلیت انجام دارد در اولویت قرار گیرد، به نحوی که برخی از میادین به طور کامل از طریق همین روش‌ها آبیاری می‌شوند ودر آینده بر تعداد این محل‌ها افزوده خواهد شد. یعقوبی می‌افزاید: طرح دیگر تکمیل تصفیه‌خانه می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال دو تصفیه خانه طرق وچهل بازه تکمیل شوند؛ چراکه تجهیزات لازم برای تصفیه خانه چهل بازه خریداری شده و تصفیه خانه طرق بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه می‌دهد:همچنین بر اساس توافق با آب وفاضلاب تعدادی از چاه‌ها را به این شرکت واگذار نمودیم تا در مدار استفاده برای شرب شهروندان قرار گیرد واز سوی دیگر هیچ انشعاب جدیدی در سال‌های اخیر برای فضاهای سبز دریافت نکردیم.

 گیاهان کم مصرف

در همین حال معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مدتی قبل از جایگزین گونه‌های کم آب طلب گیاهان مورد استفاده در فضای سبز مشهد خبر داد. کاظمی گفت: ۴۰۰ هزار اصله درخت توسط منابع طبیعی دراختیار شهرداری قرار گرفته که از نوع گیاهان کم آب مانند عناب، بادام تلخ، اورس، زبان گنجشک است. وی علاوه بر این به موفقیت یک طرح تحقیقاتی جهاد کشاورزی در مورد پرورش آزمایشی چمن‌های کم آب اشاره و ادامه داد: کاشت چمن‌های کم آب در حال حاضر در پارک نیکروز در منطقه ۴ شهرداری به صورت آزمایشی در حال اجراست که قصد داریم برای گسترش آن وارد مرحله اجرایی شویم. او خاطرنشان کرد: سال‌های آینده در باز پیرایی فضای سبز سایر مناطق شهر نیز از این نوع چمن استفاده می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.