معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه رفاه زائران سالمند از رویکردهای مهم این معاونت در خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) است، گفت: به طور متوسط در طول سال روزانه بیش از ۳۰۰ خادم و خادمیار رضوی به زائران سالمند بارگاه امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

خدمت‌رسانی روزانه بیش از ۳۰۰ خادم و خادمیار به زائران سالمند حرم رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تأکید بر اینکه رفاه زائران سالمند همواره یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی بوده است، تصریح کرد: با گسترش اماکن متبرکه و طولانی شدن مسیرها تا روضه منوره رفت‌ و آمد برای زائران سالمند و کم‌توان سخت شده، از این رو چند سالی است که به ‌منظور تسهیل زیارت زائران سالمند و کم‌توان علاوه بر خدمت‌رسانی با صندلی‌های چرخ‌دار، ۵۹ دستگاه ماشین زائربر در ورودی‌های صحن‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به این دسته از زائران قرار داده شده است.
وی عنوان کرد: برای رفاه حال زائران و مجاوران خودروهای زائربر در چهار ورودی اصلی حرم مطهر به صورت شبانه روزی به زائران سالمند و کم‌توان تشرف یافته به حرم رضوی خدمت‌رسانی می‌کنند، همچنین به تازگی انتقال زائران از خیابان آیت الله طبسی به حرم مطهر رضوی نیز با زائربرها انجام می‌شود.
وی افزود: ۵۹ زائربر در سطح اماکن متبرکه و همچنین در دوربرگردان‌ها مستقر شده‌ که وظیفه خدمت‌رسانی به زائران کم‌توان و سالمندان را برعهده دارند، خادمان راننده این زائربرها با دستگاه‌هایی که ظرفیت ۱۴ نفر را دارند در سه شیفت خدمتی حدود ۸۲۶ زائر را جا به جا می‌کنند.
منبتی با اشاره به خدمت خادمان و خادمیاران رضوی در بخش صندلی‌های چرخ دار ادامه داد: در هر کشیک ۱۲ ساعته بخش صندلی چرخ‌دار ۱۲۰ خادم و ۸۰ تا ۱۵۰ خادمیار رضوی، زائران سالمند و کم‌توان بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) را با صندلی چرخ‌دار جا به جا می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح یا معین الضعفاء(ع) که در راستای خدمت‌رسانی به سالمندان و کم‌توانان اجرا می شود، اشاره و ابراز کرد: یکشنبه‌ و چهارشنبه‌ هر هفته مشتاقان سالمند و کم‌توان استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که به سبب مشکلات مالی و جسمی توان تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند، توسط این معاونت شناسایی و در قالب گروه‌های ۹۵ نفری به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند.
وی بیان کرد: برای رفع موانع و تسهیل تردد زائران سالمند جلسات مشترکی را با مدیریت‌های روشنایی، خدمات فنی و سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) برگزار کردیم و برای چاپ کتب ادعیه با خط درشت جهت مطالعه سالمندان نیز با مدیریت امور خدمه هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
معاون اماکن و امور زائران آستان قدس رضوی بیان کرد: در گذشته زائران جانباز، سالمندان و معلولانی که مجبور به استفاده از صندلی چرخدار بودند، مشکلاتی را برای حضور در روضه منوره داشتند، زیرا پله‌هایی که در رواق‌های منتهی به روضه منوره وجود داشت، رفت‌ و آمد را برای این گروه از زائران مشکل کرده بود، از این ‌رو با تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در مسیرهای تشرف زائران محترم از کفشداری شماره ۱۷ به رواق مبارک دارالولایه، از صحن آزادی به رواق مبارکه دارالسرور، از رواق مبارکه دارالسرور به رواق مبارکه دارالسلام و از رواق مبارکه دارالسیاده به رواق مبارکه دارالحفاظ جهت رفاه حال زائران، به‌ویژه جانبازان، معلولان، سالمندان و ناتوانانی که با صندلی چرخدار به سمت روضه منوره مشرف می‌شوند، پله‌های سنگی قبلی جمع‌آوری و سطح شیب‌دار(رمپ) نصب شده است.
منبتی گفت: تشرف سالمندان با صندلی چرخدار به روضه منوره هر روز ساعت ۸ تا ۹ صبح و ۱۵ تا ۱۶ بعدازظهر از مسجد گوهرشاد و ورودی بالای سر حضرت با کمک خدام بارگاه منور رضوی انجام می‌شود.
منبع:آستان نیوز
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.