۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 622625

درراهروهای دادگاه خانواده کسانی منتظر نشسته‌اند که از زندگی مشترک خداحافظی کنند. خانواده همان هایی که برای رسیدن به زندگی مشترک، رؤیاها بافته بودند و برای لحظه وصال لحظه شماری می‌کردند. هرنصیحت و پند را مانع ازدواج می‌دیدند و بی محابا مطمئن بودند که دیگران آن‌ها را درک نمی‌کنند.

ازدواج‌های مجازی، طلاق‌های واقعی

کافی است ساعتی را در راهروی مجتمع قضایی خانواده حضور داشته باشید تا مردان و زنانی را ببینید که آمده‌اند تا هرچه زودتراز بند یکدیگر رها شوند. رهایی از همان زندگی که برای رسیدنش آرزوها داشتند. رهایی که عده‌ای توافق و تعدادی هم با بحث و جدل و تهدید به آن دست می‌یابند.

انتخاب‌های مجازی

کنار یکی از همین خانواده‌های مستأصل می‌نشینم. خانم حمیدزاده یک مادر نگران است، علت حضورش را می‌پرسم، می‌گوید: متأسفانه امروزه بیشتر زندگی‌های مشترک خیابانی، یا آشنایی‌های چند هفته‌ای در دانشگاه و یا در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: جوانان این روزها صرف دوست داشتن و از روی ظاهر با هم ازدواج می‌کنند و بعد ازچند ماه که ظاهرشان برای هم عادی شد، تازه واقعیت‌های زندگی را می‌بینند.

حمیدزاده تأکید می‌کند: نداشتن درک درست از ازدواج موجب بروز ازدواج‌های سطحی و بی‌اساس می‌شود و متأسفانه این در حالی است که دختر و پسرهای این دوران خودشان راعقل کل می‌دانند و تصورشان این است که خودشان بهتر از همه متوجه می‌شوند.

تاوان چند نسل

او اظهار می‌دارد: بچه‌های نسل جدید در حق خودشان و خانواده‌هایشان و احتمالاً اگر فرزندی داشته باشند، بزرگ‌ترین اشتباه را مرتکب می‌شوند و همین اعتماد به نفس کاذب موجب می‌شود، تاوانش را تا چند نسل پس دهند. پدر نگران هم در ادامه می‌گوید: بچه‌ها متوجه رفتار اشتباهشان نیستند و با یک انتخاب اشتباه و لجبازی در ازدواج چند خانواده و فامیل را درگیر مشکلات و حواشی می‌کنند.

یک اشتباه، یک انتخاب

او می‌افزاید: من سال‌ها با آرامش و عشق وعلاقه کنار خانواده‌ام بوده وهمه سعی من این بوده و هست تا بچه‌ها درس بخوانند و به جایگاه علمی برسند، اما هیچ وقت تصور نمی‌کردم دختر ۱۸ ساله من با یک انتخاب اشتباه در ازدواج همه آرامش خودش و زندگی ما را به هم بریزد.

نه به ازدواج سنتی

وی تصریح می‌کند: دخترم در یکی از گروه‌های مجازی با پسری آشنا و هر دو به هم دلبسته شدند و هرچه من و مادرش به او گفتیم این ازدواج درست نیست و با یک دلبستگی ساده نمی‌شود زندگی کرد، حرفش این بود که دیگر کسی ازدواج سنتی نمی‌کند.

آقای حمیدزاده تصریح می‌کند:با وجود همه تلاش‌ها و نصیحت‌ها این ازدواج سرگرفت. دامادم ظاهر آراسته‌ای داشت و در بازار هم مشغول به کار بود. آپارتمانی کوچک و ماشین هم داشت. من و همسرم هر دو خوشحال بودیم که خدا را شکر ما اشتباه کردیم و دخترمان خوشبخت می‌شود. اما بعد از چند ماه دیگر از آن همه رفتارهای عاشقانه و دوست داشتن‌ها خبری نبود.

بی‌اعتمادی در ازدواج

وی توضیح می‌دهد: آن‌ها از دو ماه بعد عروسی دعواهایشان شروع شد و دامادم معتقد است درس به درد دختر نمی‌خورد و سرانجام باید که بچه‌داری کند و دوست ندارد دخترم درس بخواند. از طرفی معتقد است همان طور که دخترم در فضای مجازی با او آشنا شده است، ممکن است باز هم این اتفاق بیفتد و در حد اغراق آمیزی او را از همه چیز، محدود می‌کند و هر چه ما طی یک سال دوران عقد تلاشمان را کردیم تا با نصیحت و مشاوره مشکل آن‌ها را حل کنیم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.

مادر ستاره توضیح می‌دهد: همه مادر و پدرها بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند و هیچ چیز بدتر از این نیست که پاره تنت جلو چشمت عذاب بکشد.

وی توضیح می‌دهد: مشاوره و پادرمیانی فامیل هم افاقه نکرد و ما با خانواده دامادمان مطرح کردیم که توافقی بچه هایمان جدا شوند. اما دامادم نپذیرفت.

مهریه و نرخ سکه

در غیر این صورت راهکار اجرا گذاشتن مهریه و دردسر برای هردو طرف قطعاً اهرم فشار برای طلاق می‌تواند باشد. اول دامادم قبول نمی‌کرد اما با افزایش سکه او هم تصمیم گرفت این راه را بپذیرد.

مادر خانواده می‌افزاید:چند جلسه مشاوره هم دختر و دامادم رفتند، اما همه متفق القولند ازدواجی که با فضای مجازی شروع شود، دوامی ندارد و تا آخر عمر همیشه بحث‌های حاشیه‌ای وجود دارد.

حالا دختر و پسر جوان از اتاق بیرون می‌آیند و خستگی و درمانده بودن را می‌توان از نگاه آن‌ها دریافت.

نیاز به آموزش‌های به روز

 یک مشاور خانواده دراین باره می‌گوید: نداشتن مهارت همسر گزینی برای خانواده‌ها هم همان قدر خطرناک است که برای دختر و پسر در سن ازدواج قابل تأمل.

حسین زاده می‌افزاید: ما نیازمند آموزش مهارت‌های زندگی مطابق روز هستیم. تغییرات الگوهای اجتماعی و تغییر ملاک‌ها برای گزینش همسراز علل مهم بالا رفتن در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج و طلاق است.

جامعه صنعتی و سنتی

وی تأکید می‌کند: جامعه سنتی که در حال حرکت به سمت مدرنیته است وهجوم فرهنگ غرب و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی موجب به وجود آمدن طلاق‌های فراوان و کمتر از یک سال مدت زندگی مشترک شده است.

این روان شناس خاطرنشان می‌سازد: ماهواره‌ و فضاهای بی در و پیکر مجازی، سایت‌های همسریابی، اعتیاد و خوشگذرانی‌ها و عادی شدن روابط دختر و پسر، پدیده طلاق را جدی می‌کند.

هدف ازدواج

وی درپایان تأکید می‌کند: این روزها اگرچه تأکید برازدواج دختران و پسران است، اما یادآوری و آموزش به روز مهارت‌های زندگی با سبک اسلامی و فرهنگ سازی صحیح که ازاهداف مهم زندگی مشترک است را نباید از خاطر برد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.